نحوه دریافت شناسه ملی شرکت

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

شناسه ملی شرکت یک کد اختصاصی برای بررسی هویت آنها است. هر کدام از شرکت­ ها در کشور باید دارای شناسه ملی مخصوص به خود باشند. وجود شناسه ملی برای افراد حقیقی (شرکت­ ها و مراکز اداری) مانند شماره ملی برای افراد حقیقی است. برای آن که بتوان شرکت ­ها را شناسایی کرد، می توان از شناسه ملی آنها استفاده کرد. شرکت ­ها باید برای انجام فعالیت ­های قانونی خود نسبت به تهیه شناسه ملی اقدام کنند. نبود شناسه ملی برای شرکت ­ها باعث نقض اهمیت آن مجموعه می شود. در این مقاله از فکر برتر قصد داریم تا شما را با نحوه دریافت شناسه ملی شرکت آشنا کنیم.

شرکت­ های تجاری متعددی در کشور مشغول بکار هستند. سازمان ­ها و مراکز قانونی برای آن که بتوانند وضعیت یک شرکت را بررسی کنند، شناسه ملی را به آنها اختصاص می دهند. اطلاعات ارزشمندی در شناسه ملی هر شرکت وجود دارد که باعث می شود به طور کامل با نحوه­ی فعالیت آن آشنا شد. ساماندهی مراکز تجاری با شماره ملی باعث شده تا نظم بسیار زیادی در کشور ایجاد شود. یعنی هر گونه فعالیت غیرقانونی و تخطی از وظایف شرکت­ ها به راحتی با شناسه ملی آن قابل پیگیری است. کسانی که قصد دارند یک شرکت تجاری قانونی را تاسیس کنند، باید در وهله ­ی اول به فکر تهیه شناسه ملی شرکت باشند.

دلایل اهمیت شناسه ملی شرکت

ممکن است این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که شناسه ملی شرکت چه اهمیتی دارد؟ چرا شرکت ­ها باید به شناسه ملی خود توجه کنند؟

  1. به کمک شناسه ملی شرکت، می توان آدرس دقیق آن و همچنین صاحب آن را فهمید. پس اطلاعات ارزشمندی را از یک شرکت در اختیار شما قرار می دهد. شناسنامه­ ی هر شرکت، همان شناسه ملی آن است. پس با کمک آن امکان کسب اطلاعات ارزشمند هر سازمان تجاری فراهم خواهد شد.
  2. کلاهبرداری­ ها با وجود شناسه ملی شرکت به کمترین حد ممکن می رسد. چون شناسه ملی یک شماره اختصاصی برای هر شرکت است. در نتیجه هیچ کس نمی تواند از یک شرکت خاص سودجویی کند. پس حواستان به شناسه ملی شرکت ­ها باشد تا دچار مشکلات قانونی نشوید. به کمک شناسه ملی معتبر، امکان دفاع از حقوق شرکت در مراجع قضایی وجود خواهد داشت. 
  1. یک شرکت با شناسه ملی خود می تواند سهامداران زیادی را جذب کند. یعنی امکان فروش سهام برای شرکت­ ها فراهم می شود. در نتیجه امکان رشد و پیشرفت شرکت­ ها با سرمایه­ گذاری­ های بیشتر ایجاد می شود. چون ممکن است سهامداران حجم زیادی از سرمایه خود را وارد شرکت شما کنند.
  2. به کمک شناسه ملی شرکت، آگهی­ های مربوط به ثبت شرکت و حتی تغییر آن بدون هزینه خواهد بود. در نتیجه از نظر هزینه برای شرکت ­ها و مراکز تجاری به صرفه می باشد. بدون پرداخت حتی هزار تومان هزینه می توانید آگهی ثبت و تغییر را سفارش دهید.
  3. مزایده ­های تجاری و اداری تنها در صورتی قابل انجام هستند که شرکت ­ها دارای شناسه ملی معتبر باشند. انجام مناقصه­ ها می تواند بیشترین سود را برای هر شرکت فراهم کند. در نتیجه اگر به دنبال پیدا کردن بالاترین سود در مناقصه­ ها هستید، باید حتما شناسه ملی شرکت خود را اخذ کرده باشید. اگر یک شرکت شناسه ملی خود را اخذ نکرده باشد، نمی تواند سهام خود را با دیگر سازمان ­های تجاری به اشتراک بگذارد.
  4. حضور یافتن شرکت ­ها در سامانه مالیاتی یکی از مهمترین قوانین موجود در کشور محسوب می شود. اخذ شناسه ملی می تواند باعث ورود شرکت­ های معتبر به سامانه مالیاتی کشور شود. اگر می خواهید در حین فعالیت درگیر مشکلات مالیاتی نشوید، باید شناسه ملی مرکز تجاری مورد نظر خود را تهیه کرده باشید.
  5. می­ خواهید در یک شرکت سرمایه گذاری کنید؟ دست نگه دارید! در وهله­ ی اول باید شناسه ملی آن را از طریق سامانه مربوطه استعلام نمایید. با این کار به راحتی می­ توانید به تمام اطلاعات مهم مربوط به یک شرکت دسترسی پیدا کنید. اگر هیچگونه اطلاعاتی راجع به فعالیت ­های شرکت ­ها ندارید، ابتدا باید از شناسه ملی آنها استعلام گرفت. بدون کسب اطلاعات مربوط به شناسه ملی یک شرکت، به هیچ وجه اقدام به سرمایه گذاری یا خرید سهام آن نفرمایید.
  6. اعتبار و ارزشمندی شرکت­ ها با تهیه شناسه ملی امکان پذیر می شود. یعنی شرکت ­هایی که شناسه ملی دارند، اعتبار بالایی بین مردم دارند. بنابراین تمام شرکت­ های حقوقی و اشخاص حقیقی راحت­ تر به اینگونه شرکت ­ها اعتماد می کنند. اگر شما هم می خواهید بین مردم و همکاران تجاری خود اعتبار بالایی داشته باشید، شناسه ملی شرکت خود را در اسرع وقت تهیه نمایید.

چگونه می توان شناسه ملی شرکت را دریافت کرد؟

حال که با اهمیت و مزایای شناسه ملی شرکت آشنا شدیم، باید به این سوال پرداخت که چگونه می توان آن را دریافت کرد؟ چه مراحلی برای اخذ شناسه ملی شرکت باید طی کرد؟ برای اخذ شناسه ملی شرکت باید چندین مرحله مهم را انجام دهید.

گام ­های مهم در تهیه شناسه ملی شرکت عبارتند از:

  • تعیین نوع شرکت

در اولین مرحله برای تهیه شناسه ملی شرکت، باید ابتدا نوع آن را تعیین کنید. اگر یک شرکت یا سازمان تجاری زیر نظر ارگان دولتی مشغول بکار باشد، جزو شرکت ­های دولتی خواهد بود. اما اگر یک شرکت به صورت شخصی و بدون حمایت سازمان دولتی فعالیت داشته باشد، یک شرکت خصوصی به حساب می آید. تعیین نوع شرکت از نظر دولتی یا خصوصی ­بودن اولین گام برای اخذ شناسه ملی است. زمانی که نوع شرکت مشخص نباشد، نمی توان مراحل بعدی تهیه شناسه ملی را انجام داد. پس حتما به این نکته توجه نمایید و نوع شرکت را به شکل دقیق مشخص کنید تا بعدا دچار مشکلات حقوقی نشوید.

  • ایجاد شخصیت حقوقی

شناسه ملی شرکت فقط به اشخاص حقوقی تعلق دارد. یعنی شرکت ­ها، سازمان­ ها و اداره­ های خصوصی و دولتی می توانند شناسه را دریافت کنند. وجود شخصیت حقوقی برای تهیه شناسه ملی یک شرکت از واجبات است. یعنی شما باید قبلاً اقدام به ثبت یک شرکت تجاری کرده باشید تا بتوانید شناسه ملی آن را تهیه کنید. در غیر این صورت امکان تهیه شناسه ملی وجود نخواهد داشت. یک شرکت حقوقی یا بانک و مرکز تجاری باید شکل بگیرد تا بتوان شناسه ملی آن را دریافت نمود. پس به هیچ وجه اشخاص حقیقی توانایی دریافت شناسه ملی شرکت­ را ندارند. باید حتماً این موضوع را مد نظر قرار دهید تا بتوانید هر چه سریعتر جهت دریافت شناسه ملی اقدام نمایید.

  • ثبت شرکت

مرحله ­ی بعدی در زمینه ی تهیه شناسه ملی شرکت، ثبت آن شرکت است. اگر یک شرکت در سامانه ملی شرکت­ ها ثبت نشده باشد، نمی توان شناسه ملی آن را دریافت کرد. پس ثبت شرکت یک گام اصلی در دریافت شناسه ملی شرکت­ است.

برای ثبت هر کدام از شرکت­ های تجاری و اداری باید مراحل قانونی را طی کنید. ثبت شرکت ­ها نشان دهنده­ ی قانونی شدن روند فعالیت آن است. در صورتی که یک شرکت به ارگان­ های دولتی مربوط باشد، نیاز به ثبت نخواهد داشت. پس در اینجا متوجه اهمیت تعیین نوع شرکت خواهید شد. اگر شرکت مورد نظر خصوصی باشد، باید مرحله ی ثبت شرکت را انجام دهید. اما شرکت­ های دولتی نیازی به ثبت شدن نخواهند داشت. چون از طریق ارگان مربوطه در لیست شرکت های موجود در کشور قرار گرفته ­اند.

انجام کارهای ثبت شرکت مدت زمان نسبتا طولانی خواهد داشت. اما اگر از سازمان ­ها و شرکت­ های باتجربه در این زمینه کمک بگیرید، این زمان کوتاه ­تر خواهد شد. چون این مراکز تجربه کافی در زمینه انجام فعالیت­ های ثبت شرکت­ ها را دارند. بنابراین به شما کمک می کنند این روند را با سرعت بالاتری انجام دهید. جهت انجام قانونی مراحل ثبت شرکت خود، می توانید از راهنمایی و مشاوره شرکت فکر برتر استفاده کنید. کارشناسان این شرکت حقوقی می توانند به تمام سوالات شما پیرامون ثبت شرکت، تهیه شناسه ملی و اخذ پروانه فعالیت شرکت­ ها پاسخ می دهند.

مهمترین سامانه مربوط به اخذ شناسه ملی شرکت ­ها irsherkat.ssaa.ir  است. به کمک این سایت می توانید مراحل اخذ شناسه ملی برای شرکت ­ها را راحت ­تر انجام دهید. البته شایان ذکر است که جهت ثبت شرکت خود بایستی از سامانه ثبت شرکت ­ها استفاده کنید.

  • درج آگهی در روزنامه­ های رسمی

در مرحله بعد، برای انجام ثبت شرکت، آگهی تاسیس شرکت­ ها باید در روزنامه ­های رسمی درج شود. در داخل این آگهی ­ها، اطلاعات کامل پیرامون شناسه ملی شرکت ­ها وجود دارد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در زمینه نحوه گرفتن شناسه ملی شرکت، با متخصصین مؤسسه فکر برتر تماس حاصل فرمایید. 42143-021

 

آیا شناسه ملی همان کد ملی است؟

فرق شناسه ملی شرکت با کد ملی چیست؟ آيا می دانید این دو مورد چه شباهت ­ها و تفاوت ­هایی با هم دارند؟ کد ملی برای هر فرد ایرانی نشان دهنده ­ی هویت اوست. برای انجام هر کدام از فعالیت ‌های قانونی از جمله افتتاح حساب، ثبت نام در دانشگاه و حتی کاریابی باید کد ملی را ارائه داد. شناسه ملی شرکت ­ها حکم کد ملی آن را دارد. یعنی این شماره­ ی 11 رقمی، می تواند دقیق ­ترین اطلاعات را راجع به آن در اختیار مردم قرار دهد. هر کدام از رقم ­های این شناسه اطلاعات خاصی را دربر دارد. چهار رقم از سمت چپ شناسه، بیانگر شهرستان محل ثبت است. رقم آخر از سمت راست هم به عنوان کد کنترل شناخته می شود. دستیابی به این کد از طریق دیگر عددها انجام می گیرد. 6 شماره وسط، عددهای اختصاصی هر شرکت تجاری محسوب می شود که نشان دهنده ­ی ویژگی ­های آن است.

هر شرکت چند شناسه ملی دارد؟

هر شرکت فقط و فقط یک شناسه ملی ندارد. همانطور که هر فرد با یک کد ملی در سطح کشور شناخته می شود، شرکت ­ها هم فقط با یک شناسه ملی مورد شناسایی قرار می گیرد. هیچ کدام از شرکت ­ها توانایی دریافت دو شناسه ملی را ندارند. پس حتماً توجه داشته باشید که گول افراد کلاهبردار و سودجو را نخورید و سرمایه خود را به دست شرکت ­های غیر قانونی ندهید. خیلی ­از افراد از نام و موقعیت شرکت­های بزرگ و معتبر سواستفاده می کنند و از مشتریان خود هزینه بالاتری دریافت می کنند. اگر می خواهید با خیالی آسوده نسبت به ثبت قرارداد همکاری با شرکت ­های تجاری اقدام کنید، شناسه ملی آن را بررسی کنید.

ارتباط شناسه ملی با ثبت شرکت

شناسه ملی شرکت ­ها با ثبت آنها رابطه ­ی مستقیم دارد. هر شرکت اداری و تجاری باید در سامانه اطلاعات حقوقی شرکت ­ها ثبت شده باشد تا شناسه ملی خود را دریافت کند. شناسه ملی با شماره ثبت شرکت ­ها تفاوت دارد. توجه به این موضوع باعث می شود در روند کاری شرکت ­ها مشکلی ایجاد نشود. متاسفانه برخی افراد تصور می کنند منظور از شماره ثبت شرکت همان شناسه ملی آن است. در صورتی که این دو مورد تفاوت ­­های زیادی با هم دارند. کد ثبتی شرکت ­ها یکی از موارد مهم در مورد آن مجموعه به حساب می آیند. در هنگام استعلام هر شرکت، به راحتی می توانید اطلاعات ثبتی آن شرکت را هم مشاهده کنید.

نکات مهم راجع به شناسه ملی شرکت

چه نکاتی را در مورد شناسه ملی باید رعایت کرد؟ چه چیزهایی در روند اخذ شناسه ملی اهمیت دارند؟ تهیه شناسه ملی شرکت باید در مدت زمان تعیین شده توسط سازمان­ های تعیین اطلاعات حقوقی شرکت ­ها انجام گیرد. هر کدام از شرکت ­های تجاری، اداری و حتی آموزشی باید شناسه ملی خود را دریافت کنند تا اجازه فعالیت قانونی به آنها داده شود. شناسه ملی شرکت ­ها از زمانی که نام آنها در سامانه ثبت شرکت ­ها قرار می گیرد و شرکت کار خود را آغاز می کند، تا منحل شدن آن شرکت وجود خواهد داشت. یعنی امکان انتقال این شماره شناسه به شخصیت ­های قانونی دیگر وجود نخواهد داشت.

هر شرکت فقط یک بار می تواند شناسه ملی دریافت کند. یعنی شماره المثنی برای شرکت ­ها وجود ندارد و تا آخر باید با همان یک شماره فعالیت خود را در عرصه تجارت انجام دهند. سامانه الکترونیکی ­ilenc.ir به عنوان یک سامانه دیجیتالی می تواند در زمینه اخذ و استعلام شماره شناسه شرکت ­ها به شما کمک کند. یعنی با وجود این سامانه ­ی معتبر، دیگر نیاز به مراجعه ­ی حضوری وجود نخواهد داشت. از این رو، شرکت ­ها به راحتی می توانند شناسه ملی خود را دریافت کنند. پس هیچ کدام از شرکت­ ها نباید در روند دریافت شناسه ملی خود کوتاهی کند.

شناسه ملی هر شرکت، باید در تمام آگهی ­ها، اطلاعیه ­ها و حتی بروشورهای تبلیغاتی نصب شود. این موضوع به طور شفاف همین شناسه ملی را برای شرکت­ ها مشخص می کند. یعنی شناسه ملی یک هویت جدی را برای شرکت ­ها ایجاد می کند و وجود آن در آگهی ­ها باعث جلب اعتماد و رضایت مردم خواهد شد. برای اخذ شناسه ملی شرکت و یا انجام کارهای ثبتی آن، حتما باید از مراجع قانونی و معتبر کمک بگیرید. متاسفانه سودجویان بسیاری از این زمینه اقدام به کلاهبرداری می کنند. شرکت فکر برتر با سابقه ­ای درخشان در زمینه ی ارائه مشاوره­ های حقوقی و ثبت شرکت، می توان بهترین راهنمای شما در زمینه اخذ شناسه ملی شرکت و انجام کارهای ثبتی شرکت باشد.

طبق قانون وضع شده در کشور، تمام فعالیت ­های مربوط به ارائه اطلاعات حقوقی شرکت­ ها باید از طریق شناسه ملی آنها صورت گیرد. یعنی این شناسه خود می تواند تمام اطلاعات حقوقی یک مجموعه را به طور کامل در اختیار طرف دیگر معامله یا قرارداد بگذارد.

استعلام شناسه ملی شرکت چگونه انجام می شود؟

پیش از انجام هرگونه همکاری با شرکت ­ها و سرمایه گذاری در آنها باید استعلام شناسه ملی آن را انجام دهید. یعنی حتی برای بررسی صحت اطلاعات دریافت شده از شرکت ­ها هم نیاز به استعلام شناسه ملی خواهید داشت. در شناسه ملی اطلاعات ارزشمندی در مورد محل تاسیس آن، ریاست و مالک آن شرکت، سال تاسیس، نوع فعالیت و سهامداران آن را مشخص خواهد کرد. برای آن که شناسه ملی هر شرکت را بررسی کنید، باید از سامانه ­های مخصوص کمک بگیرید. سامانه جامع پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی مهمترین مرجع در استعلام اطلاعات شناسه ملی تمام شرکت ­ها محسوب می شود. شما می توانید پیش از همکاری با شرکت ­ها، وضعیت آن را در این سامانه بررسی کنید.

استعلام شناسه های ملی شرکت ­ها را به هیچ وجه به صورت پرس و جو از مالک انجام ندهید. اختصاص یک سامانه آنلاین برای این کار باعث شده تا حتی بدون نیاز به خروج از منزل، تنها با در دست داشتن شماره شناسه یک شرکت، ریز اطلاعات مربوط به آن را استخراج کرد.

 

سوالات متداول 

1. شناسه ملی شرکت چیست؟

یک شماره 11 رقمی مربوط به شرکت های حقیقی است که تمام اطلاعات مربوط به محل شرکت، مالک آن، سهامداران و فعالیت های اصلی آن را نشان می دهد. این شماره همانند کد ملی برای اشخاص حقیقی به حساب می آید.

2. چه اطلاعاتی در شناسه ملی وجود دارد؟

در شناسه ملی هر شرکت، اطلاعات ارزشمند زیادی وجود دارد. از تاریخ تاسیس شرکت گرفته تا کد ثبتی همگی در داخل شناسه ملی به چشم می خورند. کد پستی، نام مالکان اصلی، نوع فعالیت و تخصص شرکت و همچنین اطلاعات ارزشمندی راجع به سهامداران شرکت وجود دارد.

3. کدام شرکت ها شناسه ملی دارند؟

تمام شرکت های اداری، تجاری، بانک ها، اداره های دولتی و خصوصی، مدارس و دانشگاه ها و حتی مراکز غیرانتفاعی شناسه ملی مخصوص به خود را دارند. تمام این مراکز را به کمک شناسه ملی آنها می توان استعلام گرفت. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید شهرداری و دهیاری ها هم باید شناسه مخصوصی داشته باشند تا فعالیت آنها قانونی و اصولی تلقی شود. در غیر این صورت مجاز به فعالیت نخواهند بود.

4. آیا اخذ شناسه ملی برای ثبت ضروری است؟

بله. وجود شناسه ملی شرکت ها یکی از مهم‌¬ترین قوانین جهت شروع به کار قانونی شرکت ها و مراکز تجاری است. پس تمام مراکز خصوصی و دولتی باید شناسه مخصوص به خود را دریافت کرده باشند تا بتوانند به خدمات رسانی بپردازند.

5. شناسه ملی شرکت ها چند رقم دارد؟

شناسه ملی هر شرکت، دارای 11 رقم است. اگر می خواهید محل قرارگیری یک شرکت را بررسی کنید، می توانید 4 رقم سمت چپ آن را بررسی کنید. چون این 4 رقم در تمام شناسه های ملی، مربوط به شهرستان محل فعالیت شرکت و سازمان مربوطه است.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران