ثبت برند و تاثیر آن در بازاریابی آنلاین

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

از نظر متخصصان بازاریابی، نام تجاری محصول یا کسب و کاری است که دارای هویت متمایز در ادراک مصرف کنندگان است. نام تجاری از طریق عناصر طراحی، بسته بندی و تبلیغات ایجاد می شود که به طور کلی محصول را از رقبای خود متمایز می کند.

ثبت برند که با موفقیت اجرا شده است، ارزش زیادی برای یک شرکت ایجاد می کند و به آن برتری رقابتی نسبت به سایرین در همان صنعت می دهد. به این ترتیب، بسیاری از شرکت ها با به دست آوردن علائم تجاری به دنبال حمایت قانونی برای برندهای خود هستند.

به همین دلیل موسسه حقوقی فکر برتر، در این نگارش تصمیم دارد اطلاعات بیشتری در مورد ثبت برند و تأثیر آن در بازاریابی آنلاین در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ثبت برند چیست؟

ثبت برند این تضمین را به افراد می دهد تا آن ها بتوانند محصولات را از یکدیگر متمایز کنند. یک برند موفق، کیفیت محصول را به مصرف کننده منتقل می کند. طراحی، لوگو، بسته بندی و پیام تبلیغاتی یک محصول همگی برای انتقال پیام برند به مصرف کننده هماهنگ شده اند.نام تجاری جزو با ارزش ترین و مهم ترین دارایی یک شرکت است. برای ثبت کردن نشان تجاری باید به نکات کلیدی ثبت برند توجه کنید دو مورد از آن ها در متن ذیل آورده شده است:

  • برند یک دارایی نامشهود است که از عناصر زیادی تشکیل شده است. این عناصر به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند تا یک محصول را شناسایی نمایند و به جای رقبای آن، دلیلی برای خرید آن ارائه دهند.
  • برند ممکن است این پیام را منتقل کند که محصول مؤثرتر، استفاده آسان تر، طعم بهتر، ارزان تر، کلاسیک تر و یا از نظر محیطی سالم تر از رقبای خود است.

البته زمانی که محصول اساساً با رقبای ارزان‌ تر یکسان باشد، چالش ‌برانگیزتر می شود. در ثبت برند دارویی مثالی بیاوریم Advil نام تجاری ایبوپروفن است. این شرکت از طریق تبلیغات و بسته‌ بندی مؤثر تلاش می‌کند مصرف‌ کنندگان را متقاعد کند که ایبوپروفن Advil انتخاب بهتری نسبت به نسخه ‌های عمومی ارزان‌ تر ایبوپروفن است که در کنار آن در قفسه ‌های داروخانه قرار دارند.

عناصر یک برند

لوگوها و شعارهای یک محصول عناصری از برند آن محصول هستند و برای حمایت از هویت برند یک محصول طراحی شده اند. بازاریابی موفق، جلوه و مرکز برند یک شرکت را حداقل در لحظه تصمیم گیری در ذهن مردم نگه می دارد. به همین علت است که نشان تجاری یکی از با ارزش ترین دارایی های یک شرکت به حساب می آید. این ثبت ارزش پولی فوق ‌العاده‌ای دارد که هم بر قیمت نهایی و هم برای شرکت ‌های دولتی بر ارزش سهام داران تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی می توانند برای ثبت برند محصولات آرایشی صاحب صدها برند باشند اما برندهای جدیدتر برای تثبیت خود به مصرف کنندگان با فوریت بیشتری روبرو هستند. تحلیل گران تخمین می زنند که وب سایت یک محصول دقیقاً 0.5 میلی ثانیه زمان دارد تا مشتری را متقاعد کند که خرید کند یا صفحه را ترک نماید.

چرا علامت تجاری؟

علائم تجاری مالکیت انحصاری یک نام تجاری و ابزارهای بازاریابی مرتبط با آن را مشخص می کند. ثبت این علائم مانع استفاده دیگران از محصولات یا خدمات تقریباً یکسان بدون اجازه آن شرکت می شود.

مصرف کنندگان امروزی برندهایی را خریداری می کنند که ارزش های آن ها را منعکس می نماید. در مجموع 53٪ در یک نظرسنجی بیان کردند مارک هایی را ترجیح می دهند که از کیفیت خوبی برخوردار هستند و به همین دلیل هم شناخته شده اند.

انواع برندها

نوع برند مورد استفاده بستگی به نهادی دارد که از آن استفاده می کنند، ما در متن ذیل به تعدادی از آن ها اشاره کرده ایم:

برندهای شرکتی: برندسازی شرکتی راهی برای شرکت ها جهت افزایش شهرت و تمایز خود از رقبا در صنایع خود است. قیمت گذاری، بازار هدف و ارزش های شرکت، همگی نشان دهنده برند شرکت هستند.

برندهای شخصی: رسانه‌ های اجتماعی به افراد عادی این امکان را می‌دهد تا به اینفلوئنسر تبدیل شوند. موفقیت مالی این افراد به توانایی آن ها در ایجاد برند وابسته به جذب مخاطبانی است که تبلیغ کنندگان خاصی می خواهند به آنها دسترسی پیدا کنند. برندهای شخصی از طریق پست‌ های رسانه ‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری تصاویر، ویدئوها و برگزاری جلسات ساخته می ‌شوند.

برندهای محصول: معرفی یک محصول جدید یا حمایت از یک محصول مستلزم ایجاد و حفظ برند آن است. برندسازی یک محصول با تحقیقات بازار و شناسایی بازار هدف مناسب شروع می شود.

ایجاد یک برند

زمانی که یک شرکت به دنبال تعریف تصویر عمومی خود است، ابتدا باید هویت برند خود را مشخص کند یا اینکه چگونه می‌خواهد توسط عموم دیده شود. لوگوی شرکت نشان دهنده پیام، شعار و محصول آن است. هدف این است که برند را برای مصرف کننده به یاد ماندنی و جذاب کند، یا بهتر است بگوییم برای مصرف کننده ای که شرکت مورد نظر دارد.

این شرکت ممکن است از یک شرکت طراحی یا نرم افزار طراحی لوگو برای ارائه ایده هایی به منظور جنبه های بصری یک نام تجاری مانند لوگوی آن استفاده کند. یک برند موفق احساسی را که شرکت به دنبال انتقال آن در ذهن مصرف کننده هست را به تصویر می کشد. همین امر باعث شناخت برند و آن چه که ارائه می دهد می گردد.

زمانی که برند احساسات خوبی را برای مصرف کنندگان هدف خود به وجود آورده باشد، گفته می شود شرکت ارزش برند را ایجاد نموده است. بعضی از شرکت ‌ها حاوی ارزش خاص برند هستند از قبیل: فراری، نایک، اپل، کوکاکولا.

اگر مراحل ثبت برند به درستی صورت بگیرد باعث بالا بردن فروش می شود. یک نام تجاری خوب باعث ایجاد اعتماد می شود و مصرف کننده پس از داشتن یک تجربه خوب با یک محصول، احتمال بیشتری دارد که محصول دیگری مرتبط با همان برند را امتحان کند. این پدیده به عنوان وفاداری به برند شناخته می شود.

برندها می توانند فروش یک شرکت را افزایش و یا کاهش دهند. به همین دلیل است که شرکت ها قبل از عرضه محصول جدید تحقیقات گسترده ای انجام می دهند. آن ها برای شناسایی بازار هدف محصول خود کار می کنند. از آنجا، هر جنبه ای از محتوا، طراحی و بازاریابی آن با هویت برندی که می خواهند برای آن بازار ایجاد کنند، تنظیم می شود.

مراحل ثبت برند

برای ثبت برند فرد متقاضی باید اظهارنامه علائم تجاری را به اداره ثبت شرکت ها تحویل دهد. ثبت کردن نشان تجاری را می توان به دو طریق انجام داد: اولین راه این است که شخص با مراجعه به اداره ثبت برند، طرح خود را ارائه نماید. دوم، فرد از طریق سامانه اینترنتی ثبت علائم تجاری گزینه ثبت نام را انتخاب نماید، فرم های الکترونیکی را تکمیل کرده و در نهایت برند خود را به ثبت برساند. روند ثبت علامت تجاری از طریق این سامانه قابل پیگیری می باشد. اما باید بدانید که مراحل ثبت برند برای افراد عادی که سر رشته ای در این زمینه ندارند کار بسیار زمان بری است و در نهایت شاید نتوانید آن برند را به ثبت برسانید و یا شاید فرد دیگری تا قبل از تأیید شدن برند شما آن را به ثبت برساند. شما می توانید از موسسات حقوقی که آوازه بسیار خوبی در ثبت برند دارند کمک بگیرید. زیرا آن ها با شناخت و تخصصی که دارند می توانند بسیار سریع تر از طریق سایت مالکیت معنوی ثبت برند، نام تجاری شما را ثبت نمایند.

سامانه ثبت برند و لوگو

علامت تجاری بر حسب مقررات اداره ثبت برند، قسمت علائم و اختراعات به صورت قانونی ثبت می گردد تا محدود به شخص و شرکت مربوطه باشد و تا هنگامی که برند را ثبت نکند، هیچ حقی در برابر آن ندارد. به همین علت فرد باید بتواند با شناخت از شرایط ثبت برند از این مسیر عبور کند و علامت تجاری خود را به ثبت برساند.

ثبت برند شرکت

برندها به گونه ‌ای بیانگر نوع خدمات، محصول و کالا در دنیای بازاریابی و اقتصادی خواهند بود و ماحصل آن شناسایی مصرف کننده نسبت به ماهیت کمپانی است که علامت انحصاری بر آن مندرج شده است. در اصل برند را به عنوان نشان تجاری می شناسند که بعد از ثبت آن، هیچ فردی قادر نیست علامت تجاری ثبت شده را به نام خود ثبت نماید و یا از آن سوء استفاده کند. این نکته را فراموش نکنید که برند ثبت شده تنها ده سال اعتبار دارد و بعد از آن به مدت 6 ماه زمان دارید تا آن را تمدید نمایید در غیر این صورت منتظر باطل شدن برند خود باشید.

ثبت نمودن نشان تجاری حدود ۳۰ الی ۶۰ روز برای شرکت های ثبت برند حرفه ای زمان می ‌برد. این نشان تجاری بر اساس سلیقه متقاضی می‌تواند به صورت فارسی و یا لاتین طراحی شود. داشتن کارت بازرگانی لزوم ثبت برند به شکل لاتین می باشد همچنین داشتن کارت عضویت بازرگانی یا مجوز فعالیت اقتصادی لازمه ثبت برند به صورت فارسی است. این نکته را به یاد داشته باشید که اگر برند ثبت شده از لحاظ تشابه لوگو، آرم و یا برند تجاری شاکی داشته باشد، مراحل ابطال ثبت برند درخواست کننده انجام خواهد شد.

ثبت برند بین المللی

برای بین المللی کردن نام تجاری باید برند را در ایران ثبت کرد و پس از آن ثبت برند بین المللی را در خواست نمود. مؤسسات حقوقی قادر هستند در ایران از طریق مراجعه به سایت ثبت برند کارهای بین المللی بودن برند را انجام دهند، این کار هزینه بسیاری را شامل می شود؛ اما از سو استفاده برندهای بنام جلوگیری می کند. هم اکنون ثبت برند به دلیل تحریم های موجود در مقایسه با گذشته سخت تر صورت می گیرد.

چه مدارکی برای ثبت برند نیاز است؟

برای ثبت برند شخص حقیقی، کپی تمام مدارک هویتی فرد از قبیل: کارت ملی، شناسنامه، کارت بازرگانی، مجوز تأسیس، پروانه بهره برداری و پروانه ساخت لازم است.

برای ثبت علامت تجاری شخص حقوقی، کپی کلیه مدارک هویتی فرد اعم از: کارت ملی، شناسنامه، کارت تجاری، روزنامه رسمی، مجوز فعالیت، آخرین تغییرات شرکت و جواز کسب و تجارت ضروری است.

این نکته مهم را به یاد داشته باشید که اگر شخص درخواست کننده در ثبت برند خود از حروف انگلیسی استفاده نماید باید کپی کارت تجاری یا همان کارت بازرگانی خود را ارائه دهد. به منظور ثبت برند شخص حقوقی، کپی شناسنامه و کارت ملی اعضا هیئت مدیره شرکت به علاوه کپی آگهی روزنامه به چاپ رسیده شده ضرورت دارد.

نقل و انتقال علامت تجاری

قابلیت انتقال به غیر یکی از ویژگی های نشان تجاری است. در نتیجه افراد اعم از حقوقی و یا حقیقی قادر خواهند بود با تنظیم قرارداد، برند خود را به شخص دیگری منتقل نمایند که به آن انتقال قراردادی می گویند. نقل و انتقال نشان تجاری در ایران به فردی غیر از مالک اولیه، قانونی و امکان پذیر است.

برخی زمان ها احتمال دارد برند به همراه محل کسب و مجوزها به فرد دیگری منتقل شود که از نظر قانونی، بین این دو مدل انتقال برند هیچ تفاوتی وجود ندارد.

در اصل، به دلیل این که برند مالکیت معنوی محسوب می شود جزو جدایی ناپذیر هر کسب و کار برای افراد حقوقی و یا حقیقی است که در صورت فوت یا عدم فعالیت نقل و انتقال آن به اشخاص دیگر امکان پذیر است تا بتوانند از برند ثبت شده به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. به منظور انتقال ثبت برند بین المللی و یا عادی به صورت قراردادی، ابتدا باید به سامانه ثبت مالکیت صنعتی مراجعه نمود.

در ضمن این اداره که مرجع ثبت برند و نشان تجاری است، رسیدگی به نقل و انتقالات برند را به عهده دارد. در صورتی كه این انتقالات بر اساس سند رسمی و یا عادی صورت گرفته باشد فرد باید موقع انتقال برند، این مدارک را به اظهارنامه خود پیوست کند و اگر علامتی در خارج از ایران به ثبت رسیده است و صاحب آن تصمیم دارد آن را به ایران منتقل کند باید رونوشت تأیید شده آن را در خارج از کشور به اظهارنامه پیوست دهد.

چه کسب و کارهایی می توانند برند خود را ثبت کنند؟

در اصل همه کسب و کارهایی امکان ثبت برند را دارند، در این بخش به شرح تعدادی از آن ها می پردازیم:

  • مزون‌ ها اغلب مکان ‌هایی هستند که لباس ‌های مد روز دارند. مزون‌ ها در مقایسه با دیگر فروشگاه ‌های لباس از نظر متفاوت بودن محصولات و کیفیت آن ها فرق دارند. آن ها در کنار ماهیت نمایشگاهی که دارند به سفارش مشتریان خود به طراحی و تولید لباس ‌های خاص نیز توجه می‌ کنند. ثبت برند مزون، یکی از قدم هایی است که مزون‌ ها به منظور گسترش تجارت خود از آن بهره می برند.
  • برخی از شرکت ها به منظور این که در بازار، کفش را به خوبی به متقاضیان معرفی کنند و افراد با دیدن آن به اصالت و کیفیت تولیدکننده کفش پی ببرند باید از یک اهرم قدرتمند استفاده کنند تا به وسیله آن بتوانند بازار خود را گسترش دهند و در صورت تأیید شدن به واسطه متقاضیان، موفق به کسب اعتبار و شهرت خواهند شد. ثبت برند کفش یکی از اهرم های تأثیرگذار در بازار و بازاریابی آنلاین به شمار می رود.
  • محصولات دانش بنیان محصولاتی هستند که در زمینه تکنولوژی سطح بالا و یا متوسط قرار می گیرند. در طراحی محصولات دانش بنیان از تحقیقات و سابقه علمی و آزمایشگاهی و همچنین تکنولوژی های نوین استفاده شده است. اغلب این محصولات به علت پیچیده بودن ساختاری که دارند قابل کپی برداری نیستند؛ اما ثبت برند محصولات دانش بنیان به این مسئله کمک شایانی می کند به همین دلیل شرکت های دانش بنیان به جهت تلاش هایی که برای تولید یک محصول می کنند تصمیم می گیرند تا برند محصولات خود را ثبت نمایند.
  • امروزه ثبت برند لوازم خانگی به جهت تعدد برندهای متنوع و وجود رقابت بین شرکت های لوازم خانگی یک نیاز اساسی برای هر شرکتی است. به همین دلیل شرکت ها برای اثبات کیفیت و رساندن صدای خود به مشتری برند خود را به ثبت می رسانند.
  • تجهیزات اداری جزو وسایلی هستند که به منظور بازاریابی و معرفی شدن به متقاضیان نیاز به ثبت برند دارند. این تجهیزات عبارتند از: زونکن ها، قفسه ها، میز و صندلی، مبلمان و... که در سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. ثبت برند تجهیزات اداری باعث متمایز شدن این محصولات از رقبای دیگر می‎ شود. امروزه اکثر افراد بیشترین تایم خود را در محل کار سپری می‌کنند و همین موضوع سبب بالا رفتن تقاضا در بازار تجهیزات اداری شده است. به همین دلیل رقابت بین تولیدکننده‌ های این محصولات روز به روز بیشتر می‌شود و تنها راه مؤثر برای دیده شدن ثبت برند این محصولات است.

نتیجه گیری

ثبت برند نقش مهم و مثبتی در جذب مشتری و تبلیغات دارد. به خصوص اگر کیفیت محصولات تولیدی بالا باشد زیرا افراد با دیدن کیفیت محصولات ترجیح می‌ دهند از تولیدکننده قدیمی که محصولات را تهیه می کردند، خرید کنند. در نتیجه شرکت ها به منظور دسترسی بهتر به متقاضیان و مشتریان خود نیاز به برندی ثبت شده دارند. این نکته را فراموش نکنید که حتماً برای ثبت علامت تجاری خود از مؤسسات حقوقی معتبر از جمله موسسه حقوقی فکر برتر کمک بگیرید تا پروسه ثبت برند شما به راحتی طی شود و در کمترین زمان ممکن ثبت آن صورت بگیرد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران