راهنمای ثبت برند شخصی در صنعت فناوری اطلاعات در ایران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شناخت برند یک مؤلفه حیاتی برای موفقیت هر استارت آپی به ویژه در بخش فناوری است. شما می خواهید مشتریان شما را از طریق یک نام تجاری متمایز از جمله کلمات خلاقانه و عناصر بصری قانع کننده بشناسند و به خاطر بسپارند. اما محافظت از آن برند از طریق ثبت علامت تجاری نیز مهم است. در این نگارش قصد داریم شما را با راهنمای ثبت برند شخصی در صنعت فناوری اطلاعات در ایران آشنا کنیم تا بتوانید برای ثبت برند حوزه فعالیت خود بهترین ها را انتخاب کرده و در کمترین زمان علامت تجاری درخواست شده را از آن خود نمایید.

ثبت برند

علامت تجاری یک الزام قانونی نیست، اما مطمئناً یک ضرورت است. ثبت برند بهترین راه برای محافظت از علامت تجاری و هویت شما در برابر نقض عمدی یا تصادفی است. این به جلوگیری از سردرگمی برای مشتریان شما - به ویژه در صنعت فناوری که به سرعت در حال توسعه است - و آسیب های احتمالی کمک می کند.

یکی از دلایل لزوم ثبت برند این است که برخی از رقبای شما برای به دست آوردن برتری در بازار ممکن است خیلی از کارهایی که نباید را انجام دهند. این شامل ایجاد نام، علامت تجاری و... مشابه شما می باشد. یک علامت تجاری ثبت شده قوی ترین خط دفاع قانونی شما در برابر نقض و هر گونه آسیب احتمالی خواهد بود. به خصوص در صنعت فناوری اطلاعات که افراد تلاش های بسیاری را در زمینه تولید انجام می دهند ثبت برند حرف اول را می زند.

تاثیر ثبت برند در بازاریابی آنلاین

اگر دقت کرده باشید برخی از شرکت ‌ها در مقایسه با کمپانی‌ های دیگر، رتبه اول فروش را از آن خود می کنند. دلیل این امر داشتن برند شخصی معتبر است که محصولات و خدمات خود را با برند شناخته شده در اختیار کاربران و مشتریان خود قرار می دهند و همین موضوع سبب جذب افراد، برای خرید می‌شود.

در این بخش ثبت برند و تاثیر آن در بازاریابی آنلاین را به صورت کامل درک می کنید. ثبت برند شخصی ارتباط تنگاتنگی با خرید و فروش محصولات یک شرکت دارد. از سوی دیگر باعث افزایش اعتبار شرکت تأسیس شده و شهرت آن برند می گردد.

شاید برایتان این سؤال پیش آمده باشد که چرا افراد از برند شخصی استفاده می کنند؟ در جواب باید بگویم افرادی که تصمیم دارند کسب و کار خود را با معرفی محصولات و ثابت کردن کیفیت محصولات به تمامی افراد گسترش دهند یک برند شخصی را ثبت می کنند. به خصوص افرادی که در حوزه صنعت فناوری اطلاعات فعالیت دارند باید برند شخصی خود را به جهت آن که زحماتشان هدر نرود ثبت نمایند. ثبت برند در ایران به دلیل حجم بالای رقبا امری بسیار ضروری به حساب می آید.

نکات کلیدی ثبت برند شخصی

شما باید برای ثبت برند شخصی خود شرایط ذکر شده در متن ذیل را بپذیرید این نکات کلیدی ثبت برند عبارتند از:

  • از کلمات فارسی برای برند انتخابی خود استفاده کنید چون کمتر کسی می تواند برند شخصی خود را با کلمات فارسی در سراسر دنیا معرفی نماید.
  • حتماً به علامت ‌های گرافیکی برند خود توجه کنید، در غیر این صورت برند معتبر نخواهد داشت.
  • رعایت کردن قوانین و مقررات یکی از الزامات ثبت برند محسوب می شود؛ زیرا اگر قوانین را رعایت نکرده باشید برند در اداره مالکیت معنوی قابل ثبت نخواهد بود.
  • یکی دیگر از نکات مهم و ضروری در ثبت برند شخصی، ثبت کردن آن در سامانه می باشد که اگر این کار را انجام ندهید برند شما جهانی نخواهد شد.

استعلام برند قبل از ثبت

کلیه افراد می توانند برندهای انتخابی خود را به دو روش استعلام نمایند تا مطمئن شوند که برند مورد نظر در گذشته توسط فرد دیگری به ثبت نرسیده است. این روش ها عبارتند از:

سامانه روزنامه رسمی کشور به آدرس rrk.ir

در این روش، شما وارد سامانه روزنامه رسمی کشور شده و از طریق بخش آگهی های قانونی مراحل زیر را انجام دهید:

در این بخش ابتدا باید روی علامت تجاری کلیک کنید و پس از انتخاب آن به عنوان نوع آگهی، نام های انتخابی خود را نوشته و از بین روزنامه هایی که بررسی شده اند، استعلام ثبت برند را بازبینی نمایید.

اگر برند انتخابی شما توسط فرد دیگری در گذشته به ثبت رسیده باشد باید آن نام را از بین لیست انتخاب خود حذف نمایید؛ زیرا اگر این نام را برگزینید در گام بعد رد خواهد شد. بهتر است به دنبال برندی باشید که قبلاً ثبت نشده است این گونه در هزینه و زمان خود هم صرفه جویی می کنید.

سامانه اینترنتی اداره مالکیت صنعتی به آدرس iripo.ssaa.ir

در این روش پس از وارد شدن به سایت ذکر شده و ورود به صفحه جستجو مراحل زیر را انجام دهید:

در صفحه جستجو متقاضی باید نام برند انتخابی خود را به همراه طبقه ای که تصمیم دارد برند در آن ثبت گردد مشخص نماید و سپس گزینه جستجو را انتخاب کرده تا اطلاعات مورد نیاز در اختیار متقاضی قرار داده شود. اگر برند سابقه ثبت قبلی داشته باشد در این قسمت به شما نشان داده خواهد شد. به این صورت استعلام برند قبل از ثبت انجام می گردد.

مراحل ثبت برند

ثبت کردن برند دارای مراحل مختلفی است که در متن ذیل به آن ها اشاره کرده ایم:

  • متقاضی باید یک نشان مخصوص را برای برند خود تعیین نماید. این نشان می تواند یک شکل، تصویر، واژه و یا ترکیبی از این موارد باشد. بهتر است برند را بر حسب فعالیت کاری خود تعیین کند تا بتواند معرف خدمات و یا محصولاتش باشد.
  • گام بعد استعلام برند قبل از ثبت می باشد که دارای اهمیت بسیاری است که در متن بالا به شرح آن پرداخته ایم.
  • قدم بعدی تهیه مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند است، در این گام شما باید کلیه مدارک را به صورت کامل تهیه نمایید.

موسسه حقوقی فکر برتر با داشتن کادری مجرب مفتخر است تا کلیه مراحل ثبت شرکت، ثبت برند در داخل و خارج از ایران را در کوتاه ترین زمان انجام دهد. هر فرد حتی اگر کلیه مراحل را هم مطالعه نماید بازه زمانی بسیاری را طی خواهد کرد تا برند خود را ثبت کند. زیرا به صورت کامل قوانین را مطالعه نکرده و ممکن است در هر مرحله کارشناس ایرادی را از پرونده بگیرد اما شما با سفارش ثبت برند خود به این مؤسسه دیگر دغدغه و نگرانی از این نظر نخواهید داشت و می توانید برند خود را ثبت شده بدانید.

چگونگی کار با سایت ثبت برند

در گذشته افراد برای ثبت کردن برند خود باید به اداره ثبت برند مراجعه می کردند که این هم زمان و هم انرژی بسیاری را از افراد می گرفت جدای از ترافیک، آلودگی هوا و... اما امروزه افرادی که متقاضی ثبت برند هستند باید چگونگی کار با سایت ثبت برند را فرا بگیرند.

در حال حاضر اداره ثبت برند جزو زیر مجموعه های اداره ثبت احوال و اسناد کشور است و برای حل این مسائل به راه اندازی سامانه هایی اقدام کرده که افراد بتوانند پیشنهادهای خود را بدون مراجعه فیزیکی به اداره ثبت ارائه دهند.

افراد از طریق آدرس http://iripo.ssaa.ir می توانند درخواست خود را به ثبت برسانند. روند کار با سایت ثبت برند بدین صورت است که:

  1. پس از ورود به سامانه گزینه ثبت نام را کلیک می کنید تا مراحل ثبت برند آغاز شود، این نکته را فراموش نکنید که باید از همان ابتدا نوع صورتجلسه خود را تعیین نمایید و مشخصات شخصی صاحب برند یا وکیل وی را وارد کنید.
  2. در گام بعد اسکن مدارک مورد نیاز بارگذاری می گردد.
  3. سپس مدارک و اطلاعات وارد شده بررسی و تأیید می شود.
  4. در قدم بعد شما باید هزینه های اولیه را از طریق اینترنت و به صورت آنلاین پرداخت نمایید.
  5. پس از این مراحل متقاضی قادر به دریافت شماره اظهارنامه و رمز خود خواهد بود. سیستم در این مرحله نام کاربری، کلمه عبور و کد رهگیری را در اختیار متقاضی قرار می دهد. این نکته را به یاد داشته باشید که شما باید یک نسخه تأیید شده که متقاضی امضا کرده است را به همراه کپی برابر اصل مدارک مورد نیاز به این اداره ارسال کنید. پس از طی این مراحل کارشناسان اداره ثبت برند درخواست شما را بررسی می نمایند و نتیجه را به متقاضیان اعلام می کنند.
  6. بعد از تکمیل شدن پرونده ثبت علامت از سوی اداره مالکیت معنوی، آگهی تقاضای ثبت برند متقاضی به روزنامه رسمی کشور ارسال می گردد. در این بخش، شما باید هزینه های مرتبط با منتشر شدن آگهی روزنامه رسمی را پرداخت کنید. بعد از گذشت یک هفته پس از پرداخت متقاضی، آگهی برند در روزنامه چاپ و به آدرس شما ارسال می گردد.
  7. پس از انتشار آگهی در روزنامه رسمی کشور کلیه اشخاص ثالث فقط 30 روز زمان دارند تا اگر نشان تجاری ثبت شده را متفاوت با حقوق قانونی خود می دانند، با در دست داشتن مدارک مربوطه به صورت رسمی، نسبت به آن علامت اعتراض کنند. اما اگر در این بازه زمانی هیچ گونه اعتراضی به اداره مالکیت معنوی ارسال نگردد، متقاضی باید به منظور چاپ نوبت دوم آگهی ثبت علامت، هزینه های مرتبط را پرداخت نماید و پس از حدود یک هفته، آگهی دوباره چاپ و منتشر شود و یک نسخه از آن برای متقاضی ارسال گردد.
  8. در نتیجه متقاضی باید به اداره ثبت برند مراجعه نموده و مدارکی از قبیل: یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری، دو روزنامه رسمی و چند مدل از برند خود را ارائه دهد. در این صورت متقاضی قادر خواهد بود سند برند خود را دریافت نماید و به مدت 10 سال صاحب قانونی آن باشد. این موضوع را فراموش نکنید که پس از این بازه زمانی باید برند تمدید گردد.

اگر تمایل دارید تا مراحل ثبت برندتان به صورت حرفه ای انجام شود می توانید با مراجعه به سایت موسسه حقوقی فکر برتر سفارش برند خود را به کارشناسان مربوطه اعلام نمایید. همچنین این مؤسسه در خدمت بانوان ایرانی است تا در زمینه ثبت برند مشاغل خانگی آن ها را همراهی نماید.

رفع نقص اظهارنامه ثبت برند

در پرونده های ثبت برند زمانی که اسامی انتخاب شده یا اظهارنامه مطابق با قوانینی که مطرح شده نباشد، بازرس از آن ایراد می گیرد و متقاضی را موظف به رفع نقص آن می کند. اغلب ایراداتی که ناظر اداره ممکن است از پرونده های ثبت برند بگیرد می توان به نقص در مجوز، نقص در عنوان برند به جهت مشابهت و یا انگلیسی بودن و عدم رعایت اصل دو سوم فارسی در نشان تجاری، نقص در توصیف و... اشاره کرد.

برای این موضوع شما باید از طریق مراجعه به پورتال (iripo.ssaa.ir) و کلیک روی گزينه «ورود اعضا» اقدام نمایید. در این مرحله با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به سامانه وارد می شوید و اظهارنامه مربوطه را انتخاب و روی گزينه «نامه درخواست» کلیک می کنید. در این گام ثبت درخواست جديد را انتخاب و موضوع «درخواست رفع نقص» را تعیین می نمایید. متقاضی از تكميل مراحل ثبت درخواست تا گرفتن شماره مكانيزه و یا تعیین ابلاغیه و ثبت پاسخ آن قادر خواهد بود درخواست رفع نقص اظهارنامه ثبت برند را انجام دهد.

نکته: در متن درخواست کلیه موارد خواسته شده را به صورت ترتیبی و منظم در ابلاغيه رفع نقص، نگارش و ملحقات پيوست نمائيد. این نکته را فراموش نکنید که هر درخواست تنها يكبار اجازه ارسال دارد و تا نظر بازرس بر روی آن اعلام نگردد، ثبت درخواست مجدد امکان پذیر نخواهد بود پس دقت کنید که کلیه موارد درخواستی را به صورت تکمیل شده در ابلاغیه رفع نقص پاسخ دهید.

این موضوع مهم را هم در نظر داشته باشید که اگر در پیش نویس ابلاغیه اخطار رد، ناظر تفسیرهایی به جهت قابل بررسی بودن پرونده در شرایط خاص عنوان کرده است، باید ابتدا جواب پیش نویس ابلاغیه اخطار رد را کلیک کنید و در گام بعد درخواست رفع نقص را اجرا نمایید.

چگونگی ابطال ثبت برند

نحوه ابطال ثبت برند، به این شکل است که اگر متقاضی برندی به عنوان و علامت برند شما یا مشابه آن را ثبت کند، قادر خواهید بود از او شکایت کنید. در این شرایط می‌توانید ابطال ثبت برند کپی‌ شده را درخواست نمایید.

هنگامی که اظهارنامه به اداره مالکیت صنعتی ارائه شود، هر شخص قادر خواهد بود از شعب خاص دادگاه عمومی، ابطال ثبت را درخواست دهد. به عبارتی دعوای ابطال ثبت برند، هنگامی مطرح می ‌شود که آن برند به ثبت رسیده باشد. زمان اعتراض و ابطال برند ثبت شده، 3 سال است و ثبت آن علامت اولین شرط ابطال می باشد.

مطابق با ماده 31 قانون ثبت علائم تجاری حق به کارگیری انحصاری از یک برند به فردی اختصاص داده می شود که آن نشان را بر اساس مقررات به ثبت رسانده باشد.

مطابق با ماده 16 قانون ثبت علائم و اختراعات، این افراد قادر هستند نسبت به نشان تجاری که ثبت شده است، اعتراض کنند:

الف) افرادی که آن نشان را، علامت تجاری خود می‌ دانند.

ب) اشخاصی که آن علامت، با نشان آن ‌ها تا حدودی شباهت دارد به اندازه ای که مصرف کنندگان را به اشتباه می اندازد.

مطابق با ماده 41، هر ذی نفع قادر است از دادگاه، ابطال ثبت برند را درخواست کند. در این‌ شرایط متقاضی باید ثابت نماید مفاد بند (الف) ماده (30) و ماده (32) این قانون رعایت نگردیده است.

از آنجایی که ماده 30 و 32 قانون ثبت علائم تجاری، این نشان را در مواردی قابل ثبت شدن ندانسته ‌اند، می ‌توان این موضاعات را به عنوان شروط دیگر دعوای ابطال ثبت برند اضافه کرد. از طرفی در مطرح شدن این دعوا باید به ماده 45 قانون فوق ‌الذکر را در نظر داشت چرا که بر اساس این ماده اگر 2 کالا در یک طبقه قرار بگیرند و هر دو نشان تجاری واحدی را ثبت نموده باشند، علامت تجاری مؤخر با رعایت موارد قانونی، ابطال می گردد در غیر این صورت نمی ‌توان آن را بر اساس این ماده ابطال نمود. طبقات این محصولات و کالاها به صورت کامل در ماده 45 عنوان شده است.

دادخواست ابطال ثبت برند باید دارای پیوست های زیر باشد:

۱-اصل و کپی مصدق تمامی اسناد و مدارک مثبت ادعای ابطال

۲-رسید پرداخت هزینه تسلیم دادخواست ابطال به دادگاه

۳-داشتن وکالت نامه در صورت وجود وکیل

بهترین سایت ثبت برند

امروزه ثبت برند یکی از اصلی ترین مواردی است که یک شرکت به منظور شروع فعالیت خود باید آن را در نظر بگیرد. در ثبت برند تفاوتی ندارد که شما در چه حوزه ای فعالیت می کنید. آیا صاحب شغلی خانگی هستید؟ آیا از اینترنت به منظور کسب درآمد استفاده می‌کنید؟ آیا صاحب شرکت، صاحب رستوران و یا مغازه هستید؟

بهترین گزینه این است که در هر حوزه ای فعالیت می کنید برند خود را داشته باشید و آن را در سامانه مالکیت معنوی به ثبت برسانید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از اجرای یک ایده و یا آغاز یک کسب و کار برند خود را ثبت نمایید.

عملیات ثبت برند بسیار طولانی، سخت و پر پیچ و خم می باشد، موسسه حقوقی فکر برتر دارای بهترین سایت ثبت برند به نام رایکا هست که دارای ظاهری زیبا و کاربری آسانی می باشد. این شرکت قادر است به سرعت کارهای ثبت برند شما را انجام دهد. هدف این مؤسسه حقوقی کسب رضایت مشتریان می باشد.

این مؤسسه در زمینه ثبت برند در حوزه های مختلف اعم از ثبت برند محصولات دانش بنیان تخصص لازم را دارد. شما می توانید با همکاری این شرکت در کمترین زمان ممکن صاحب برند انتخابی خود شوید.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران