بیش از ده سال در امر ثبت شرکت و ثبت برند در جمهوری اسلامی ایران و 37 کشور پس از گذشت مدتی و ایجاد شرایط ظالمانه از سوی دولت غربی و کشورهای متخاصم، با بهره گیری از متخصصین و مدیران متعهد به ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مرکز تجارت بین الملل فکر برتر و مرکز الاستثمار الدولی تاسیس و راه اندازی شد.
محوریت ایجاد مرکز تجارت فکر برتر، از سال 1397 به دلیل ایجاد شرایط در راستای تحقق اهداف شعار سال زیر ساخت ها برای ایجاد مرکز تجارت بین الملل فکر برتر و مرکز الاستثمار الدولی در عمان فراهم شد که مرکز تجارت سامانه هوشمند صادرات کالا و خدمات را به صورت بین المللی (Iran37.com) برای تمامی متقاضیان فکر برتر راه اندازی نمود و مرکز الاستثمار الدولی هم زیر ساخت جذب سرمایه گذار خارجی برای بستن قرارداد با تولید کنندگان ایرانی و استفاده از ظرفیت خالی کارخانجات و راه اندازی کارخانجات پتروشیمی ، ریفاینری ها با سرمایه خارجی ، مواد غذایی و امثال آن و مخصوصا ساخت هتل و مجموعه های گردشگری در ایران و صادرات مجدد محصولات ایرانی از مسیر عمان به سایر کشور ها ، تسهیل در این امر راه اندازی شد که شرح کامل هریک از فعالیت ها به صورت تفکیک توضیح داده شده است. مهم ترین قدم این است که زنجیره تامین از لحظه تصمیم تولید کننده تا زمانی که کالاها و خدمات خود را در بازار های بین المللی وارد می کند توسط مرکز تجارت به نتیجه برسد.
نمایشگاه دائمی (بازار ایرانی) در مسقط در خیابان وزارت خارجه جهت تشکیل جلسات تجار و همچنین به نمایش گذاشتن محصولات ایرانی افتتاح گردیده است.این نمایشگاه که کالاها و خدمات تجار و تولیدکنندگان را بدون واسطه در معرض نمایش می گذارد . اگر مخاطب و یا خریدار کالاهای آنها را در عمان خواست با محصولات آشنا شود کیفیت آن را بررسی کنند و سفارش گذاشته شود و همچنین فضایی بسیار لازم بود که اکنون این نمایشگاه برای بیش از 250 برند ساخته شده و هزاران قلم کالا در نمایشگاه بازار ایرانی ارسال شده و به نمایش گذاشته شده است.با ایجاد این روند گام بزرگی برای حمایت از کالای ایرانی انجام و همچنین دادن مشاوره و راهنمایی کامل از صفر تا صد می باشد و همچنین اگر ارسال کالا از مسیر عمان نیاز به بسته بندی مجدد جهت صادرات به کشورهای دیگر داشت میتواند از این مسیراتفاق بیوفتد و همچنین فضای جلسات B2B و برگزاری ورکشاپ و همایش های 50 نفری تعبیه شده است.
برای نخستین بار در نمایشگاه بین المللی مسقط اکسپو کالاهای ایرانی در دیماه در نمایشگاه بینالمللی مسقط برگزار خواهد شد و محصولات ایرانی در حوزه صنایع غذایی و بستهبندی، آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، فولاد، پتروشیمی و خدمات فنی مهندسی ،خدمات مسافری و گردشگری سلامت ،خدمات بیمه و سایر،می تواند به کشورهای دیگر صادر شوند و در نمایشگاه حضور پیدا کنند.
ایجاد کارگروه تخصصی شرکتهای فنی و مهندسی با عضویت50 شرکت بهمحوریت مرکز الاستثمارات الدولی.
خدمات فنی مهندسی در زمینه راه سازی،ابنیه و انبوه سازی،خطوط انتقال لوله و آب،نیرو و ساخت پالایشگاه و تجهیزات پالایشگاهی و کلیه خدمات فنی مهندسی در زمینه شهرسازی و فضای سبز و... با نام تجاری شرکت و کارگروه تخصصی در عمان ایجاد شود که بتواند کلیه مناقصاتی که در عمان برگزار می گردد به صورت تخصصی به دلیل قابلیت اجرای قوی و بهای تمام شده پایین تر نسبت به سایر کشورها را عهده دار شده و به اجرا برساند.
با عنایت به ظرفیتهای گسترده همکاریهای اقتصادی و فنی مهندسی میان جمهوری اسلامی ایران و کشور عمان، و در راستای تقویت صادرات کالا و خدمات فنی-مهندسی و ارزآوری برای کشور،(کارگروه تخصصی ایران–عمان) در حال شکلگیری است. هدف این کارگروه، ایجاد ساختاری منسجم و سازمانیافته برای حضور شرکتها و اتحادیههای ایرانی در مناقصات و پروژههای بزرگ عمرانی منطقه و فراهمسازی بسترهای توسعه همکاریهای تجاری و صنعتی میباشد.
ضرورت ایجاد این کارگروه از آن جهت است که:
6. این کارگروه با ایجاد شبکهای منسجم از شرکتهای ایرانی، نقشی کلیدی در برونرفت از فشارهای اقتصادی و تحریمی ایفا خواهد کرد و زمینهساز توسعه پایدار اقتصادی و صنعتی خواهد بود.
این مرکز با هدف جذب سرمایه گذار عمانی و خارجی برای تولید کنندگان ایرانی و همچنین استفاده از ظرفیت های خالی کارخانه های ایرانی توسط بازرگانان عمانی و خارجی و ایجاد زنجیره تامیین در عمان با محوریت توسعه صادرات کشور راه اندازی شده تا بتواند به تولیدکنندگان کمک کند از مسیر عمان کالای خود را به سایر کشورهایی که مخصوصا با عمان توافق نامه دارند ارسال نمایند و بسیاری از شرکت ها به دلیل اینکه نمی توانند از طریق شرکت ایرانی خود درخواست(LOI) ارسال نمایند و یا پیش فاکتور صادر کنند و یا حساب بانکی و سؤیفت کد داشته باشند.از این مسیر عمان این انتقال شکل میگیرد که از طریق ثبت شرکت در عمان و افتتاح حساب بانکی و داشتن ایمیل عمانی و سایر موارد مورد نیاز این امر تسهیل گردد.
ساختمان مرکز اصلی فکر برتر با هدف ارائه کلیه خدمات مورد نیاز تجار و تولیدکنندگان بهصورت میز مشترک بین ایران و ۳۷ کشور ایجاد گردیده است. این مرکز فضایی را فراهم میکند تا بازرگانان داخلی و خارجی در مراجعات حضوری و نمایشگاهها، تمامی نیازهای خود در زمینه تجارت و خدمات صادراتی را برطرف نمایند.
این پلتفرم به صورت بینالمللی طراحی شده است تا تولیدکنندگان ایرانی محصولات و خدمات خود را بدون واسطه بارگذاری کنند و سفارشها بهصورت (LOI) و B2B ثبت شود. این سامانه علاوه بر تسهیل فرآیند صادرات، خدمات مرتبط با مشاوره، بستهبندی مجدد جهت صادرات به کشورهای ثالث، و امکان ارائه کالاها و خدمات در بازار عمان را نیز فراهم مینماید.
همچنین در ادامه برنامههای نمایش محصولات صادراتی
از سال 1392 با هدف گذاری تسهیل در امر خدمات ثبت شرکت و نام و علائم تجاری و سایر خدمات مورد نیاز شرکت ها و مشاوره درست در زمینه فعالیت مورد نظر و برند سازی موسسه فکر برتر فعال می باشد و هزاران شرکت در زمینه های مختلف از این خدمات استفاده نموده اند و اکنون در حال فعالیت و حتی حضور در عرصه بین المللی می باشند همچنین تشکیل صورت جلسات به صورت هوشمند کمک میکند تا بهترین خدمات در اسرع وقت داده شود.
مؤسسه فکر برتر با بیش از ۱۰۰ نیروی متخصص، به بیش از ۵00۰۰0, شرکت خدمات ثبت شرکت و مشاوره توسعه کسب وکار ارائه کرده است. همچنین بیش از ۱000۰۰, پرونده موفق در کارنامه دارد و شرکتها را برای ورود به بازارهای بینالمللی یاری نموده است. سامانه هوشمند درارتباط با تنظیم صورت جلسات
برای نخستین بار سامانهای هوشمند و روباتیک جهت تنظیم صورت جلسات در رعایت سمت ها،حق امضا، حد نصاب ها و اینکه چه نوع مجمعی باید تشکیل شود عادی یا فوق العاده باشد خودش تشخیص می دهد و اینکار خطای ثبت صورت جلسات در اداره ثبت را کاهش می دهد و میزان صدور آگهی ها بیشتر می شود و اصولا نیازمند به کارشناسی صورت جلسات نیست صرفا صحت امضا ها بررسی می گردد.
ثبت شرکت در کشور عمان از سال ۱۳۹۷، درکشور امارات از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است. تاکنون بیش از ۳۷ کشور خدمات ثبت شرکت مؤسسه داده می شود. در عمان بیش از صدها شرکت توسط این مؤسسه ثبت گردیده و خدمات صادراتی مختلفی انجام دادهاند.
آژانس ثبت و صدور مجوز کسب و کار (BRELA) در حال حاضر خدمات آنلاین را برای ثبت نام های تجاری، مجوزهای صنعتی، شرکت ها، علائم تجاری و خدماتی و اختراعات ارائه می کند. سیستم ثبت آنلاین (ORS) به کاربران اجازه می دهد تا درخواست های جدید ارسال کنند و امور مربوط به ثبت نام را برای شرکت هایی که قبلاً اطلاعات شرکت خود را در سیستم ثبت آنلاین (ORS) به روز کرده اند، پردازش کنند. بنابراین، قبل از اینکه سیستم بتواند به شرکت اجازه دهد تا فعالیتهای پس از ثبت را انجام دهد مهم است که همه دادههای شرکتها توسط مسئولان مربوطه شرکت بارگذاری شده باشد،.
هر دو یا چند نفر می توانند برای اهداف قانونی یک شرکت ثبت شده تشکیل دهند ، و گواهی شرکت را دریافت کنند. دو نوع شرکت قابل ثبت در مرکز سرمایه گذاری تانزانیا (TIC) وجود دارد.
• شرکت های محلی: نوعی شرکت است که مسئولیت اعضا به میزان سهام آنها در اساسنامه محدود می شود.
• شرکتهای خارجی: اینها شرکتهایی هستند که در خارج از تانزانیا تأسیس شدهاند و میخواهند محل کسب و کار خود را در تانزانیا ایجاد کنند. جایی که گواهی انطباق با دریافت مدارک لازم برای ثبت صادر می شود
مطابق با بخش 194 قانون شرکت ها Cap.212 با محدودیت سنی حداقل 21 سال و حداکثر 70 سال هر شخصی می تواند شرکتی را در تانزانیا ثبت کند .
برای دسترسی به سامانه ثبت نام آنلاین، باید یک حساب کاربری ایجاد کرده و در سامانه ثبت نام شوید. موارد زیر الزامات مورد نیاز برای ایجاد یک حساب ثبت نام آنلاین است.
برای تانزانیایها: -
• شماره شناسایی ملی (NIN)
• شماره شناسایی مالیاتی (TIN) از TRA
شرکت خارجی:-
• شماره پاسپورت.
از طریق آدرس URL https://ors.brela.go.tz/ors یا با مراجعه به وب سایت BRELA www.brela.go.tz از سیستم ثبت آنلاین (ORS) بازدید کنید. سپس ثبت نام آنلاین شرکت محدود را انتخاب کنید. دفترچه راهنمای کاربر در همین وب سایت ارائه شده است.
هر گونه تغییر پس از ثبت شرکت باید به اداره ثبت اطلاع داده شود. تمام مراحل به صورت آنلاین انجام می شود، تمام شرکت هایی که قبل از فوریه 2018 ثبت شده اند باید اطلاعات شرکت خود را در سیستم ثبت آنلاین (ORS) به روز کنند و می توانند ارتباط برقرار کنند یا هر مدرکی را که مورد نیاز است تشکیل دهند. فاکتور پرداخت به صورت آنلاین تولید و برای پرداخت به متقاضی ارسال می شود. هزینه های بایگانی مطابق با وب سایت BRELA www.brela.go.tz ارائه شده است
ساختار
شرکت محلی:
• هزینه های ثبت: این بستگی به سرمایه اولیه ای دارد که در تفاهم نامه نوشته شده است.
• هزینه های بایگانی: این هزینه برای بایگانی سند دریافت می شود.
• عوارض مالیاتی تمبر.
این دسته بندی ها را می توان در وب سایت BRELA www.brela.go.tz به دست آورد
شرکت خارجی:
• هزینه ثبت نام: 750.00 دلار
• پر کردن هر مدرک مورد نیاز برای تحویل به ثبت 220.00 دلار
• برای پر کردن ترازنامه/حساب ها 220.00 دلار آمریکا.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بخش، کافی است به وب سایت BRELA مراجعه کنید www.brela.go.tz
روش پرداخت: سیستم از شما درخواست می کند که روش پرداختی را انتخاب کنید. بانک CRDB یا NMB یا با انتقال پول موبایلی. M pesa، Tigo pesa AIRTEL Money و Hallo pesa.
یک فاکتور با شماره کنترل برای شما ارسال می شود تا پرداخت های مورد نیاز را انجام دهید.
پیوست های مورد نیاز
شرکت محلی
• فرم تلفیقی، این فرم به صورت آنلاین پس از پر کردن تمام مشخصات برای امضای همه مدیران و منشی شرکت ایجاد می شود.
• کپی تایید شده از اساسنامه شرکت.
• رونوشت مصدق تفاهم نامه و اساسنامه یا شرکتنامه یا هر سند دیگری که اساسنامه شرکت را تعریف می کند.
• کپی از حساب های اخیر و گزارش های مربوط به شرکت.
• فرم شماره 434 (وضعیت دفتر ثبت شده در خارج از کشور و در تانزانیا، فهرست مدیران شرکت، افرادی که در تانزانیا به نمایندگی از شرکت ساکن هستند و اظهارنامه ای که باید توسط عضو هیئت برای سوگندنامه/دفتر اسناد رسمی تایید شود).
• فرم تعهد یکپارچگی
شرکت خارجی
• فرم تلفیقی، این فرم به صورت آنلاین پس از پر کردن تمام مشخصات برای امضای همه مدیران و منشی شرکت ایجاد می شود.
• کپی تایید شده از گواهی شرکت
• رونوشت مصدق تفاهم نامه و اساسنامه یا شرکتنامه یا هر سند دیگری که اساسنامه شرکت را تعریف می کند ممکن است باشد.
• کپی از حساب های اخیر و گزارش های مربوط به شرکت.
• فرم شماره 434 (وضعیت دفتر ثبت شده در خارج از کشور و در تانزانیا، فهرست مدیران شرکت، افرادی که در تانزانیا به نمایندگی از شرکت ساکن هستند و اظهارنامه ای که باید توسط عضو هیئت برای سوگندنامه/دفتر اسناد رسمی تایید شود).
• فرم تعهد یکپارچگی
در واقع در ثبت شرکت لوازم و تجهیزات ساختمانی و زمینه برندسازی سازه ها، تلاش باید بر این هدف معطوف شود که مشخصههای اصلی یک برند به نحوی در ذهن مشتریان نهادینه شود و بتواند جایگاه خاصی و یا تجربه خوب حسی را برایشان ایجاد کند. به عبارت دیگر می توان برندسازی را "جایگاه ذهنی برند در ذهن مخاطبین و بازار هدف ساختمان سازی" تعریف کرد. تجهیزات و لوازم ساختمانی در پروسه تولید و ساخت سازه ها استفاده می شوند.
خدماتی که شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام می دهد شامل چه مواردی است؟ این سوالات از جمله مواردی هستند که بسیاری از افراد با آن با آن روبه رو می باشند. به طور معمول شرکت سپرده گذاری مرکزی اغلب به نام شرکت سرمایه گذاری مرکزی نیز شناخته می شود. با ما در ادامه همراه شوید تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با شرکت سپرده گذاری مرکزی ارائه کنیم.
این شرکت توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 1384 افتتاح شد. به طور حتم با سامانه سجام و ثبت نام در آن آشنا هستید. بنابراین می توان برای آشنایی بیشتر با شرکت سپرده گذاری مرکزی برای شما مثالی را بیان کنیم. سامانه سجام در واقع یکی از زیر مجموعه های این شرکت محسوب می شود. در پاسخ به این سوال که شرکت سپرده گذاری مرکزی چیست؟ می توان به طور کلی بیان کرد که شرکت سپرده گذاری مرکزی با هدف ثبت و نگهداری از اوراق بهادار موجود در بازار و همچنین تسویه وجوه در سال 1384 افتتاح شد. در حال حاظر این شرکت در بازار سرمایه به عنوان یکی از مهمترین نهادها فعالیت می کند. اما چرا و با چه هدفی این شرکت راه اندازی شده است از عمده سوال بسیاری از افراد است . از اهداف به وجود آمدن شرکت سپرده گذاری مرکزی در واقع ایجاد امنیت و جلوگیری از خطراتی همچون تامین مالی گروه های پولشویی و تروریستی است. به همین منظور به کمک این شرکت و زیر مجموعه های آن می توان از چنین عواملی جلوگیری کرد. می توان بیان کرد که کارآمد شدن بازار، کاهش ریسک و تضمین امنیت از جمله اهداف مهم در راه اندازی شرکت سپرده گذاری مرکزی است.
بهتر است قبل از اینکه به خدمات و وظایف شرکت سپرده گذاری مرکزی بپردازیم قبل از هر چیز به این سول پاسخ دهیم که شرکت سپرده گذاری چیست؟ شرکت سپرده گذاری مرکزی در بازار بورس شماره حساب سهامداران بورس را دریافت می کند که در ادامه نیز اطلاعات و معاملات شرکت ها را بروز رسانی می کند و از این طریق نقل و انتقالات و همچنین تسویه وجوه با سرعت بالا در کمترین زمان انجام می شود. بدین ترتیب سهامداران می توانند بدون هیچ دردسری در کمترین زمان سود خود را دریافت کنند.
همچنین بخوانید : ورشکستگی شرکت چیست
از جمله فعالیت های شرکت سپرده گذاری بورس خدمات تخصصی در بازارهای خارج از بورس و معاملات پایاپای اوراق، قرض گیری مبادله و واسطه گری در قرض دهی اوراق بهادار، استفاده از ابزارها و روشهای کارآمد الکترونیکی در تسویه و معاملات پایاپای اوراق بهادار و همچنین نگهداری کد گذاری و همچنین تسویه معاملات اوراق بهادار و ابزارهای مالی است. علاوه بر این موارد می توان مهمترین فعالیت و خدمات شرکت سپرده گذاری مرکزی را ارائه اطلاعات لازم برای شرکت ها در انجام معاملات است. جالب است بدانید معاملات سرمایه گذاران خارج از این شرکت انجام نمی گیرد و برای انجام معاملات در بازار سرمایه بری آن هیچ محیط فیزیکی وجود ندارد. با توجه به این توضیحات می توان نتیجه گرفت که شرکت سپرده گذاری مرکزی در واقع یک فضا برای انجام معاملات محسوب می شود.
بهتر است بدانید که سپرده گذاری و انجام معاملات در بازار واقعی متفاوت از بازار سرمایه یا سپرده است. می توان بیان کرد که انجام معاملات در بازار سرمایه ماندد بازار واقعی نیست به این دلیل که به صورت فیزیکی و مستقیم انجام نمی گیرد. با توجه به این امر برای سرمایه گذاران، سامانه ای به نام شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه راه اندازی شده است. این سامانه کارآیی بالایی دارد و به عنوان یک واسطه بین بازار بورس و سرمایه گذاران قرار گرفته است.
بنابراین همه سرمایه گذاران برای انجام دادن فعالیت های مربوط به بورس باید از این سامانه استفاده کنند. این سامانه به طور اختصار به نام سامانه سمات است که در سال 1384 با هدف افزایش کارآیی، کاهش ریسک و حفظ امنیت بازار بورس راه اندازی شده است.
از اصلی ترین خدمات شرکت سپرده گذ اری مرکزی می توان به مواردی همچون نگهداری و انتقال مالکیت اوراق بهادار و تسویه وجوه و همچنین ثبت وجوه اشاره کرد. علاوه بر این موارد این شرکت خدمات متنوع دیگری را هم به سرمایه گذاران بورس ارائه می دهد که بسیار قابل توجه است.
در پاسخ به این که شرکت سپرده گذاری مرکزی چیست؟ می توان بیان کرد که این شرکت در بازار سرمایه به عنوان یکی از مهمترین نهادها فعالیت می کند. اما چرا و با چه هدفی اسن شرکت راه اندازی شده است از عمده سوال بسیاری از افراد است . از اهداف به وجود آمدن شرکت سپرده گذاری مرکزی در واقع ایجاد امنیت و جلوگیری از خطراتی همچون تامین مالی گروه های پولشویی و تروریستی است. به همین منظور به کمک این شرکت و زیر مجموعه های آن می توان از چنین عواملی جلوگیری کرد. می توان بیان کرد که کارآمد شدن بازار، کاهش ریسک و تضمین امنیت از جمله اهداف مهم در راه اندازی شرکت سپرده گذاری مرکزی است. این شرکت به عنوان یک ساز و کار الکترونیکی در ثبت، انتقال و نگهداری اوراق بهادار خدمات به خصوصی را ارائه می دهد. مهمترین فعالیت و خدمات شرکت سپرده گذاری مرکزی را ارائه اطلاعات لازم برای شرکت ها در انجام معاملات است
1-در سرمایه گذاری در بورس حداقل مقدار سرمایه گذاری چقدر است؟
محدودیتی در میزان سرمایه گذاری در بورس نیست بلکه هر فرد می تواند به مقدار سرمایه خود ، سهام مورد نظر را خریداری کند که البته حداقل سرمایه در خرید از سامانه معاملات بر خط برابر با 100 هزار تومان است.
2-در سامانه معاملات اولویت بندی سفارشات به چه شکل است؟
الویت بندی سفارشات در سامانه معاملات ابتدا بر حسب قیمت مشخص می شود و البته برای سفارشات با قیمت یکسان باید اولویت بندی براساس زمان ورود سفارش دهی شود.
3-اهداف سامانه سجام چیست؟
سامانه سجام یکی از زیر مجموعه های اصلی شرکت سپرده گذاری مرکزی است که با هدف مبارزه با تامین مالی تروریسم و همچنین پول شوییراه اندازی شده است که در بازار بورس خدمات ویژه ای را به سهامدارن بورس ارائه می دهد.
هیئت مدیره نماینده قانونی شرکت است و می تواند مستقیماَ یا با تعیین نماینده یا وکیل با حق توکیل غیر، این نمایندگی را در دادگاه ها و مراجع قانونی و سایر سازمان ها اعمال کند. نمایندگی قانونی به هیئت مدیره اختیار می دهد که به نام و به حساب شرکت تعاونی به اداره امور، انعقاد قراردادها و قبول تعهدات بپردازد و آثار این اعمال کلاَ متوجه شرکت تعاونی خواهد بود.
اعمال نمایندگی قانونی، مانند سایر اختیارات و وظایفی که هیئت مدیره شرکت تعاونی داراست، باید به صورت جمعی باشد و هیچ یک از اعضای هیئت مدیره حق ندارد از آن منفرداَ استفاده کند، مگر در موارد خاص که از طرف هیئت مدیره دارای وکالت یا نمایندگی باشد.
چنان که معلوم است اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی در عین دارا بودن سمت نمایندگی شرکت ، از شخصیت خود عدول نمی کنند و علاوه بر اینکه در معاملات و قبول تعهدات و سایر اعمال حقوقی به نمایندگی شرکت تعاونی وارد می شوند، می توانند همین امور را برای شخص خود نیز انجام دهند ، لذا لازم است در مواردی که به نمایندگی شرکت و به حساب آن عمل می کنند، سمت خود را تصریح کنند تا تعهدات شخصی و سایر اعمال حقوقی مربوط به خود آنان از کارهایی که به حساب شرکت تعاونی و به نمایندگی آن انجام می دهند معلوم باشد؛ در غیر این صورت ( در صورت عدم تصریح ) کلیه این اقدامات به حساب شخص آن ها گذاشته خواهد شد. این امر به ماده ای از قانون مدنی مستند است که مقرر می دارد : " کسی که معامله می کند آن معامله برای خود آن شخص محسوب است مگر اینکه در موقع عقد خلاف آن را تصریح نماید ".
1- نمایندگی قراردادی : در این نوع نمایندگی کسی به موجب قراردادی به نیابت دیگری کاری را برای وی انجام می دهد. نمایندگی قراردادی در اثر توافق اصیل و وکیل ایجاد می شود ؛ مانند عقد وکالت که قراردادی است بین موکل و وکیل که به موجب آن موکل به وکیل اختیار می دهد که برای وی یک یا چند کار را انجام دهد. قانون مدنی در این زمینه می گوید : " وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین ، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید ".
از جمله نمایندگی های قراردادی می توان نمایندگی بازگانی ( نمایندگی تجاری ) را ذکر کرد و آن چنان است که کسی نیابتاَ از طرف تاجر عمل کند، چنین کسی را قانون تجارت، قائم مقام می نامد. قانون تجارت در این باره می گوید : قائم مقام تجاری کسی است که رئیس تجارتخانه او را برای انجام کلیه امور مربوط به تجارتخانه یا یکی از شعب آن، نایب خود قرار دهد. امضای قائم مقام برای تجارتخانه الزام آور است.
2- نمایندگی قانونی : نمایندگی قانونی آن است که کسی به موجب قانون ، بدون اینکه قراردادی در بین باشد، نیابت انجام کاری را برای دیگری داشته باشد. نمونه نمایندگی قانونی در حقوق مدنی نمایندگی ولی قهری، یعنی پدر و جد پدری نسبت به اولاد صغیر و در حقوق تعاون و حقوق تجارت ، نمایندگی هیئت مدیره در شرکت تعاونی و شرکت های تجاری است. این نوع نمایندگی راساَ به موجب قانون ایجاد می شود، نه به موجب قرارداد.
3- نمایندگی قضایی : نمایندگی قضایی وقتی به وجود می آید که دادگاه به کسی اختیار دهد تا کاری را برای دیگری و به نیابت او انجام دهد. این گونه نمایندگی را به لحاظ اینکه با تصمیم دادگاه ایجاد می شود، نمایندگی قضایی می نامند. مثلاَ هر گاه کسی متعهد شده باشد که آپارتمانی را در تاریخ معین به دیگری انتقال دهد ؛ ولی از انجام تعهد خود در موعد مقرر امتناع کند ، دادگاه به درخواست ذی نفع پس از طی مراحل قانونی، می تواند نماینده ای تعیین کند تا به جای متعهد، انتقال را انجام دهد و سند مربوط را امضا کند.
شایان ذکر است که ریشه اصلی نمایندگی قراردادی و نمایندگی قضایی نیز مانند نمایندگی قانونی، حکم قانون است. منتها نمایندگی قانونی مستقیماَ از خود قانون و مقررات ناشی می شود؛ ولی نمایندگی قراردادی در اثر قرارداد بین افراد ایجاد می گردد و نمایندگی قضایی با تصمیم دادگاه به وجود می آید.
طبق قانون مدنی " وکیل در امری نمی تواند برای آن امر به دیگری وکالت دهد، مگر اینکه صریحاَ یا به دلالت قراین، وکیل در توکیل باشذ ". به حق توکیل هیئت مدیره در بند 9 ماده 37 قانون بخش تعاونی تصریح گردیده و در آن به هیئت مدیره وکیل با حق توکیل غیرتعیین کند. معنای این تفویض اختیار آن است که نمایندگی قانونی هیئت مدیره شرکت تعاونی، قائم به شخص نیست و هیئت مدیره اولاَ می تواند آن را به وکالت دیگری واگذار کند تا وکیل این نمایندگی را از طرف وی در دادگاه ها و مراجع قانونی و سایر سازمان ها اعمال کند؛ ثانیاَ هیئت مدیره می تواند به وکیل خود حق توکیل غیر بدهد که به موجب آن، وکیل نیز می تواند تمام یا بخشی از اختیارات خود را به وکالت از طرف هیئت مدیره شرکت تعاونی برای انجام امور مربوط به شرکت کسب کرده است ، به شخصی دیگر واگذار کند. آنچه که با استناد به ماده 672 قانون مدنی مسلم می شود این است که حق توکیل غیربرای وکیل بدون قید آن در قرارداد مربوط و خود به خود ایجاد نمی شود؛ لذا لازم است که در هر مورد وکیل در توکیل نداشته، انجام امری را که در آن وکالت دارد به شخص ثالثی واگذار کند، هر یک از وکیل و شخص ثالث در مقابل موکل نسیت به خساراتی که مسبب محسوب می شود، مسئول خواهد بود ".
کلیه امور ثبتی و اداری خود را به ما بسپارید.
"آنچه در تخصص ماست جلب رضایت کامل متقاضیان با ارائه مناسب ترین خدمات است"
ارتباط با فکر برتر : 02142037000
آدرس:
جردن، بالاتر از اسفندیار پلاک۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
مدیریت و فروش: 02142143
ثبت شرکت در عمان: 09128330765
ثبت شرکت: 09128578441
تغییرات: 09129352517
ثبت برند و نام تجاری: 09129350317
اخذ و تمدید کارت بازرگانی: 09120907459
اخذ کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
ثبت طرح : 09128394102
ثبت اختراع دانش بنیان: 09128579331
آدرس:
جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
ارتباط با فکر برتر : 02142037000