ارتقاء فرآیند ثبت انواع شرکت‌ها در ایران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یکی از گام های اصولی و مهم در تأسیس یک شرکت، ثبت کردن آن می باشد. امروزه روند ثبت شرکت ها در ایران به جهت پیشرفت روزافزون فناوری بسیار راحت تر از زمان های گذشته شده است. ارتقاء فرآیند ثبت شرکتها در ایران سبب گردیده تا افراد بتوانند با استفاده از سیستم ها و سامانه ها به سرعت و بدون کمترین خطایی شرکت خود را به ثبت برسانند.

یکی از مهم ترین مسائلی که باید در عبور از این فرایند آن را در نظر بگیرید قوانین ثبت شرکت ها می باشد. این قوانین که الهام گرفته از قوانین تجارت ایران است شرایطی دارد که هر فرد برای آن که بتواند با موفقیت از این فرایند عبور کند باید از آن ها آگاه باشد. مقاله پیش رو به همت موسسه حقوقی فکر برتر تدوین گردیده تا اطلاعات جامعی را در زمینه فرایند ثبت شرکت در ایران در اختیار شما قرار دهد. این موسسه به مدیریت سرکار خانم پریناز پیشدادیان سالهاست که در زمینه ثبت شرکت و انواع جستارهای وابسته به آن و همچنین ثبت برند و علائم تجاری فعالیت می کند و همواره سعی داشته تا بهترین خدمات را به همراهان خود عرضه نماید. 

قوانین ثبت شرکت

ثبت نمودن شرکت ها دارای قوانین گسترده ای می باشد که ما در این بخش به ساده ترین شکل آن ها را برای شما شرح می دهیم.

ابتدایی ترین و اساسی ترین گام برای استارت هر حرفه ای، برنامه ریزی دقیق از لحاظ اجرایی و مالی به همراه طرحی از پیش تعیین شده می باشد. هدف افراد از ثبت نمودن شرکت بسیار مهم است زیرا بر اساس این ایده است که شرایط، مراحل و قوانین ثبت در نظر گرفته می شود. به طور مثال برخی از افراد تنها به جهت داشتن یک شرکت رسمی به منظور ادامه حیات آن و برخی دیگر با ارائه ایده هایی جدید، نوآوری در کار و حرفه و طراحی وب سایت های اینترنتی اقدام به ثبت شرکت می نمایند.

ثبت شرکت در ایران بر حسب نوع ثبت و اهداف شرکت ها به صورت های متنوعی انجام می شود. در قدیم شرایط و قوانین شرکت ها و همچنین مراحل آن طی پروسه ای بسیار دشوار و طولانی اداری اجرا میشد. اما در حال حاضر به دلیل الکترونیکی شدن سیستم ها، این فرایند با صرف زمان و هزینه کمتر به سرعت قابل پیگیری و ثبت می باشد.

همین موضوع باعث توسعه ثبت شرکت ها از جمله شرکت های بازرگانی و خدماتی به تفکیک مناطق مختلف شده است. به عنوان مثال ثبت شرکت در تهران علاوه بر معرفی کردن محصولات و خدمات شرکت باعث ایجاد فضای رقابتی سالم در حوزه آن کار می شود. به همین منظور هم در این بخش به مهمترین موضوعات کلیدی پیرامون قوانین ثبت شرکت، فرآیند و شرایط آن می پردازیم:

ثبت شرکت و ضرورت آن

شراکت در کاری سبب می گردد طبق قوانین تجارت و کار، موضوع ثبت شرکت مطرح شود. شما می توانید با دانستن شرایط و مراحل ثبت شرکت بدون کوچترین مسئله ای اقدام به ثبت کردن شرکت نمایید. بر اساس قوانین ثبت (مدنی، تجاری و محاسبات عمومی) شرکت ها به 3 گروه طبقه بندی می شوند:

شرکت های دولتی: این گروه شرکت هایی می باشند که بیشتر از 50% سرمایه آن ها متعلق به دولت است.

شرکت های مدنی: این گروه شرکت هایی هستند که بین افراد فعالیت هایی مشترک صورت می گیرد. این فعالیت ها می تواند به منظور پیشه وری، خرید و فروش، خدماتی و غیره باشد. در این گروه زیان و ضرر و سهام مابین افراد برابر است.

شرکت های تجاری: این شرکت ها با هدف تجاری بودن و تعیین مقدار سهام تشکیل می گردد. ویژگی های این شرکت ها عبارتند از: مبادلات تجاری و بازرگانی، معین بودن سود و زیان، همکاری دو یا چند نفر با هم و یا سازمانی مستقل می باشد.

این شرکت ها در 7 گروه طبقه بندی می گردند که عبارتند از: شرکت های تجاری مختلط، شرکت های تجاری - سرمایه ای، شرکت های تجاری سهامی - غیر سهامی، شرکت های تجاری نسبی، شرکت های تجاری با مسئولیت محدود و شرکت های تجاری تعاونی. با ثبت حقیقی و حقوقی شرکت ها فعالیت آن ها اعم از بیمه ای، اجرایی، مالی، حقوقی و غیره جنبه ای رسمی و قانونی پیدا خواهد کرد.

ثبت شرکت سبب معرفی شدن شرکت ها و مطرح شدن آن ها در سطح ملی و بین المللی می گردد. همچنین باعث می شود شرکت ها بتوانند برندهای خود را در سطح بازار معرفی نمایند.

فرایند کلی ثبت شرکت ها

همان گونه که در متن بالا اشاره کردیم فرایند ثبت شرکت ها وابسته به نوع ثبت شرکت می باشد مهمترین اصل هدف ثبت آن است. فرایند کلی ثبت شرکت ها به این صورت می باشد:

در ابتدا باید شرکا تعیین شوند و با در نظر گرفتن نوع شرکت، شرکا می توانند دو یا چند نفر باشند به عنوان مثال شرکت هایی با مسئولیت محدود شرکا حداقل 2 نفر و شرکت های سهامی حداقل شرکا 3 نفر هستند. در فرایند کلی ثبت شرکت پیدا کردن شرکایی معتمد جایگاه بسیار مهمی دارد.

سپس طبق قوانین ثبت شرکت ها افراد حقوقی یا حقیقی باید به سامانه ثبت شرکت ها و مؤسسات تجاری و غیر تجاری مراجعه کرده و اطلاعات لازم را در آن وارد نمایند. در گام بعدی باید اسکن مدارک و اسناد را در سامانه بارگذاری کنند.

در مرحله دیگر از این فرایند باید نام، آدرس، مدت زمان فعالیت شرکت، مقدار سرمایه اولیه شرکت با در نظر گرفتن نوع شرکت و در نهایت نام کامل شرکا را ثبت نمایید.در ادامه با ارائه تمامی مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره، اعضای شرکت، سهام داران، سمت و جایگاه آن ها، مقدار سرمایه و سهام آن ها مراحل ثبت صورت می گیرد.

همچنین باید تمامی مدارک شرکت اعم از: دو نسخه اساسنامه، دو نسخه اظهارنامه، دو نسخه متن صورتجلسه مؤسسین و مجمع عمومی، دو نسخه شرکت نامه، مدارک عدم سو پیشینه مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره، مجوز فعالیت شرکت در صورت نیاز و همچنین اصل وکالت نامه در سامانه به صورت اسکن شده درج و بارگذاری می گردد.

در انتها شما باید مدارک مورد نظر را به اداره ثبت شرکتها ارسال نمایید تا پس از بررسی های لازم کارشناسان تأیید و یا عدم تأیید درخواست به متقاضیان اعلام گردد. اگر درخواست مورد تأیید قرار بگیرد و متقاضیان گواهی تأیید کارشناسان را دریافت نمایند وکلای قانونی و یا خود آن ها می توانند با مراجعه مستقیم به اداره ثبت شرکت ها و ارائه کلیه مدارک هویتی، شرکت خود را به صورت قانونی ثبت نمایند.

در صورت رد نمودن مدارک، متقاضی باید نواقص را رفع نموده و مجدداً مدارک را جهت بررسی کارشناسان اداره ثبت در سامانه ثبت شرکت ها بارگزاری نماید تا پروسه بررسی انجام شود و نتیجه به متقاضی اعلام گردد.

انحلال انواع شرکتها

هنگامی که شرکت ها فعالیت های تجاری خود را به پایان می رسانند و تصمیم به تعطیل کردن شرکت می گیرند ممکن است به دلایل گوناگونی پس از مدتی فرایند تصفیه را انجام داده و منحل شوند. انحلال انواع شرکتها می تواند دلایل مختلفی از جمله ورشکستگی، استارت کسب و کار دیگر، فوت یکی از شرکا و... را داشته باشد.

 در این زمان، شرکا با مراجعه کردن به اداره ثبت شرکت‌ ها و موسسات غیر تجاری و عبور از پروسه، ثبت قانونی انحلال شرکت را اجرایی می کنند و اطلاع رسانی این موضوع با آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار به صورت عمومی انجام می شود.

ثبت تغییرات شرکت

افرادی که رویاهای بزرگی در سر می پرورانند، به خوبی آگاه هستند که به جهت کسب مراتب بالاتر در عرصه کار به تغییرات نیاز خواهند داشت. این تغییرات اگر برنامه ریزی شده باشد می تواند به پیشرفت شرکت کمک کند اما نکته ای که شرکت ها باید در نظر بگیرند این است که کلیه تغییرات باید در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه شکل بگیرد.

در حالت کلی کار تغییرات شرکت در 2 مجمع قابل حل می باشد. مجمع عمومی عادی موظف به نظارت بر تغییرات ساده شرکت است و مجمع عمومی فوق العاده موظف می باشد کار تغییرات اساسی شرکت که در اساسنامه آن به ثبت رسیده است را اجرایی نماید.

شما می توانید با مراجعه به وب سایت موسسه حقوقی فکر برتر و از طریق تماس با شماره های ذکر شده در آن ثبت تغییرات شرکت خود را به کارشناسان مربوطه اطلاع دهید تا آن ها در کوتاه ترین زمان ثبت تغییرات شرکت را انجام دهند.

 مزایا و معایب ثبت شرکت ها

ثبت نمودن شرکت ها همانند پدیده های حقوقی شرایط خاص خود را دارد. خوب است قبل از ثبت نمودن شرکت از مزایا و معایب ثبت شرکت در ایران آگاهای کاملی داشته باشید و سپس کارهای ثبت را انجام دهید. اگر بخواهیم به صورت خلاصه به مزایای آن اشاره کنیم می توان به دریافت اخذ تسهیلات، دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مناقصه ها و مزایده ها و... اشاره کرد اما مهم ترین معایب ثبت شرکت در ملزم بودن به پرداخت حقوق قانونی کارگران استخدامی و مالیات خلاصه می گردد.

ثبت انواع شرکت ها

همان گونه که اشاره کردیم تمامی شرکت ها بر اساس هدف خود مراحل و شرایط ثبتشان متفاوت می باشد. به عنوان مثال ثبت شرکت هوش مصنوعی دغدغه ها و چالش های خودش را دارد. امروزه استفاده از هوش مصنوعی بهترین راه برای انجام کارهاست زیرا AI بسیار گسترده تر از انسان رفتار می کند و باعث می شود چالش های پیش رو سریعتر حل شوند.

امروزه بسیاری از شرکت ها از هوش مصنوعی برای گسترش خدمات خود استفاده می کنند که این موضوع می تواند فضایی رقابتی را برای شرکت ها ایجاد نماید. مثالی دیگر ثبت انواع شرکت دانش بنیان است. این شرکت ها از فروش خدمات و محصولات فناوری شده خود کسب سود می کنند. ثبت این شرکت ها هم مانند دیگر شرکت ها صورت می گیرد تنها تفاوتی که نسبت به دیگر شرکت ها دارد هدف آن است.

ثبت شرکت بین المللی یکی دیگر از انواع ثبت ها به شمار می رود و مرتبط با شرکت هایی است که کالاهای خود را به سایر کشورها صادر می کنند. این شرکت ها به جهت گستردگی فرایند تولیدشان در چندین کشور سبب شده اند تا آن ها را شرکت های چند ملیتی هم بنامند. این شرکت ها با ایجاد شعبه هایی در کشورهای دیگر به تولید محصولات ایرانی می پردازند یکی از این دلایل ثبت این شرکت ها می تواند سودآوری بیشتر برای آن ها باشد زیرا به راحتی می توانند نیروی کاری ارزان تر را استخدام نمایند و سپس دسترسی بهتری به بازار فروش داشته باشند.

برای ثبت انواع شرکت شما باید به شرکت ها و موسسات حقوقی مراجعه نمایید تا کارتان با سرعت بیشتری انجام شود زیرا آن ها از تمامی قوانین و ضوابط آگاه هستند و نسبت به فرد متقاضی که خود می خواهد شرکتش را ثبت نماید در زمان کوتاه تری پروسه ثبت را انجام می دهند. موسسه حقوقی فکر برتر با داشتن کادری متخصص و زبده این افتخار را دارد تا با ارائه هر گونه خدمات شما را در رسیدن به هدفتان همراهی نماید. همکاران ما در این مؤسسه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

سریعترین روش ثبت شرکت

هر فردی برای ثبت کردن شرکت خود دوست دارد از کوتاه ترین مسیر عبور کند. امروزه به جهت ارتقا فرایند ثبت شرکت در ایران این امر امکان پذیر شده است. اما نکته ای که این میان وجود دارد این است که اگر شما با قوانین آن آشنایی ندارید بهتر است از مؤسسات حقوقی راهنمایی بگیرید تا بتوانید از طریق سریعترین روش ثبت شرکت کار ثبت را به اتمام برسانید. زیرا اگر فرد برای ثبت شرکت تصمص داشته باشد خود به تنهایی مراحل را طی نماید قطعاً پروسه ای طولانی را به جهت عدم آگاهی از برخی مسائل پشت سر خواهد گذاشت اما سریعترین روش ثبت شرکت همکاری با این مؤسسات است که آن ها از طریق سامانه ثبت شرکت شما را در بازه زمانی کمی انجام می دهند.

مشاوره ثبت شرکت

شاید این سؤال برای شما پیش آید که چرا برای ثبت شرکت به مشاوره نیاز است؟ در جواب شما باید بگوییم که فرایند ثبت شرکت بسیار زمان بر است و اکثر افراد با روند اداری آن آشنایی ندارند به همین دلیل است که درخواست آن ها مورد تایید کارشناسان قرار نمی گیرد و این دیرکرد در ثبت شرکت برای آن ها ضرر و زیان های بسیاری را در پی دارد. اما در صورت استفاده از مشاوره ثبت شرکت این پروسه بدون هیچ گونه مسئله ای مراحل اداری خود را طی خواهد کرد.

مشاوران برای ثبت شرکت وظایفی را دارند که در اینجا به صورت خلاصه به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم داشت. مشاوران با در نظر گرفتن موضوع ثبت، متقاضی را راهنمایی خواهند کرد که آیا این موضوع نیاز به مجوز دارد یا خیر؟ و اینکه آیا می توان آن را در سامانه ثبت کرد یا خیر؟ در صورت تأیید به متقاضیان مدارک و شرایط لازم اطلاع داده می شود و حتی مدت انجام پروسه ثبت هم اعلام می گردد.

 مشاوره تمامی موارد مهمی را که هر فرد برای ثبت شرکت باید بداند را به صورت مفصل توضیح می دهد. متقاضی می تواند مشاوره ثبت شرکت را به عنوان وکیل خود برگزیند که در این صورت با استفاده از وکالتنامه تمامی مراحل ثبت شرکت از طریق مشاوره انجام خواهد شد.

ارزان ترین کشورها برای ثبت شرکت

 بزرگترین چالش برای افراد در زمان ایجاد یک شرکت هزینه آن می باشد. زیرا هزینه استارت آپ می تواند به قدری بالا باشد که قسمت عمده ای از حقوق ماهانه را به خود اختصاص دهد خصوصاً کشورهایی که نرخ تورم در آن ها بالا می باشد.

افراد برای دریافت تأییدیه ها و مجوزها باید هزینه کنند و شاید برخی از افراد نتوانند آن هزینه را تأمین نمایند. کشورهای بسیاری در دنیا وجود دارند که راه اندازی کسب و کار در آن ها بسیار ارزان و با کمترین چالش اما پر بازده امکان پذیر است. می پرسید چرا؟ زیرا این کشورها درآمد نسبتاً بالایی را در کنار سرمایه گذاری های تجاری ارزان ارائه می دهند. به عنوان مثال در کشور ونزوئلا هزینه ثبت انواع شرکت تقریباً صفر می باشد زیرا درآمد نسبی به وجود آمده به جهت شرایط بد اقتصادی آن ها بسیار کم می باشد.

پس ثبت نمودن شرکت در این کشور توجیه اقتصادی ندارد. شما باید کشوری را انتخاب کنید که در کنار هزینه های ارزان بازده بالایی را برای شما داشته باشد. به عنوان مثال انگلستان یکی از بهترین موقعیت های ایجاد یک کسب و کار است زیرا دارای ساختمان هایی هستند که از استارتاپها حمایت بسیاری می کنند و قسمتی از سرمایه خود را در آن ها سرمایه گذاری می کنند.

یکی دیگر از برترین کشورها جهت ثبت شرکت سنگاپور است زیرا سیستم مالیاتی بسیار ساده ای دارد و نرخ های پایینی را از شرکت ها دریافت می کند به همین منظور سود بیشتری متوجه سرمایه گذاران شرکت می شود. پس شما باید به دنبال ارزان ترین کشورها برای ثبت شرکت باشید زیرا از این طریق می توانید در بازه کمی سودآوری بالاتری را دریافت نمایید. موسسه حقوقی فکر برتر با داشتن پیشینه ای درخشان در این زمینه می تواند پاسخ گوی سؤالات شما عزیزان باشد.

نتیجه گیری

همان طور که ذکر کردیم ثبت شرکت ها طبق نوع و هدف شرکت مراحل، شرایط و قوانین آن مشخص می گردد. متقاضیان می توانند با مراجعه به مشاوران ثبت شرکت ها از این موارد مطلع شده و با کمک آن ها در کمترین بازه زمانی شرکت خود را ثبت نمایند. اگر پس از ثبت شرکت، آدرس و یا موارد دیگری تغییر کند آن ها می توانند تغییرات را اطلاع رسانی کنند و یا در صورت تصمیم به عدم فعالیت شرکت آن را منحل نمایند.

برخی دیگر از افراد برای گسترش کسب و کار خود و سودآوری بیشتر به دنبال کشورهایی هستند که بتوانند با هزینه ای کم سود بالاتری را کسب کنند در این زمان آن ها می توانند از مشاورین ثبت شرکت راهنمایی بگیرند و مسیر درست را انتخاب کنند. در کل برای این فرایند باید یا افراد متخصص و حرفه ای در ارتباط باشید.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران