مراحل دریافت کد فراگیر برای افراد حقیقی و حقوقی

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

مهاجرت به کشورهای دیگر یکی از راه های رشد و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای هر فرد محسوب می شود. هنگامی که افراد مهاجر، وارد کشور مقصد می گردند، برای بهره مندی از برخی خدمات اجتماعی و اداری، باید اقدام به دریافت مدارک و اسنادی نمایند. در ایران نیز مهاجرین و اتباع سایر کشورها، مستثنی از این مساله نبوده و برای اینکه بتوانند به انجام برخی فعالیت ها پرداخته و از برخی امکانات استفاده کنند، باید مدارک قانونی را دریافت نمایند. یکی از این مدارک، کد فراگیر اتباع خارجی یا شماره اختصاصی اتباع بوده که نحوه ثبت نام و دریافت مخصوص به خود را داشته و بدون اخذ آن، امکان استفاده از برخی خدمات و امکانات وجود نخواهد داشت.

از این رو در این مقاله قصد داریم درباره نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی صحبت کنیم. ابتدا خواهیم گفت که کد فراگیر اتباع خارجی چیست و نحوه دریافت آن، ثبت نام، استعلام و پیگیری پس از درخواست، کاربرد کد فراگیر در ثبت شرکت، مدارک و کلیات ثبت شرکت در ایران را توضیح دهیم.

کد فراگیر چیست؟

کد فراگیر کدی اختصاصی است که به منظور انجام برخی امور توسط اتباع خارجی اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی در ایران، برای ایشان در نظر گرفته می شود و پس از اخذ این کد، اتباع خارجی می توانند به سهولت و به صورت کاملاً قانونی به انجام امور اقتصادی خود در ایران بپردازند.

کد فراگیر اتباع خارجی در واقع شماره اختصاصی و انحصاری مربوط به اشخاص خارجی است که هم برای اشخاص حقیقی قابل دریافت است و هم برای اشخاص حقوقی (شرکت های خارجی) و همچنین کاربرد و اعتبار آن منحصر به کشورمان است و در خارج از کشور کارایی و کاربردی ندارد.

کاربرد کد فراگیر

اخذ کد فراگیر برای اتباع خارجی دارای اهمیتی به اندازه کد ملی برای افراد ایرانی است، درصورتی یک فرد ایرانی کد ملی نداشته باشد قادر به انجام هیچ کار اداری و دولتی نیست. کد فراگیر اتباع خارجی هم به مانند کد ملی برای ایرانیان برای اتباع خارجی بسیار مهم است، زیرا اتباع خارجی تنها درصورتی دارای ارزش و اعتبار نزد دولت و ادارات هستند، که کد فراگیر مخصوص به خود را داشته باشند. در ادامه به برخی از مزایای داشتن کد فراگیر اشاره کرده ایم که دانستن آن‎ها برای شما ضروری است:

تاسیس موسسه و شرکت در ایران

اگر از اتباع خارجی هستید و قصد دارید که اقدام به تاسیس یک موسسه و یا شرکت در ایران کنید، یکی از اقدامات لازم در ثبت شرکت دریافت کد فراگیر اتباع خارجی است.

به زبان ساده تر شما تنها درصورتی می توانید در خاک ایران اقدام به ثبت شرکت و یا موسسه به نام خود کنید، که کد فراگیر اتباع خارجی مخصوص به خود را داشته باشید.

مشغول به کار شدن در موسسات و شرکت ‎های تابعیت ایران

اگر قصد ثبت شرکت در ایران را ندارید و فقط می خواهید در یک شرکت و یا موسسه شروع به کار کنید باز هم به کد فراگیر نیاز دارید.

شاید شما دارای یک فرصت عالی برای کار کردن در یک شرکت و یا موسسه معتبر در ایران هستید، اما باید بدانید فقط زمانی می توانید از این فرصت استفاده کنید که اقدام به دریافت کد فراگیر اتباع خارجی کنید.

ثبت نمایندگی شرکت خارجی در ایران

ثبت نمایندگی شرکت ‎های خارجی در ایران نیز نیاز به داشتن کد فراگیر دارد. در نتیجه اگر قصد و برنامه ای برای ثبت نمایندگی یک شرکت خارجی در ایران را دارید و حداقل سرمایه برای ثبت شرکت را دارا هستید، بهتر است هرچه زودتر به فکر دریافت کد فراگیر اتباع خارجی باشید.

دریافت وام و افتتاح حساب بانکی

اگر می خواهید اقدام به دریافت وام از بانک‎ های ایران کنید و یا قصد افتتاح حساب بانکی به نام خود را دارید، در هر دو مورد شما باید از قبل کد فراگیر مخصوص به خود را دریافت کرده باشید.

نه فقط برای دریافت وام و یا افتتاح حساب بانکی، بلکه شما برای انجام کلیه امور بانکی و همچنین ثبت شرکت برای گرفتن وام نیاز دارید که تا کد فراگیر اتباع خارجی مختص به خود را داشته باشید.

انجام کلیه امور اداری

شما نه تنها برای انجام تمامی امور بانکی خود نیاز به دریافت کد فراگیر اتباع خارجی دارید، بلکه حتی برای انجام تمامی امور اداری خود در ایران باید کد فراگیر داشته باشید.

به بیان دیگر شما تنها درصورتی که کد فراگیر مختص به خود را داشته باشید، از نظر ادارات دولتی دارای اعتبار خواهید بود و می توانید کارهای اداری خود را انجام دهید.

داشتن بیمه تامین اجتماعی

اتباع خارجی در ایران می توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی در ایران استفاده کنند، اما تنها در صورتی که کد فراگیر مخصوص به خود را داشته باشند.

کد فراگیر برای اتباع خارجی درست به مانند کد ملی برای ایرانی‎هاست پس اتباع خارجی هم  فقط درصورت دریافت کد فراگیر اتباع خارجی می توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

صادرات و واردات کالا

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که برای انجام آن، نیاز به اخذ کد فراگیر است، تجارت و به نوعی صادرات و واردات کالا است.

اتباع خارجی در ایران برای انجام تجارت و صادرات و واردات کالا هیچ محدودیتی ندارند، البته تنها درصورتی می توانند تبدیل به تاجرانی موفق در ایران شوند که کد فراگیر مخصوص به خود را داشته باشند.

گرفتن اقامت و اخذ ویزای کار

یکی از دغدغه های بسیاری از اتباع خارجی، نحوه و چگونگی اخذ اقامت ایران است. برای گرفتن اقامت ایران در اولین مرحله نیاز به دریافت کد فراگیر اتباع خارجی است. علاوه بر دریافت اقامت ایران، برای اخذ ویزای کار نیز اتباع خارجی باید اقدام به دریافت کد فراگیر مختص به خود کنند.

تمامی این موارد تنها گوشه ای از کاربردها و مزایای دریافت کد فراگیر است. کد فراگیر به اتباع خارجی امتیازاتی می دهد که ایرانی ‎ها به دلیل داشتن کد ملی از این امتیازات برخوردار هستند.

بنابراین تنها درصورتی می توانید در ایران دارای اعتبار و ارزش نزد دولت و ادارات باشید که کد فراگیر مختص خود را داشته باشید.

ثبت شرکت اتباع خارجی

ثبت شرکت یا داشتن شعبه برای اتباع خارجی در ایران با توجه به شرایط ممکن است، افراد خارجی قصد ثبت شرکت در ایران را داشته باشند، برای ثبت اینگونه شرکت‌ها رعایت قوانین و شروطی الزامی است.

بر اساس ماده 1 قانون ثبت شرکت‌ ها در کشور هر شرکتی که در ایران تشکیل شود یا دفتر آن در ایران و مشغول فعالیت تجاری است، ایرانی به حساب می‌ آید. به همین دلیل نیاز است تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی و اتباع که قصد ثبت شرکت در ایران را دارند، باید یک شخص سهامدار با ملیت ایران به عنوان شخصیت حقوقی شرکت به عنوان سهامدار در کنار خود داشته باشند.

همچنین برای تشویق و حمایت از سرمایه گذار خارجی در کشور، اتباع خارجی برای میزان مشارکت و درصد سهام در شرکت محدودیتی ندارند و سرمایه گذار خارجی می‌تواند تا 100 درصد سهام شرکت را مالک باشد.

بنابر این موضوع اگر چنانچه انجام سرمایه گذاری منجر به تشکیل شرکت ایرانی شود تملک زمین به نام شرکت متناسب با طرح سرمایه گذاری به تشخیص سازمان مجاز خواهد بود. سرمایه گذاران مزبور تا 100 درصد می توانند شرکت خارجی ثبت کنند که از حق مالکیت اموال منقول و غیر منقول برخوردار هستند.

در صورتی که افراد خارجی (حقوقی و حقیقی) اقدام به سرمایه گذاری در کشور ایران کنند، مالک تمام یا قسمتی از سهام شرکت مذکور می ‌شوند و به نام شرکت خود می ‌توانند املاک اختیار کنند.

همین طور اگر یک شخصیت حقوقی از شرکت خارجی در ایران مشغول فعالیت تجاری شود، حتما باید در کشور مبدا و اصلی نیز به عنوان یک شرکت قانونی شناخته شود. یعنی اتباع باید در کشور خود صاحب شرکت باشند. ضمنا تمامی این موارد باید در اداره ثبت اسناد استان تهران ثبت شود. چنانچه موارد بالا به طور کامل رعایت نشود، شرکت مذکور از دید قانون ایران وجود خارجی نداشته و امکان ثبت شرکت در کشور را نیز ندارد.

آیا برای هر شرکت یک کد فراگیر لازم است؟

یکی دیگر از تصورات اشتباهی که در رابطه با کد فراگیر وجود دارد، مربوط به زمانی است که تعدادی از مهاجران یا اتباع کشورهای دیگر قصد راه ‌اندازی یک کسب‌ و کار در ایران را دارند. به این موضوع توجه داشته باشید که کد فراگیر مربوط به اشخاص است، یعنی به فرد تعلق می‌ گیرد نه به شرکت یا کسب ‌و کار شما و این موضوع بسیار مهمی است که در هنگام شروع یک کار باید به آن توجه داشته باشید، زیرا در ادامه با مشکل رو به ‌رو می‌ شوید.

برای مثال اگر شما دو دوست یا شریک هستید که قصد این را دارید در کشور ایران سرمایه‌ گذاری کنید و یک شرکت داشته باشید، هر یک از شما به ‌طور جداگانه ‌ای باید برای دریافت این کد اقدام کنید و در ادامه کد فراگیر را در مدارک مورد نیاز ارائه دهید.

متأسفانه در بعضی از موارد شاهد این هستیم که بسیاری از اتباع خارجی به دلیل اینکه راهنمایی‌ های درستی بابت این موضوع دریافت نمی‌ کنند، مرتکب اشتباه شده و برای ادامه روند راه‌ اندازی شرکت خود یا راه‌اندازی هر کسب‌ وکار دیگری با مشکلاتی رو به ‌رو می‌ شوند و گاهی این مشکلات به حدی بزرگ و زیاد هستند که شخص به ‌طورکلی از انجام آن کار منصرف می ‌شود. توصیه می شود در این زمینه برای آگاهی بیشتر در مورد نظامنامه ثبت شرکت ها از مشاوران حقوقی کمک گرفته شود.

مدارک لازم برای دریافت کد فراگیر

اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی باید اقدام به تهیه مدارک زیر کنند:

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

کپی از صفحه اصلی پاسپورت شخص متقاضی

  • گرفتن عکس پرسنلی

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

ارائه نام شرکت به دو زبان فارسی و انگلیسی

  • ارائه آدرس دقیق شرکت در کشور و شهر خارج از ایران
  • ارائه شماره ثبت شرکت
  • ارائه تاریخ دقیق ثبت شرکت
  • مشخص کردن نوع شرکت
  • مشخص کردن موضوع و حوزه فعالیت شرکت که باید مطابق با قانون ایران باشد
  • ارائه اسکن از مدارک ثبتی شرکت به منظور مشخص کردن قانونی و رسمی بودن شرکت در کشور خارجی

بنابراین شما برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی در قدم اول باید مدارک بالا را جمع آوری کنید.

نحوه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی یا شماره اختصاصی اتباع، نحوه دریافت و مراحل ثبت نام مخصوص به خود را دارد و چنانچه اتباع خارجی، بخواهند از این کد بهره مند گردند، باید بر اساس این نحوه و مراحل عمل کرده، در غیر این صورت موفق به اخذ کد فراگیر اتباع خارجی نخواهند شد و بدین ترتیب از انجام برخی فعالیت ها و استفاده از برخی امکانات و خدمات محروم می گردند.

با توجه به اهمیت نحوه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، در این بخش از مقاله قصد داریم درباره این موضوع صحبت کرده و بگوییم که اتباع خارجی برای دریافت شماره اختصاصی خود باید چه اقداماتی انجام دهند. نحوه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی، عبارتند از: 

  • مراجعه به آدرس دفاتر کفالت اتباع محل سکونت متقاضی.
  • ارائه مدارک لازم و پر کردن فرم درخواست صدور کد فراگیر.
  • ثبت نهایی درخواست دریافت کد فراگیر توسط دفاتر کفالت اتباع و ارائه کد پیگیری جهت استعلام های بعدی به متقاضی.

نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی

در گذشته و تا قبل از حذف امکان ثبت درخواست صدور کد فراگیر در سامانه ثبت شرکتها (irsherkat.ssaa.ir)، اتباع و خارجیان مقیم خاک ایران باید برای دریافت شماره اختصاصی یا همان کد یکتا خود از طریق سامانه مذکور اقدام می نمودند، اما اکنون با حذف این امکان نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی به شرح زیر است:

  • ابتدا در اولین مرحله از مراحل نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی، متقاضی باید مدارک هویتی و هر مدرکی که نشان دهده اجازه اقامت او در خاک ایران است را آماده نماید.
  • سپس در گام دوم از مراحل و نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی، فرد باید از آدرس نزدیک ترین دفتر کفالت محل سکونت خود مطلع شود و به صورت حضوری به دفتر مورد نظر مراجعه کند.
  • پس از مراجعه به دفتر متقاضی باید مدارک خود را ارائه کرده و فرم ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی را برای درخواست صدور کد فراگیر تکمیل نماید و آن را تحویل مسئول مربوطه دهد.
  • پس از بررسی مدارک و درخواست ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی فرد، مسئول دفتر کفالت اتباع درخواست متقاضی را در سیستم های مخصوص این امر ثبت و به تبعه خارجی متقاضی کد فراگیر یک کد رهگیری ارائه می کند تا متقاضی بتواند در مراجعات بعدی با ارائه برگه کد فراگیر خود را دریافت کند.

نحوه استعلام کد فراگیر اتباع خارجی

پس از آنکه متقاضی دریافت شماره اختصاصی اتباع یا همان کد فراگیر بر اساس نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی و مراحل دریافت آن، اقدام به ثبت درخواست خود نمود و بررسی های لازم صورت گرفت، کد فراگیر به او اعطا خواهد شد و می تواند از آن برای بهره مندی از خدماتی نظیر خدمات اداری و آموزشی استفاده کند.

در مواردی برای ارائه خدمات به اتباع، نهاد مربوطه نیاز دارد تا به استعلام کد فراگیر آن ها بپردازد که در توضیح مراحل و نحوه استعلام کد فراگیر اتباع خارجی باید گفت در حال حاضر صرفا برخی نهادهای دولتی که به سامانه های مخصوص دسترسی دارند قادر به استعلام کد فراگیر اتباع می باشند و سامانه ای جهت استعلام کد فراگیر توسط افراد عادی وجود ندارد.

نهاد دولتی نظیر بانک یا آموزش و پرورش  پس از ارائه مدارک لازم از سوی تبعه به سامانه مخصوص متصل شده و نسبت به استعلام کد فراگیر یا شماره اختصاصی تبعه خارجی مقیم ایران اقدام می نماید و در صورتی که بهره مندی از این کد برای استعلام گیرنده محرز گردد، به تبعه خارجی خدماتی نظیر خدمات بانکی یا درمانی ارائه خواهد شد.

شایان ذکر است در مواردی که هر تبعه خارجی شخصا قصد استعلام کد فراگیر خود را داشته باشد می تواند به دفاتر کفالت اتباع مراجعه کرده و با ارائه مدارک هویتی نظیر گذرنامه نسبت به استعلام کد فراگیر خود اقدام کند اما هیچ شخصی نمی تواند کد فراگیر دیگری را استعلام و پیگیری نماید.

لازم به ذکر است برای آشنایی بیشتر با مفاهیم ابتدایی ثبت شرکت و همچنین سریع ترین روش برای ثبت شرکت در ایران از یک موسسه حقوقی و مشاوران مجرب آن کمک بگیرید.

موسسه حقوقی فکر برتر

سامانه تخصصی موسسه حقوقی ثبت شرکت فکر برتر رایکا با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب در زمینه ثبت شرکت، ثبت برند، ثبت تغییرات شرکت، نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی خاص و نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود، انحلال، ثبت نام و برند تجاری، افزایش و کاهش سرمایه و کلیه امور مربوط به شرکت ها را در زمینه ثبت، آمادگی کامل خود را برای خدمت رسانی به هم میهنان گرامی خود با افتخار اعلام می نماید. شما می توانید سوالات متداول در ثبت شرکت خود را از طریق مشاوره با همکاران موسسه فکر برتر پاسخ دهید.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران