آیا می توانم یک شرکت را بدون ثبت اداره کنم؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در بسیاری از موارد برای راه اندازی یکی از به کار خاص نیاز به ثبت شرکت خواهیم داشت و راه اندازی شرکت بدون ثبت کردن قطعاً در طولانی مدت مشکلات زیادی را به همراه می آورد.

برخی از مدیران یا صاحبین کسب و کار که قصد ثبت شرکت را دارند ممکن است در مراحل اولیه این کار مدارک کافی در اختیار نداشته باشند و نتوانند برخی از شرایط وضع شده برای ثبت شرکت را برآورده کنند. از همین رو ممکن است ترجیح دهند که سراغ راه اندازی شرکت بدون ثبت کردن بروند.

اما ثبت نکردن شرکت قطعاً مشکلات زیادی را برای فرد به دنبال خواهد داشت. در ادامه این مقاله از سایت فکر برتر به این سوال پاسخ خواهیم داد که: «آیا می توانم یک شرکت را بدون ثبت اداره کنم؟»

 

 

چرا افراد سراغ راه اندازی شرکت بدون ثبت کردن می روند؟

بررسی های آماری نشان دهنده این است که تقریبا ۸۶ درصد افرادی که به دنبال ثبت اولیه شرکت هستند، از این کار منصرف می شوند. چرا که روند ثبت شرکت می تواند چالش های زیادی را در مسیر آنها بگذارد و قطعاً پیچیدگی های بالایی دارد.

اما نکته ای که این افراد به درستی نمی دانند آن است که اگر شما در زمان ثبت شرکت تعلق کنید، نمی توانید به شرکت خود جنبه رسمی بدهید و طبق ماده ۲۲۰ قانون تجارت، مشمول جریمه خواهد شد. پس پس میتوان نتیجه گرفت بهترین راهکار ممکن برای شما ثبت شرکت ارزان است که اجازه میدهد در زمان کوتاه تر به کسب و کار خود اعتبار ببخشید.

در چنین شرایطی دریافت راهنمایی ثبت شرکت از گروه هایی که در این زمینه خدمات خود را ارائه می دهند از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. 

 

با مفهوم شرکت بیشتر آشنا شوید.

برای این که بتوانید به درست پاسخ این سوال که آیا میتوانم یک شرکت را بدون ثبت اداره کنم باید درک اولیه درستی از مفهوم شرکت به دست آورید. شرکت اصطلاحا وقتی به کار برده می شود که شاهد همکاری 2 نفر یا بیشتر در یک مجموعه و به دنبال هدفی خاص باشیم.

برای این که این شرکا بتوانند به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته شوند و اجازه استفاده از منافع دولتی را به دست آورند. سودی که از انجام فعالیت های گوناگون در یک شرکت به دست می آید باید بین شرکای مختلف تقسیم شود، این تقسیم بندی نیز بر اساس سهم هر شریک از شرکت مشخص خواهد شد.

طبق این تعریف ساده متوجه شدید که برای راه اندازی یک شرکت نیاز به حداقل 2 نفر سرمایه گذار یا شریک خواهید داشت. حال باید از نظر قانونی لزوم ثبت شرکت برای انجام فعالیت یک شرکت را بررسی کنیم.

 

شرایط قانونی وضع شده برای ثبت شرکت 

بهترین راهنمای ثبت شرکت آن است که مراحل قانونی آن را بررسی کند. در ادامه این موارد را نام میبریم و سپس به صورت دقیق تر هر کدام از آنها شرح می دهیم تا بفهمیم چرا راه اندازی شرکت بدون ثبت کردن اشتباه و غیر قانونی است. 

  • هزینه های مربوطه برای ثبت قانونی یک شرکت در مراحل مختلف کار باید پرداخت شوند. 
  • تمامی مدارک قانونی برای پیگیری فعالیت و ارائه مجوزهای لازم باید به مراجع قانونی تحویل داده شود. 
  • در صورتجلسه های انجام شده و تنظیم اساسنامه باید روند تقسیم سود و ضرر مشخص شود تا شرکا در آینده به مشکل برنخورند. 
  • امکان فعالیت در فضای تجاری برای شرکت ثبت شده بیشتر فراهم است. 
  • بررسی و انجام عملیات حسابداری به بهترین شکل ممکن
  • قابلیت انجام همکاری با دیگر شرکت ها و افراد مختلف بدون موانع قانونی
  • داشتن جنبه شرعی و قانونی برای فعالیت کلی و زمینه کاری هر فرد فعال در شرکت

 

در ادامه هر کدام از موارد بالا به صورت مختصر مورد بررسی قرار می دهیم تا بهتر درک کنید لزوم ثبت شرکت چقدر است و چرا ثبت نکردن شرکت می تواند با مشکلات مختلف برای شما همراه باشد. 

 

ثبت شرکت به قانونی شدن شراکت کمک می کند

ثبت شرکت به صورت اصولی اجازه می دهد تا در خصوص پارامترهای مهمی مانند تعداد شرکا به اجماع برسید. در نتیجه ثبت شرکت یکی از بهترین راهکارها برای آن است که بتوانید روابط بین سطوح مختلف شرکت را به خوبی کنترل کنید. قانونگذاری درست در اساسنامه شرکت شما قطعا تامین کننده نظم عملکرد یک شرکت خواهد بود.

این در صورتی است که راه اندازی شرکت بدون ثبت کردن قطعا معایبی را به شما تحمیل خواهد خواهد کرد، به عنوان مثال نظم عملکرد و روابط بین بخش های مختلف را زیر سوال خواهد برد. وقتی سلسله مراتب شرکت شما به خوبی تعیین شده باشد قطعا هر شخص در هیئت مدیره شرح وظایف خود را دارد.

وجود این سمت ها و رده بندی ها قطعا باعث می شود تا روند تصمیم گیری های مختلف بدون هیچ مشکلی طی شود. مهمترین سمت ها در یک شرکت معمولا عبارتند از:

  • عضو علی البدل در هیئت مدیره شرکت
  • عضو یا اعضای اصلی هیئت مدیره شرکت
  • نایب رئیس هیئت مدیره
  • رئیس انتخابی هیئت مدیره شرکت
  • مدیرعامل یا مدیر کل شرکت

 

هر کدام از این مقام ها وظایف خود را دارند و قطعا بیش از سمت های تشریفاتی هستند که شاید مهم به نظر نرسد. چرا که روند انجام فعالیت ها باید زیر نظر این افراد باشد. ثبت نکردن شرکت در این میان به معنی از بین رفتن تعهد قوی این سمت ها نسبت به وظایف خود خواهد بود. 

 

ثبت شرکت برای انجام فعالیت های تجاری

برای فعالیت در سطوح بالاتر دنیای تجارت نیاز به اعتبار خواهید داشت. راه اندازی شرکت بدون ثبت کردن باعث می شود که کل کمپانی شما فاقد اعتبار کافی باشد. در نتیجه باید این مورد مهم را به یاد داشته باشید که ثبت شرکت در بسیاری از موارد راه های فعالیت تجاری را برای شما باز می کند و بسیاری از محدودیت های درون کشور و برون مرزی را برای ما کنار خواهد زد.

 

راهنمای کامل ثبت شرکت های تجاری

 

در ضمن ثبت نکردن شرکت و فعالیت تجاری بدون مجوزهای لازم شما را به سمت سویی می برد که ممکن است فعالیت غیر قانونی داشته باشید و مشمول جریمه شوید. 

 

تامین سرمایه به شکل موثر با ثبت شرکت

یکی از اصولی به عنوان پیش زمینه راهنمای ثبت شرکت در نظر می گیرند آن است که ثبت شرکت می تواند باعث ساده تر شدن روند تودیع سرمایه شود. چرا که وقتی قدم در راه ثبت رسمی شرکت می گذارید، نیاز به سرمایه گذارانی خواهید داشت که می توانند نقدینگی اولیه تاسیس شرکت را تامین کنند. لزوم به داشتن سرمایه گذار قطعا روند تامین هزینه های اولیه کار را برای شما ساده تر خواهد کرد.

 

استفاده از نظر همگان با استفاده ثبت شرکت

ثبت شرکت به شما اجازه می دهد تا بتوانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید. تصمیم ها در شرکت با وجود سمت ها و سلسله مراتب مشخص قطعا اجازه می دهد تا ملزم به مشورت باشید. تمامی تصمیمات باید با مشورت اعضا و با تایید آنها اتخاذ شود. این موضوع باعث می شود تا رسمیت تصمیم های گرفته شده در هیئت مدیره نیز بیشتر باشد. البته ثبت نکردن شرکت چنین محدودیت هایی را به همراه خواهد داشت. 

 

ثبت شرکت روند تقسیم سود را ساده تر می کند

یکی از مشکلات راه اندازی شرکت بدون ثبت کردن که قطعا در طولانی مشکلات زیادی را برای اداره کردن آن به همراه خواهد داشت. اما وقتی در اساسنامه شرکت ثبت شده، بندها و تبصره هایی تعیین کننده نحوه توزیع سود باشند قطعا روند کار متفاوت خواهد شد. در ضمن ثبت شرکت باعث می شود که روند توزیع سود و زیان در شرکت شفاف باشد.

به همین دلیل مدیران می توانند در زمان برنامه ریزی آینده دیدگاه بهتری در مورد سود به دست آمده از فعالیت های شرکت در دست داشته باشند. این در صورتی است که ثبت نکردن شرکت باعث می شود تا هرج و مرج با گذر زمان برای تقسیم سود و ضرر شدت بگیرد و شرکت را به سمت ورشکستگی ببرد. 

 

ارائه مدارک برای ثبت شرکت

یکی از بخش های مهم راهنمای ثبت شرکت، شناخت مدارکی است که توسط سازمان ثبت شرکت ها مشخص شده است. در زمان ثبت شرکت تمامی این مدارک که عبارتند از: "مدارک شناسایی و هویتی تمام اعضای شرکت یا شرکا، اعلامیه پذیره نویسی، درخواست های کتبی به تایید مراجع قانونی رسیده، اساسنامه شرکت، اظهارنامه، صورت جلسه های مربوطه که جهت تعیین وضعیت شرکت برگزار شده" باید به مراجع مربوطه تحویل داده شود.

انجام این کار قطعا به همه اعضای شرکت اجازه می دهد تا در زمان انجام فعالیت های گوناگون، بتوانند به حمایت قانون دلگرم باشند و بتوانند در برابر قانون شکنی بسیار از افراد متقلب بایستند. از سوی دیگر دولت ها نیز نیاز به مدارک شناسایی شما دارند تا بتوانند روند اخذ مالیات و… به خوبی و طبق دلخواه خود طی نمایند.

 

پرداخت هزینه های مربوط به ثبت شرکت به شکل قانونی

ثبت شرکت در همه کشورهای دنیا باید زیر نظر دولت انجام شود و در این میان مباحث مالی اهمیت بسیار زیادی دارد. علاوه بر این در مراحل اولیه باید سراغ روش هایی بروید که دولت ها مشخص کرده اند تا آنها نیز توانایی اخذ هزینه ها با کمترین دردسر را از شما داشته باشند.

از آنجایی که قانون گذاری نیز بر عهده دولت است پس تن ندادن به این قوانین مجازات های خود را به همراه دارد. البته هزینه های ثبت شرکت برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود، پس بهتر است قبل از قدم گذاشتن در این مسیر با هزینه های لازمه برای این کار نیز آشنا شوید تا از عواقب راه اندازی شرکت بدون ثبت کردن در امان باشید. 

 

 

از نظر قانونی آیا امکان ثبت نکردن شرکت وجود دارد؟

خیر!

چرا که ضرورت های زیادی شما را ملزم به ثبت شرکت می کنند. در ادامه مهمترین این موارد را به اختصار با هم بررسی می کنیم. 

  • راه اندازی شرکت بدون ثبت کردن باعث می شود تا مجوزهای لازم جهت تبلیغات و آگهی به مشکلات زیادی بر بخوریم. علاوه بر تبلیغات هرگونه فعالیت مربوط به حوزه کاری و قانونی از اهمیت بالایی برخوردار است. 
  • وجود قرارداد محکم و قانونی در شرکت باعث می شود تا در صورتی که هر کدام از اعضا دچار تخلفی شدند، توانایی پیگیری آن را داشته باشند. این مورد علاوه بر این که به نفع مدیران است، به نفع نیروی کار نیز خواهد بود. 
  • دریافت وام از بانک ها و موسسات مالی بدون این که شرکت شما ثبت شده باشد قطعا با محدودیت های زیادی فراهم خواهد بود. 

تا اینجای کار محدودیت ها و مشکلاتی که توی این مسیر وجود دارد را بررسی کردیم، اما بد نیست به این موضوع بپردازیم که چطور ثبت شرکت باعث بهبود و پیشرفت خواهد شد. 

 

ثبت شرکت چه مزایایی دارد؟

راه اندازی شرکت بدون ثبت کردن همیشه با محدودیت هایی همراه خواهد بود، اما ثبت شرکت قطعا می تواند مزایای زیادی را در اختیار هیئت مدیره قرار دهد که قطعا روی آینده شرکت تاثیر زیادی خواهند داشت. این موارد را در ادامه با هم مورد بررسی دقیق می دهیم.

  • استفاده از مزایای شخصیت حقوقی مانند انجام امور قضایی، طرح شکایات، تنظیم قرارداد، اعلام ورشکستگی و… بعد از ثبت شرکت برای شما بسیار ساده تر خواهد بود. 
  • امکان سفر تجاری، انجام معاملات با درصد سود بالا، قابل اعتماد به نظر رسیدن، قابلیت استفاده از منابع مالی مناسب یا تسهیلات و افتتاح حساب تجاری
  • امکان استفاده از بیمه های تجاری
  • با ثبت شرکت امکان استفاده از مزایای که طی طرح های دولتی در اختیار شرکت ها قرار داده می شود برای شما وجود خواهد داشت. 
  • ثبت کردن شرکت افزایش اعتبار و ارزش اقتصادی برند و کسب و کار شما را به همراه خواهد داشت. به این صورت می تواند فعالیت خود را به خوبی افزایش دهید. در ضمن از سوی دیگر باید به یاد داشته باشید حق قانونی برند یا نام تجاری با ثبت شرکت برای شما محفوظ خواهد بود.
  • ثبت نکردن شرکت قطعا باعث می شود با موسسات اعتباری، بانک های دولتی و خصوصی، نهادهای مختلف، ادارات و… برای عقد قرار داد به مشکل بربخورید.
  • راه اندازی شرکت بدون ثبت و اداره آن بدون داشتن رسمیت کافی امکان پذیر نخواهد بود. اما با ثبت شرکت رسمیت بیشتری به تصمیمات و فرآیند کارهای خود می بخشید.

 

 

راهنمای ثبت شرکت

حال که مطمئن شدیم امکان راه اندازی شرکت بدون ثبت کردن وجود ندارد، مراحل انجام این کار را به صورت مختصر با هم بررسی خواهیم کرد. 

  • ابتدا موضوع شرکت خود را باید انتخاب کنید. دقت داشته باشید اگر شرکت در موضوعی به جز مورد انتخاب شده فعالیت داشته باشد به مشکل برمیخورد. همچنین در صورتی که قصد فعالیت در زمینه های دیگر داشته باشید باید حتما سراغ اخذ مجوزهای لازم بروید. 
  • نوع شرکت خود را انتخاب کنید. تعداد شرکا، میزان مسئولیت، نحوه اداره و… تعیین کننده نوع شرکت شما هستند که باید حتما قبل از ثبت در این خصوص تحقیقات کافی داشته باشید. 
  • میزان سرمایه شرکت را باید مشخص کنید. در قوانین وضع شده حداقل سرمایه 100 هزار تومان است، اما برای انواع مختلف شرکت متفاوت خواهد بود. در ضمن مبلغ حداکثری در این زمینه مشخص نشده و بسته به میزان دارایی شرکا و مشارکت آنها در تامین سرمایه بستگی دارد.
  • مدت فعالیت شرکت باید مشخص کنید. 
  • آدرس و مشخصات مرکز اصلی یا دفتر مرکزی شرکت خود را به همراه اطلاعات دسترسی دقیق باید مشخص نمایید. تمامی جلسات مربوط به مدیران، بازرسان و جلسه مجامع عمومی شرکت نیز باید در این محل برگزار شود. 
  • مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. شما می توانید با مطالعه راهنمای ثبت شرکت با هر کدام از این مدارک آشنا شوید. برای انواع مختلف شرکت این مدارک تفاوت مختصری خواهد داشت که می تواند برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سایت فکر برتر تماس بگیرید. 

 

 

⇐ حتما بخوانید: حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت چقدر است؟

 

 

سخن نهایی

امیدواریم که توانسته باشیم درک درستی از ثبت نکردن شرکت و عواقب آن به شما خوانندگان عزیز داده باشیم. شاید بسیاری از شما شنیده باشید که راه اندازی شرکت بدون ثبت کردن امکان پذیر است، اما انجام این کار قطعا برای مدیرانی که به دنبال اهداف طولانی مدت هستند گزینه خوبی نخواهد بود.

از طرفی مشکلات قضایی و قانونی مختلفی در صورت عدم ثبت شرکت منتظر شما خواهد بود. از همین اداره شرکت ثبت نشده قطعا جریمه ها و برخوردهای قانونی خاصی را برای شما به همراه دارد. 

 

 

سوالات متداول

 

1- ثبت نکردن شرکت چه عواقبی دارد؟

طبق ماده 200 قانون ثبت شرکت ها عدم ثبت شرکت و انجام فعالیت بدون مجوز مشمول جریمه می شود. از طرفی مشکلات بیشتری برای انجام فعالیت پیش روی شما خواهد بود که در این مطلب به حد کافی در خصوص آنها صحبت کرده ایم.


2- آیا ثبت شرکت ضروری است؟

برای افرادی که به دنبال فعالیت حرفه ای هستند امکان انجام فعالیت مداوم به صورت مداوم و رسمی وجود نخواهد داشت. پس می توان گفت ثبت شرکت ضروری است. 


3- آیا راه اندازی شرکت بدون ثبت کردن ممکن است؟

امکان راه اندازی شرکت وجود دارد، اما قطعا امکان فعالیت برای شرکت مذکور وجود نخواهد داشت.


4- ثبت شرکت چه مراحلی دارد؟

برای مشاهده راهنمای ثبت شرکت می توانید با متخصصین ما در سایت فکر برتر تماس بگیرید. 


5- آیا فعالیت رسمی یک شرکت بدون ثبت کردن ممکن است؟

خیر، چرا که این کار باعث می شود به موانع قانونی و محدودیت های مختلفی بربخورید. 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران