استعلام شرکت در ثبت شرکت، ابزاری برای بررسی قانونیت و قابلیت اعتماد یک شرکت

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

استعلام شرکت در زمان ثبت روشی است که به واسطه آن می توان اطلاعات مفیدی درباره شماره ثبت شرکت، شناسه ملی و اطلاعاتی از این قبیل به دست آورد. تمامی این اطلاعات با عنوان موجودیت شرکت و قانونی بودن آن شناخته می شوند که با استعلام نام شرکت می توان به آن ها دسترسی پیدا کرد. در این مقاله تا حدودی به شیوه انجام این کار اشاره می کنیم و استعلام شرکت های ثبت شده بین المللی و سایر انواع آن را شرح می دهیم. 

شیوه استعلام ثبت شرکت ها و دلایل استعلام

به منظور استعلام شرکت یک روش کلی وجود دارند که آن استعلام شماره ثبت شرکت یا استعلام از طریق شناسه ملی شرکت است. البته شناسه ملی شرکت با شماره ثبت شرکت متفاوت است. این شناسه کدی یازده رقمی است که هویت منحصر به فرد شرکت را در سطح کشور نشان می دهد، اما شماره ثبت شرکت متعلق به اداره صادرکننده ای است که در استان و شهر مشخصی قرار دارد. توجه داشته باشید که تمامی شرکت های ثبت شده در ایران موظفند شناسه ملی خود را در تمامی اسناد و آگهی های خود ارائه کنند. برای دریافت این شناسه می توانید به صورت آنلاین به سامانه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی مراجعه کنید.

بهرحال برای استعلام شرکت با شماره ثبت یا شناسه ملی در قدم اول باید وارد وبسایت مخصوص سامانه استعلام شماره ثبت شرکتها بشوید که فعالیت آن زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت می گیرد. در این وبسایت و در سمت راست آن سه فیلد به صورت شناسه ملی، شماره ثبت و نام شخصیت یا همان نام شرکت و موسسه موردنظر وجود دارد. شما می توانید بنا به سلیقه و اطلاعاتی که در اختیار دارید یکی از این فیلدها را تکمیل کنید. البته پس از پر کردن آن ها نباید وارد کردن عبارت امنیتی نمایش داده شده در سایت را فراموش کنید.

سپس، با پر کردن کامل فیلد مربوطه با زدن کلید جستجو اطلاعات زیادی درباره شرکت در اختیارتان قرار می گیرد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • شناسه ملی، شماره ثبت، نام شخصیت حقوقی، نوع شخصیت، سازمان ثبت کننده، وضعیت و توضیحات وارد شده توسط شخصیت حقوقی.

توجه داشته باشید که در صورت عدم ورود نام شخصیت حقوقی به صورت دقیق و کامل، اطلاعات تمامی شرکت ها و مؤسساتی که حروف آنها مشابه حروف شرکت موردنظر شما هستند، نمایش داده خواهند شد. بنابراین، ممکن است با صدها شرکت مشابه شرکت موردنظر خود روبرو شوید که پیدا کردن شرکتتان در میان آن ها ممکن است اندکی دشوار و زمانبر باشد. بنابراین حداقل اطلاعاتی که باید درباره شرکت خود در اختیار داشته باشید، نام کامل آن است.

در مرحله آخر شما با کلیک کردن بر روی اطلاعات شرکت موردنظر خود می توانید به صفحه دیگری منتقل شوید که در آن تمام ویژگی های مربوط به آن اطلاعات شرح داده شده اند.

توجه داشته باشید که دلایل مختلفی برای استعلام شرکت وجود دارند که شما ممکن است بر اساس آن اقدام به این کار کنید. از جمله این دلایل می توان به عقد قرارداد تجاری با یکی از شرکت های ثبتی اشاره کرد. شما ممکن است به منظور عقد قرارداد در حال مذاکره با مدیران شرکت موردنظر خود باشید و برای حصول اطمینان از اعتبار و صحت ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها و فعالیت یا عدم فعالیت آن به استعلام شرکت بپردازید. 

به عنوان مثالی دیگر می توان به استعلام خرید یک شرکت ثبت شده اشاره کرد که در این صورت برای اطلاع از تاریخ ثبت و اعتبار شرکت حتما باید از آن استعلام بگیرید. سایر دلایل استعلام در لیست زیر آمده است:

  • صحت وجود شرکت
  • فعالیت یا عدم فعالیت شرکت
  • اطلاع از نوع شرکت
  • اطلاع از فعالیت قانونی یا غیرقانونی شرکت

تمامی اطلاعات دریافتی از استعلام شرکت

همانطور که اشاره شد با استعلام شرکت های ثبتی اطلاعات زیادی در اختیارتان قرار می گیرد که لیست کامل آن ها به ترتیب در زیر عنوان شده است:

  • ثبت کننده شخصیت حقوقی
  • شناسه ملی شخصیت حقوقی
  • تاریخ تاسیس شخصیت حقوقی
  • تاریخ آخرین بروزرسانی یا تاریخ ثبت آخرین تغییرات شرکت
  • نام کامل شخصیت حقوقی
  • نوع شخصیت حقوقی یا شرکت من جمله شرکت سهامی خاص، شرکت مسئولیت محدود، موسسه غیر تجاری و نظایر آن
  • شماره ثبت شخصیت حقوقی
  • اداره کل ثبت کننده
  • واحد ثبتی ثبت کننده
  • کد پستی شخصیت حقوقی
  • محل اقامت قانونی
  • وضعیت شخصیت حقوقی.

 از میان تمامی موارد بالا کد پستی و محل اقامت قانونی شرکت همان محلی است که شخصیت حقوقی در زمان ثبت شرکت آن را به اداره ثبت شرکت ها معرفی می کند. توجه داشته باشید که تغییرات مربوط به آدرس و سایر تغییرات شرکت در این صفحه نمایش داده نمی شوند. بنابراین، به منظور آگاهی از تغییرات شرکت باید به سامانه روزنامه رسمی مراجعه و بر اساس اطلاعاتی که درباره شرکت به دست آورده اید، به مشاهده تغییرات شرکت بپردازید.

شماره ثبت شرکت ها چه ویژ‌گی هایی دارد؟

هر شرکتی دارای شماره مخصوصی است که برخی از ویژگی های آن عبارتند از:

  • ثابت و غیر قابل تغییر
  • حاوی تمامی اطلاعات شرکت
  • استفاده به مثال شناسنامه ای حاوی هویت شرکت
  • شناسایی شرکت تا زمان برپایی آن توسط این شماره
  • غیر مجاز بودن شرکت های بدون شماره ثبت

تعریف کد اقتصادی و نحوه استعلام آن

سازمان امور مالیاتی برای تمامی شرکت های تجاری کدی ۱۲ رقمی تعیین و صادر می کند که با عنوان کد اقتصادی شناخته می شود. برای استعلام این کد ابتدا باید به سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده وارد شوید. سپس، برای دریافت کد باید علاوه بر نام دقیق شخصیت حقوقی، شماره ملی متقاضی را نیز در اختیار داشته باشید. دقت کنید که داشتن کد اقتصادی برای شرکت هایی که قصد عقد قرارداد دولتی و حضور در مزایدات و مناقصات را داشته باشند بسیار ضروری است. بنابراین آن ها باید ضمن ورود به سامانه مربوطه و پس از احراز هویت نسبت به دریافت این کد اقدام کنند.

استعلام شرکت با کد ملی

همانطور که می دانید، هنگام ثبت شرکت توسط  افراد حقوقی یک کد ثبتی در اختیار آن ها قرار می گیرد. گاهی اوقات این کد دارای موارد مشابهی نیز هست. به همین دلیل اداره ثبت شرکت ها برای تمامی شرکت های ثبت شده یک کد ملی مجزا نیز در نظر می گیرد که تایید فعالیت قانونی شرکت و صحت وجود آن توسط این کد امکان پذیر است. تمامی این اطلاعات به هنگام عقد قرارداد با شرکت های مختلف و موارد دیگر موردنیاز هستند که لزوم دریافت کد ملی شرکت را برایمان آشکار می کند.

لازم به ذکر است که کد ملی موردنظر در به دست آوردن اطلاعات یک شرکت بسیار حائز اهمیت است و از طریق آن می توان به استعلام ثبت شرکت پرداخت. بدین منظور باید به سامانه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی مراجعه داشته باشید.

مختصری درباره سیستم استعلام ثبت شرکت ها

در گذشته با توجه به کم بودن تعداد جمعیت هر شخصی به واسطه نامی که در بازار تجارت به خود اختصاص داده بود، می توانست در عرصه های اقتصادی مختلف حضور یابد. در آن دوران بسیاری از فعالیت ها و داد و ستدها متکی به کلام یک تاجر و اطمینان و اعتماد افراد نسبت به او بود. سپس، با ازدیاد جمعیت و بزرگتر شدن شهرها و کاهش اعتماد مردم نسبت به گفت و گوی کلامی مفاهیم و ارزش های جدیدی به وجود آمدند که حاوی نکاتی بیشتر از شناخت و اعتماد فردی انسان ها نسبت به یکدیگر بودند. سپس، در همین راستا قوانینی نیز تدوین شدند که برخی از آن ها عبارتند از:

  • قوانین مربوط به حقوق یک مجموعه اقتصادی، قوانین حقوق مشتریان و روابط شرکا در مجموعه های مختلف.

پس از آن با به وجود آمدن شرایطی لازم شد که قوانینی در خصوص ثبت شرکت ها و امور تجاری نیز تدوین شوند که استفاده از آن ها برای موارد زیر الزامی بود:

  • دادن وجه قانونی به شراکت افراد
  • مشخص کردن تمامی حقوق و وظایف شرکا از همان ابتدای تاسیس شرکت
  • کمک به مشتریان برای انتخاب مجموعه های شناخته شده، قابل پیگیری و قانونی از نظر دولت

بنابراین، چنانچه فردی به هنگام انتخاب شرکت موردنظر خود، هیچگونه توجهی به قوانین حاکم در خصوص ثبت شرکت ها نداشت، عواقب انتخاب نادرست را خود باید به دوش می کشید. گفتنی است که تمامی قوانین تدوین شده در خصوص شرکت ها امروزه با عنوان قانون تجارت شناخته می شوند.

شیوه استعلام انواع شرکت های ثبت شده

توجه داشته باشید که برای استعلام انواع شرکت ها از قبیل استعلام شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود، استعلام شرکت دانش بنیان و همچنین استعلام شرکتهای ثبت شده بین المللی روش متفاوتی وجود دارد که به شرح زیر است:

در این روش ابتدا باید به سامانه استعلام ثبت شرکت ها مراجعه کنید که زیر نظر قوه قضاییه قرار دارد. این سامانه با عنوان سامانه اسناد و املاک کشور شناخته می شود.

سپس با مراجعه به سامانه استعلام شناسه ملی نسبت به استعلام اطلاعات شرکت اقدام کنید که البته در این مورد شرکت شما باید شخصیت حقوقی مستقل داشته باشد.

پس از آن می توانید برای اطلاع از تغییرات شرکت به سامانه روزنامه رسمی کشور نیز مراجعه کنید. در هر یک از این مراحل در صورتی که نیاز به مشاوره فوری داشتید می توانید با کارشناسان ما در مجموعه ثبت شرکت فکر برتر تماس بگیرید. این کارشناسان به صورت شبانه روزی آماده پاسخ گویی و ارائه مشاوره به مشتریان عزیز هستند. البته شما می توانید در صورت عدم آشنایی با هیچکدام از مراحل ثبت شرکت از صفر تا صد امور خود را به این کارشناسان بسپارید.

ضوابط ثبت شرکت برای کارمندان دولت

اصل ۱۴۱ قانون اساسی به عنوان مهمترین قانون برای بررسی موانع ثبت شرکت کارمندان دولت تلقی می شود. این قانون به صورت زیر است:

رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و کارمندان دولت نمی توانند بیش از یک شغل دولتی داشته باشند و داشتن هر نوع شغل دیگر در مؤسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت یا موسسات عمومی است و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وکالت دادگستری و مشاوره حقوقی و نیز ریاست و مدیریت عامل یا عضویت در هیات مدیره انواع مختلف شرکت های خصوصی، جز شرکت های تعاونی ادارات و موسسات برای  

 آنان ممنوع است.

از جمله مهمترین نکات این قانون در این جمله نهفته است که کارمندان دولت اجازه داشتن بیش از یک شغل دولتی را ندارند. با این وجود ما می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا این کارمندان اجازه ثبت شرکت را دارند یا خیر؟ در این مورد بهتر است بدانید که کارمندان دولت نمی توانند در سمت های مدیر عامل، رئیس و عضو هیئت مدیره شرکت های خصوصی مشغول فعالیت شوند. البته موارد استثنایی هم وجود دارد که آن شرکت های تعاونی ادارات و یا موسسات است.

در بررسی جزئیات ضوابط قانونی ثبت شرکت برای کارمندان دولت باید ابتدا تعیین کنیم که کارمند دولت به چه کسی اطلاق می شود. در این مورد بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت خدمات کشوری کارمند دستگاه اجرایی به این صورت تعریف می شود:

کارمند دولت فردی است که بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه به موجب حکم یا قرارداد مقام صلاحیت دار در یک دستگاه اجرایی به خدمت پذیرفته می شود.

توجه داشته باشید که به استناد به ماده ۵ همین قانون تمامی وزارتخانه ها، موسسات دولتی، موسسات یا نهادهای عمومی غیر دولتی، شرکت های دولتی و کلیه دستگاه هایی که شمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانگ مرکزی، بانک ها و بیمه های دولتی با عنوان دستگاه اجرایی شناخته می شوند.

حال نکته ای که مطرح می شود این است که نمی توان کارمندان تمامی این دستگاه ها را به عنوان کارمند دولت شناخت. در واقع صرفا آن دسته از افرادی که دولت در قبال کار به آن ها حقوق پرداخت می کند، به عنوان کارمند دولت شناخته می شوند. برای روشن شدن موضوع بهتر است بدانید که کارمند شهرداری را نمی توان کارمند دولت دانست. به همین دلیل ضوابط قانونی ثبت شرکت برای کارمندان دولت بسیار متفاوت است.

شرایط و الزامات ثبت شرکت کدامند؟

بر اساس الزامات قانونی و ثبتی دفاتر ثبت شرکتها شرایط و الزامات مختلفی برای ثبت شرکت وجود دارند که برخی از آن ها عبارتند از:

ارائه مدرک

به هنگام ثبت شرکت باید حتما مدارک و مشخصات فردی تمامی شرکا اعم از کارت ملی، شناسنامه و تابعیت آن ها به اداره ثبت شرکت ها ارائه شود. علاوه بر آن، در صورت ثبت شرکت خارجی بایستی ویزا و پاسپورت معتبر نیز برای شرکا وجود داشته باشد.

تعیین سمت

باید توجه داشت که تعیین رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل، حدود اختیارات و حق امضا همگی باید توسط شرکا و از میان خود آن ها باشد.

مقدار سرمایه

میزان حق الثبت شرکتها بر اساس سرمایه و میزان حق شرکا و سهامداران امری ضروری است. در این مورد وجود سپرده بانک برای شرکت نیز باید تعیین شود.

محل شرکت

بر اساس قانون ثبت شرکتها و لایحه اصلاحی وجود مکان مشخص برای شرکت و کدپستی برای آن از ضروریات است که باید حتما مدنظر قرار بگیرد.

اساسنامه و صورتجلسه

برای ثبت قانونی و رسمی شرکت حتما باید اساسنامه و صورت جلسه هیئت مدیره تنظیم و در صورت لزوم تغییرات مورد نظر در آن ها اعمال گردد.

نام شرکت

هر شرکتی در ابتدای تاسیس نیاز به انتخاب نامی دارد که قبل از ثبت توسط کسی استفاده نشده باشد. این نام همچنین باید هیچگونه تشابهی با نام شرکت های دیگر نداشته و ادبیات صحیح در انتخاب آن رعایت شود. علاوه بر آن در استعلام نام شرکت باید تعداد واژگان دارای بیش از دو سیلاب بوده و در آن عبارت های ممنوعه مثل نام کشور استفاده نشود.

ارزیابی مدارک سازمان ثبت

توجه داشته باشید که پس از ارائه مدارک و پیشنهادات برای نام شرکت و مواردی از این قبیل به سازمان ثبت شرکت ها باید منتظر بررسی و تایید کارشناس بمانید که این موضوع نیاز به زمان دارد. توجه داشته باشید که در صورت ناآشنا بودن به امور ثبتی شرکت ممکن است کار ثبت شرکت شما نیاز به زمان بیشتری داشته باشد. بنابراین، بهتر آنست که این امور را به کارشناسان باتجربه مجموعه ثبت شرکت فکر برتر بسپارید. این کارشناساسان بسیار کارآزموده و با مهارت هستند و می توانند در سریعترین زمان ممکن امور ثبت شرکت را به انجام برسانند.

ثبت رسمی

توجه داشته باشید که ثبت رسمی یک شرکت زمانی انجام می شود که با استعلام شناسه ملی شرکت از دریافت آن آگاهی پیدا کنید.

انتشار در روزنامه رسمی

در هر کشوری نیاز هست که آگهی تاسیس و تغییرات درون سازمانی برای شرکت در روزنامه رسمی منتشر شود. این بدان جهت است که شرکت ها در ارتباط با مردم مسئولیت دارند و با ثبت شرکت منافع عمومی مردم در نظر گرفته می شود.

حاصل سخن

هر شرکتی برای ثبت نیاز به طی قوانین و مراحل خاصی از طریق اداره ثبت شرکت ها دارد که در این صورت اطلاعات شرکت توسط این اداره ثبت و ضبط می شود. بنابراین، چنانچه در مواقعی نیاز به دانستن این اطلاعات داشته باشید می توانید با استفاده از استعلام شماره ثبت شرکت به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید‌. تمامی امور استعلام نیز به صورت اینترنتی قابل انجام است و چنانچه مشکلی در انجام مراحل استعلام دارید می توانید با شماره های درج شده در وبسایت مجموعه ثبت شرکت فکر برتر تماس بگیرید. این مجموعه می تواند شما را با نکات قانونی ثبت شرکت سهامی آشنا کند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران