مراحل دریافت نماد الکترونیکی (ای نماد)

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کسب و کارهای اینترنتی برای فعالیت قانونی در وبسایت خود نیاز به دریافت نمادی دارند که با عنوان نماد الکترونیکی یا ای نماد شناخته می شود. این نماد نشانه ای است که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی آن را به فروشگاه های اینترنتی اعطا می کند. فروشگاه های اینترنتی هم همان وبسایت هایی هستند که با ارائه شرح مختصری از کالا و خدمات خود به کاربران و دریافت هزینه لازم از آنها از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی خدمات خود را به آنها عرضه می کنند.

با توجه به اینکه در فروشگاه های مورد نظر کالا و خدمات به صورت مجازی ارائه می شود، اطمینان از صحت خدمات این فروشگاه ها در اولویت قرار می گیرد. اینجاست که می توان به اهمیت دریافت نماد الکترونیکی پی برد. دریافت این نماد دارای مراحلی است که در این مقاله قصد داریم به شرح آن بپردازیم.

چگونگی دریافت نماد الکترونیکی توسط وبسایت ها و اطمینان از صحت آنها

مراکز توسعه تجارت الکترونیکی به طور معمول پس از بررسی وبسایت های مختلف و احراز هویت مالک حقیقی یا حقوقی نمادی را به مدت یکسال به آنها اعطا می کنند. این نماد با هدف اعلام صلاحیت فروشگاه اینترنتی کاربرد دارد.

کاربران می توانند برای اطمینان از صحت اطلاعات درج شده در وبسایت با کلیک کردن روی نماد الکترونیکی درج شده در صفحه اصلی به اطلاعاتی از قبیل آدرس سایت، وضعیت نماد، آدرس شرکت، تلفن و پست الکترونیکی فروشگاه دسترسی پیدا کنند. در این مورد، معتبر بودن وضعیت نماد نشان از آن دارد که فعالیت آن قانونی است و کاربر با اطمینان خاطر می تواند خرید خود را انجام دهد. این موضوع یعنی دریافت آی نماد در وبسایت های مربوط به ثبت شرکت نیز می تواند کاربرد داشته باشد. چرا که با جلب اعتماد مشتریان از این طریق می توان از سریعترین روش برای ثبت شرکت استفاده کرد.

نکته ای که در اینجا مطرح می شود این است که تمامی نمادهای الکترونیکی قابلیت کلیک شدن را دارند. کلیک کردن بر روی نمادهای موردنظر باعث انتقال کاربر به وبسایت آی نماد می شود. در این وبسایت کاربران با انتخاب لیست کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد الکترونیکی نظیر سامانه ثبت شرکت ها به صفحه ای هدایت می شوند که ضمن وارد کردن آدرس دامنه قادر به مشاهده وضعیت نماد سایت می شوند. بنابراین فروشگاه های اینترنتی باید توجه داشته باشند که برای دریافت نماد مزبورعلاوه بر Ip باید دامنه ثبت شده نیز داشته باشند.

در این مورد نوعی کلاهبرداری هم وجود دارد که آن استفاده از تصویر نماد الکترونیکی در صفحه اصلی برخی از وبسایت هاست. در واقع، وبسایت های غیر قانونی با استفاده از تصویر این نماد سعی در جلب اعتماد مشتریان دارند. البته در وبسایت مربوط به ثبت شرکت، اداره ای تحت عنوان اداره کل ثبت شرکتها اجازه تخلف به کلاهبرداران را نمی دهد. این اداره همچنین قادر است هزینه ثبت شرکت را نیز برای متقاضیان برآورد کند.

معرفی انواع نماد الکترونیکی

این نمادها در سه نوع زیر تقسیم بندی می شوند:

نماد بدون ستاره یا نماد اعتماد موقت

صدور این نماد برای وبسایت ها و فروشگاه های اینترنتی با حداقل شرایط لازم انجام می شود. نماد مورد نظر در واقع راهکاری موقت برای جلب اعتماد مشتریان است که تا زمان آماده شدن نمادهای اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

نماد دائم یک ستاره

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این نماد را به وبسایت هایی اعطا می کند که دارای معیارهای بالقوه ای باشند.

نماد دائم دو ستاره

وبسایت های مختلف برای دریافت این نماد علاوه بر دارا بودن شرایط نماد یک ستاره باید گواهی امنیت SSL نیز داشته باشند. پروتکلSSL  به عنوان یک استاندارد وب شناخته می شود که اطلاعات بین کاربر و وبسایت به صورت کد شده توسط آن مبادله می شود. این اطلاعات قابلیت بازیابی ندارند.

مدارک لازم برای اخذ نماد

به طور کلی متقاضیان نماد الکترونیکی به سه دسته مختلف تقسیم بندی می شوند که هرکدام از آنها باید مدارک خاصی را ارائه دهند. در زیر مدارک لازم برای دریافت نماد توسط این متقاضیان آمده است:

  • متقاضیان حقیقی: تصویر مجوز فعالیت، تعهدنامه شخصیت حقیقی
  • متقاضیان حقوقی (تجاری یا غیر تجاری): تصویر آگهی روزنامه رسمی، تصویر اصل اساسنامه، آگهی آخرین تغییرات آدرس، آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره، آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت، تعهدنامه شخصیت حقوقی، تصویر پروانه یا مجوز فعالیت.
  • متقاضیان دولتی: تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وبسایت به دستگاه دولتی مزبور.

 مراحل اخذ نماد

اعمال قوانین و معیارهای موردنظر سازمان تجارت الکترونیکی برای سرعت بخشیدن به امور مربوط به اخذ نماد الکترونیکی الزامی است. این سازمان دارای وبسایتی است که تمامی قوانین و آیین نامه های موردنظر در آن قید شده اند. علاوه بر آن، در وبسایت مزبور بخشی با عنوان سوالات متداول وجود دارد که از طریق آن می توان جواب سوالات خود را دریافت کرد.

سازمان موردنظر نماد الکترونیکی را فقط به آن دسته از وبسایت هایی اعطا می کند که فروشنده کالا یا خدمات باشند. بنابراین، وبسایت هایی که صرفا در زمینه تبلیغ کسب و کار خود فعالیت می کنند یا سفارش های خود را صرفا به صورت تلفنی از مشتری دریافت می کنند، نیازی به اخذ نماد الکترونیکی ندارند. یکی از وبسایت هایی که قادر است در این زمینه فعالیت کند وبسایت ثبت شرکت فکر برتر است که در آن می توانید مقالاتی نظیر سرمایه لازم برای ثبت شرکت و مراحل ثبت انحلال شرکت را مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم مراحل دریافت نماد را برای فروشگاه های اینترنتی و وبسایت های مختلف شرح دهیم:

مرحله اول

در این مرحله ابتدا با مراجعه به وبسایت نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کارهای اینترنتی روی گزینه درخواست نماد اعتماد کلیک می کنید. سپس، جهت وارد شدن به سامانه ثبت شرکت ها شناسه کاربری و رمز عبور خود را وارد می کنید. البته، در صورت عضو نبودن در وبسایت باید از گزینه ایجاد حساب کاربری استفاده کنید و بعد از تکمیل عضویت به وبسایت وارد شوید.

مرحله دوم

وارد کردن اطلاعات هویتی، اطلاعات محل سکونت و اطلاعات تماس فردی در این مرحله انجام می شود.

مرحله سوم

در این مرحله با پر کردن فرم وارد صفحه ای می شوید که در آن باید مدارکی از قبیل صفحه اول شناسنامه، تصویر پرسنلی و در صورت لزوم تصویر کارت پایان خدمت خود را وارد کنید. البته صرفا بارگذاری تصویر شناسنامه الزامی است و باقی موارد اختیاری هستند.

مرحله چهارم

تایید اطلاعات تماس با ارسال پیامک و تماس با تلفن ثابت تعیین شده در این مرحله الزامی است. تا بدین ترتیب بتوانید به مرحله بعدی انتقال پیدا کنید.

مرحله پنجم

پس از تایید اطلاعات تماس با فشردن گزینه افزودن کسب و کار در مرحله پنجم فرمی برای شما نمایش داده می شود. با پرکردن و تایید این فرم می توانید به قسمت مدیریت کسب و کار دسترسی پیدا کنید.

مرحله ششم

فرمی را برای اخذ تاییدیه فنی پر می کنید که در آن وارد کردن کد تأیید ارسالی ضروری است.

مرحله هفتم

پس از تکمیل اطلاعات باید فرم نظرسنجی موجود در این مرحله را تکمیل کنید.

مرحله هشتم

بررسی کردن چک لیست مربوط به الزامات نماد اعتماد در این مرحله ضروری است. این چک لیست تنظیماتی را در بخش مدیریت وبسایت شامل می شود.

مرحله آخر

در این مرحله ارسال مدارک فیزیکی به آدرس درج شده پس از تایید ارزیابی درخواست انجام می شود. علاوه بر آن، متقاضیان باید حتما نسبت به تکمیل و امضای فرم تعهدنامه به همراه کد تأیید آدرس ارسال شده اقدام کنند. آنها همچنین باید کپی برابر اصل مدارک درخواست شده را پست کنند.

ارزیابی وبسایت ها چگونه انجام می شود؟

به طور معمول، کارشناسان وبسایت های متقاضی را از سه جهت مورد بررسی قرار می دهند. سپس آنها نتیجه بررسی خود را به صورت چک لیست الزامات به متقاضی اعلام می دارند. در زیر جهت های بررسی شده توسط این کارشناسان عنوان شده اند:

بررسی محتوای وبسایت و مرتبط بودن آن با مدل کسب و کار و خدمات ارائه شده

رعایت قوانین و مقررات جاری کشور برای کسب و کارهای اینترنتی الزامی است. بنابراین، مواردی از قبیل موارد زیر در این مرحله مورد بررسی قرار می گیرند: شیوه های بازاریابی، عدم فروش کالاهای غیرقانونی و فاقد مجوز، عدم درج تبلیغات غیرقانونی و عدم استفاده از نشانه های دولتی در سایت.

فرایند فروش و ثبت سفارش

در واقع، درج مشخصات فنی محصولات و خدمات به فروش گذاشته شده در وبسایت از ضروریات است. علاوه بر آن، درج مبلغ محصول و هزینه های جانبی آن نیز باید انجام شود. همچنین باید امکانی فراهم شود تا به وسیله آن امکان ثبت سفارش و صدور پیش فاکتور قبل از ثبت نهایی در فرایند خرید وجود داشته باشد. در نهایت باید پس از تکمیل خرید یک کد رهگیری برای کاربر ارسال گردد تا به وسیله آن نسبت به پیگیری خرید خود اقدام کند.

استاندارد صفحات وبسایت

وبسایت های متقاضی ملزم به در اختیار قرار دادن اطلاعات دقیق به کاربران هستند. بدین ترتیب، آنها باید اطلاعات لازم را در تب های درباره ما و تماس با ما وارد کنند. این تب ها همچنین باید حاوی اطلاعات هویتی مالک و مجوزهای اخذ شده توسط او باشند.

علاوه برآن، در تب تماس با ما نیز باید اطلاعات کامل تماس و آدرس به طور دقیق قید شود. بعلاوه قوانین و مقررات خاص برای فروش کالا قبل از ثبت سفارش باید در اختیار مشتری قرار گیرد.

در نهایت، پس از انجام بررسی های لازم نماد الکترونیکی برای وبسایت شما صادر می گردد و شما می توانید با درج کد مجوز در صفحه اصلی وبسایت اعتماد مشتریان را جلب کنید. دریافت این نماد مشمول هزینه نیست. با این وجود مطابق با اعلام وبسایت سازمان تجارت الکترونیکی فرایندهایی نظیر فرایند احراز آدرس، شماره تماس و خودآزمایی الزامات نماد، نیاز به پرداخت وجه به پیمانکار مورد تایید مرکز دارند.

جالب توجه است که نماد الکترونیکی یک سال گارانتی دارد که قبل از اتمام تاریخ آن متقاضی باید درخواست تمدید خود را برای سازمان ارسال کند. متقاضیان باید توجه داشته باشند که تایید مجدد نماد در صورت عدم تخلف در مدت فعالیت آنها انجام می شود. بنابراین، آنها باید در زمان مقرر نسبت به حل اختلاف خود با مصرف کنندگان اقدام کنند. علاوه بر آن، صاحبان وبسایت حق تغییر نماد کسب و کار خود را بدون اطلاع به مرکز در زمان تمدید اعتبار ندارند. آنها همچنین حق انجام فعالیت خلاف قوانین جمهوری اسلامی در رابطه با کسب و کارهای اینترنتی را ندارند. بنابراین، چنانچه وبسایت مورد نظر تمامی این نکات را رعایت کرده باشد نماد الکترونیکی مجددا برای او تمدید می شود. در غیر این صورت امکان عدم تمدید و حتی لغو نماد فعلی توسط سازمان وجود دارد.

آیا تمامی کسب و کارها باید آی نماد داشته باشند؟

در حالت کلی، کسب و کارهایی که صرفا در زمینه ارائه اطلاعات و خبررسانی فعالیت می کنند، نیاری به دریافت نشان آی نماد ندارند. با این وجود، حوزه هایی که لیست آنها در زیر عنوان شده اند، باید نسبت به دریافت این نشان اقدام کنند و قوانین آن را مدنظر قرار دهند:

صاحبان کسب و کارهای کوچک که کالا و خدماتی را به صورت آنلاین به فروش می رسانند

کسب و کارهایی که کار فروش و ارائه خدمات خود را در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مجاز انجام می دهند

اتباع خارجی دارای پروانه معتبر کار که نسبت به دریافت کد فراگیر اتباع و شرکت های خارجی از سازمان امور مالیاتی اقدام کرده اند

متقاضیان دولتی یا وبسایت هایی که به دستگاه ها و نهادهای دولتی و ملی تعلق دارند

اشخاص حقیقی که نسبت به راه اندازی کسب و کار خود اقدام کرده اند

نکات مورد توجه قبل از انجام مراحل دریافت آی نماد

انجام مراحل آی نماد به وسیله هر مرورگر نصب شده بر روی کامپیوتر یا موبایل قابل انجام است. البته بهتر است در فرایند پرداخت از نسخه دسکتاپ مرورگر استفاده کنید.

ورود به وبسایت به وسیله یک نام کاربری و گذرواژه تستی انجام شود. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که کاربران وبسایت شما برای خرید در وبسایت نیاز داشته باشند که نام کاربری و گذرواژه ایجاد کنند.

بعد از تکمیل تمامی مراحل و عدم مشاهده اخطار قرمز در انجام این مراحل حتما بر روی گزینه ارسال پرونده کلیک کنید تا مدارک شما برای بررسی به کارشناس مربوطه ارسال گردد.

مهمترین مزیت‌ های دریافت نماد الکترونیکی

دریافت این نماد به طور کلی دو مزیت‌ زیر را در بر دارد:

جلب اعتماد و فروش بیشتر برای فروشگاه های اینترنتی

بدون شک هدف شما از راه اندازی یک وبسایت فراهم آوردن شرایط مناسب برای فروش محصولاتتان است. در واقع شما با اینکار قادر به جذب مشتریانی هستید که امکان مراجعه حضوری به فروشگاهتان را ندارند. با این وجود، به دلیل کلاهبرداری های صورت گرفته توسط وبسایت های مختلف جلب اعتماد مشتری در اولویت قرار می گیرد.

جالب توجه است که جلب اعتماد مشتری از جمله اصلی ترین و شاید مهمترین مزیت‌ های دریافت نماد الکترونیکی است. این نماد به مشتریان این اطمینان را می دهد که فروشگاه شما امن است و می توانند با خیال راحت نسبت به خرید خود اقدام کنند. داشتن نماد الکترونیکی مزبور همچنین سبب می شود که شما از رقبایتان پیشی بگیرید.

دریافت درگاه پرداخت

کسب و کارها یا فروشگاه های آنلاین به طور معمول برای فروش کالا و خدمات خود نیاز به دریافت درگاهی دارند که کاربر بتواند از طریق آن پرداخت خود را برای خرید کالای مورد نظر خود انجام دهد. این کسب و کارها باید توجه داشته باشند که دریافت این درگاه بدون داشتم نماد الکترونیکی امکان پذیر نیست.

انواع تخلفات آی نماد

شکایت ها و تخلفات اینماد در ثبت شرکت در حالت کلی در دو دسته زیر قرار می گیرند:

شکایات و تخلفات مربوط به تعهدات فردی نظیر عدم تحویل کالا، عدم بازپرداخت وجه و...

شکایاتی که علاوه بر جنبه عدم تعهدات فروشنده، تخلفات دیگری را نیز شامل می شود که برخی از آنها عبارتند از: گرانیت فروشی، فروش کالای تقلبی و...

تعهدات دارنده نماد الکترونیکی

تمامی دارندگان این نماد موظف به رعایت نکات زیر هستند:

در تمام مدت فعالیت و اعتبار نماد نسبت به رعایت کامل و دقیق تمامی تعهدات مندرج در دستورالعمل آی نماد، پیوست های آن و مفاد متن تعهدنامه اخذ شده از آنها به هنگام صدور نماد اعتماد کوشا باشند.

در اسرع وقت نسبت به اعلام هرگونه تغییر در کسب و کار خود در رابطه با شاخص های اعطای نماد اعتماد اقدام کنند.

از تجهیزات استاندارد مورد تایید مرکز استفاده کنند.

به مکاتبات و اخطارهای صادره از جانب مرکز و دستگاه های نظارتی از قبیل مکاتبات الکترونیکی و فیزیکی حداکثر تا دو روز کاری پاسخ دهند.

نسبت به ارائه اطلاعات، گزارشات و کلیه مستندهای درخواستی مرکز و دستگاه های نظارتی در مدت زمان ارائه شده اقدام کنند.

در زمان تعلیق نماد اعتماد، تعهدات جدید را نپذیرند و مطابق با دستورالعمل های ابلاغی و با هماهنگی مرکز صرفا عمل به تعهدات قبلی خود را در اولویت قرار دهند. چرا که عدم رعایت این قانون منجر به ابطال نماد الکترونیکی آنها می شود.

احکام صادره از طرف کمیته نظارتی را به طور کامل و دقیق اجرا کنند.

تمامی شرایط لازم برای ورود بازرسان به کلیه اماکن و محل های فعالیت و امکان دسترسی به تجهیزات مرتبط با موضوع فعالیت را مطابق با تشخیص مرکز برای انجام وظایف نظارتی برای مرکز فراهم کنند.

اشخاص حقوقی دارای نماد اعتماد وظیفه دارند قبل از اعمال هرگونه تغییر در اساسنامه خود، امور مربوط به مدیریت، نام و نشان، موضوع و محل فعالیت خود را به مرکز اطلاع دهند و تاییدیه لازم را از آنها دریافت کنند. در غیر این صورت سازمان می تواند نماد اعتماد وبسایت را به مدت دو ماه تعلیق و در صورت استمرار این نماد را باطل کند.

در صورتی که کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد به مدت سه ماه بدون هیچ عذر موجه هیچگونه فعالیتی نداشته باشند، پس از ابلاغ دو تذکر از طرف سازمان نماد آنها باطل می شود.

اشخاص حقیقی دارای نماد برای واگذاری کسب و کار خود به غیر موظف هستند مراتب را در طی ۴۸ ساعت به صورت کتبی به سازمان گزارش دهند. بدین ترتیب، آنها در طی یک ماه می توانند با معرفی مالک جدید موافقت مرکز را دریافت کنند. در طی این مدت نماد اعتماد به صورت تعلیق درمی آید.

حاصل سخن

نماد الکترونیکی نمادی است که می تواند قانونی بودن فعالیت کسب و کارهای اینترنتی را تضمین کند. بنابراین، دریافت این نماد می تواند با جلب اعتماد مشتریان خیال آنها را نسبت به خریدهای اینترنتی خود راحت کند. مجموعه ثبت شرکت فکر برتر آماده ارائه هرگونه مشاوره در این زمینه به مخاطبان خود می باشد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران