راهنما و هزینه ثبت انواع شرکت در سال 1402

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ثبت شرکت، به انجام روال قانونی ثبت در مرجع ثبت شرکت ها از سوی موسسین و تشکیل دهندگان شرکت گفته می شود. تا زمانی که موسسین حقیقی یا حقوقی از این طریق یعنی مراجعه به اداره ثبت شرکت یا سامانه ثبت شرکت ها و طی کردن روال قانونی، اقدام به ثبت شرکت نکرده باشند، نمی توانند به صورت قانونی فعالیت تجاری شرکت را شروع نمایند. انواع شرکت های تجاری عبارتند از: شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف. تاسیس هریک از این شرکت های تجاری، روال خاص خود را دارد که شرکا و موسسین می توانند با توجه به شرایط اقتصادی مدنظرشان یکی از این شرکت ها را برای انجام فعالیت تجاری و رسیدن به سود و تقسیم آن انتخاب کرده و با انجام روال قانونی، اقدام به تاسیس شرکت و شروع به فعالیت تجاری نمایند.

در سال های اخیر بسیاری از افرادی که به کارآفرینی و ایجاد کسب و کار خودشان علاقه مند هستند به دنبال ایجاد و ثبت شرکت خود و شروع کسب و کار خود هستند و اغلب این سوال برایشان پیش می آید که میزان هزینه ثبت شرکت چه مقدار است؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می خواهند شرکت خود را تاسیس کنند و با میزان هزینه های آن و مراحل ثبت شرکت آشنا شوند با ما در این مقاله همراه باشید همراه باشید.

تاسیس شرکت با کمترین هزینه در سال 1402

اگر تمایل دارید که فعالیت‌های اقتصادی شما بهره ‌وری بالاتری داشته باشد و یا می‌ خواهید فعالیت خود را به صورت گسترده ‌تر انجام دهید، گام اول ثبت است. زمانی که یک شرکت ثبت می‌ شود امنیت شغلی بالاتری خواهد داشت.

ثبت شرکتی راهی برای ورود رسمی ‌به حوزه کسب و کار است. با ثبت کردن شرکت خود به روش‌ های قانونی اعتبار بیشتری برای خود رقم می ‌زنید و سایر همکاران شما را به رسمیت می‌ شناسند. شما همچنین می‌ توانید اعتماد مشتریان و همکاران را جلب کنید. در نتیجه راه رسیدن به اهداف بزرگ اقتصادی هموارتر می‌ شود.

ثبت قانونی شرکت در اداره ثبت شرکت‌ ها که زیر مجموعه‌ سازمان ثبت است انجام می‌ شود. سندی که بابت این ثبت صادر می ‌شود سند رسمی ‌است. در واقع ثبت شرکت به این معنی است که شرکت ما تحت یک شماره ملی برای مردم و دولت به رسمیت شناخته شود. برای آشنایی با سریعترین روش برای ثبت شرکت می‌ توانید با مشاورین موسسه حقوقی فکر برتر در تماس باشید تا شما را در این امر یاری رسانند.

مزایای ثبت شرکت

برای اینکه تاجر بتواند در مناقصه ‌ها شرکت کند و یا پروژه بزرگی را از شرکت‌های مختلف تحویل بگیرد، گام اول او ثبت خواهد بود. بدون داشتن یک شرکت معتبر بسیاری از درها به روی شما بسته خواهد بود. پس اولین قدم برای ورود به دنیای تجارت، داشتن یک شرکت قانونی است. با ثبت شرکت شما می‌ توانید قدم ‌های بزرگتری بردارید و برای شرکت در پروژه‌ های بزرگ اقدام کنید.

افتتاح شرکت مزیت های زیادی دارد که همین مزیت‌ ها باعث پراهمیت ‌تر شدن آن شده است، به طوری که در سال‌ های اخیر حتی دولت نیز برخی از فعالیت ‌های اقتصادی خود را در قالب شرکت‌ ها به انجام می ‌رساند. اگر شما نیز فعالیت اقتصادی خود را با ثبت شرکت اعتبار ببخشید، از مزایای بسیاری همچون موارد زیر بهره‌ مند خواهید شد:

  • انجام قانونی فعالیت‌ های شرکت
  • نظم‌ دهی فعالیت‌ های شرکت
  • قابل اعتماد بودن شرکت
  • امکان دریافت نمایندگی از داخل و خارج کشور
  • امکان استفاده از وام و تسهیلات بانکی
  • ایجاد سابقه برای شرکت

فرآیند ثبت شرکت

پس از اخذ تصمیم در رابطه با نوع شرکت و بسته به تعداد شرکا برای شروع کار می ‌توانید نسبت به ثبت شرکت به صورت آنلاین و از طریق سامانه اداره کل ثبت شرکت ‌ها و موسسات غیرتجاری مراحل کار را آغاز کنید.

پیش از آغاز فرایند بهتر است مدارک مورد نیاز اعم از تصمیم در مورد نام شرکت، موضوع و فعالیت شرکت، آدرس و محل کار شرکت و سرمایه اولیه را فراهم نمایید. همواره شروع هر نوع فعالیت، تجارت و کسب و کاری با هزینه‌هایی همراه است و تاسیس شرکت نیز از این موضوع مستثنی نیست. توصیه ما به مشتریان همیشه این بوده است که اقدامات مهم در ثبت شرکت را با دقت زیاد انجام دهند تا در آینده مشکلی ایجاد نشود.

ثبت شرکت فرآیندی تخصصی است و استفاده از تجربیات وکیل و کارشناس متخصص می ‌تواند به شما کمک کند تا هر چه راحت ‌تر شرکتی با توجه به نیازهایتان ثبت کنید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر بهتر است مقاله راهنمای ثبت شرکت در تهران را مطالعه نمایید.

هزینه ثبت شرکت

قیمت و هزینه ثبت شرکت بابت یک خدمت است نه کالا و محصولات و به همین علت وقتی قصد خرید یک کالا را دارید با توجه به انواع مدل ها و برندهای مختلف کالا و قیمت های مختلف  شما می دانید در نهایت چه نوع کالایی با چه نوع کیفیتی را می خواهید بخرید.

آگاه بودن نسبت به برند کالا و بقیه  اجزای آن باعث شناخت بیشتر شما از آن کالا می شود. ثبت شرکت نیز همین طور است و نمی توان برای آن هزینه ثابتی را تعیین کرد زیرا شرکت ها هم انواع و اقسام خود را دارند و باید بر حسب شرکت مورد نظر برای هزینه ‌های آن نظر داد. معمولا سهم بیشتری از این مبلغ مربوط به اداره های مختلف  و چاپ شرکت در روزنامه سراسری  و کارمزد موسسه ثبتی و….. است.

مدت زمان ثبت یک شرکت از صفر تا صد یعنی چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی در بهترین حالت 12 روز کاری زمان بر خواهد بود. این در صورتی است که شرکت شما در عرض 7 روز به مراحل آگهی در اداره ثبت برسد. کمتر از این زمان امکان پذیر نبوده و انجام هزینه بیشتر در این زمینه تاثیری نخواهد داشت.

اگر قصد دارید کارهای مربوط به ثبت شرکت را به افراد و موسسات متخصص در این حوزه بسپارید، باید بدانید که درصد زیادی از هزینه های پرداخت شده در این زمینه، مربوط به هزینه خدمات ثبتی است. با توجه به اینکه ثبت شرکت یک کار خدماتی است و شما برای کالا پول پرداخت نمی کنید، هزینه های مختلفی در مورد ثبت شرکت ها در نظر گرفته شده است. برای اینکه بتوانید شرکت خود را به صورت قانونی به ثبت برسانید، باید هزینه هایی را برای هر کدام از انواع ثبت شرکت های مسئولیت محدود، سهامی خاص، شرکت های تجاری، تضامنی و … پرداخت کنید.

هزینه ثبت شرکت مسئولیت محدود

شرکت های با مسئولیت محدود نیاز به شرکا ندارند و به همین دلیل از طرفداران بسیار بیشتری برخوردار هستند. البته برای ثبت این نوع از شرکت ها هزینه های کمتری نیز در نظر گرفته شده است. به صورت کلی اگر بخواهیم هزینه ثبت شرکت مسئولیت محدود را به صورت تفکیک شده بیاوریم، لیست زیر ارائه می شود:

  • هزینه انتخاب نام شرکت و استعلام شرکت های قبلی
  • هزینه تهیه لوازم اداری شامل گیره و پوشه و کپی مدارک و ...
  • هزینه مربوط به حق الوکاله
  • کارمزد ثبت شرکت مسئولیت محدود در سامانه
  • قیمت حق الثبت تاسیس شرکت

این هزینه های ثبت شرکت مسئولیت محدود فقط به مربوط به کارهای اداری امور ثبتی است و بعد از این مرحله نیاز است تا هزینه هایی نیز برای آگهی روزنامه رسمی و کثیرالانتشار در نظر گرفته شده و پرداخت شود.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص نیز در بین هفت نوع مختلفی که شما می توانید شرکت خود را به ثبت برسانید با توجه به شرایط و مدارکی که برای آنها در نظر گرفته شده است به عنوان پرطرفدارترین نوع ثبت شرکت ها معرفی می شوند.

برای اینکه بتوانید این شرکت ها را به ثبت برسانید باید سرمایه اولیه آنها را در حسابی به نام شرکت و در نزد بانک محفوظ بدارید. در کنار این هزینه ها طرح های مختلف دیگری نیز برای ثبت شرکت به صورت سهامی خاص در نظر گرفته شده است که از جمله مهم ترین آنها می توان به ثبت اولیه و تایید نام شرکت در سامانه و تعیین نام آن و همچنین پرداخت هزینه هایی مانند حق الثبت و حق الوکاله اشاره کنیم.

به صورت کلی می توان لیست زیر را برای ثبت شرکت های سهامی خاص به عنوان هزینه و قیمت این نوع از شرکت ها در نظر گرفت:

  • هزینه انتخاب نام شرکت های سهامی خاص
  • هزینه تهیه پوشه و گیره، امور پستی و ...
  • هزینه حق الوکاله وکیل ثبت شرکت ها
  • تعرفه حق الثبت شرکت ها
  • کارمزد و هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص نیز بعد از این مراحل ادامه دارد و شرکت ها باید برای درج آگهی روزنامه رسمی شرکت و همچنین درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار هزینه هایی را در نظر بگیرند. هزینه درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار به روزنامه مورد نظر بستگی دارد.

هزینه ثبت موسسه غیرتجاری

شرکت ها و موسسات غیرتجاری را نیز می توان به صورت های مختلفی و با پرداخت هزینه مناسب به ثبت رساند. موسسات غیرتجاری برای ثبت شدن باید هزینه های مختلفی از جمله حق الثبت که به صورت قانونی و ثابت است و همچنین هزینه های مختلفی از جمله هزینه آگهی روزنامه رسمی و ثبت آگهی در روزنامه کثیرالانتشار را پرداخت نمایند. هزینه ثبت موسسه غیرتجاری شامل موارد زیر است:

  • هزینه مشاوره انتخاب نام و ورود به سامانه و تنظیم اوراق برای شرکت
  • هزینه تهیه پوشه، گیره و لوازم اداری و همچنین پاکت پستی و ...
  • حق الثبت شرکت
  • هزینه حق الوکاله وکیل دادگستری
  • هزینه درج آگهی روزنامه رسمی شرکت
  • هزینه درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار

هزینه ثبت شرکت تضامنی

زمانی که یک شرکت تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو و یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود به آن شرکت تضامنی می گویند. در صورت عدم کفایت و بروز مشکل، اگر اموال شرکت برای پرداخت دیون شرکت کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام کلیه دیون و تعهدات شرکت است. نکته مهمی که در مورد شرکت های تضامنی وجود دارد این است که در صورتی که بین شرکاء قراردادی غیر از این بسته شود از نظر قانون ارزشی نخواهد داشت.

برای ثبت شرکت های تضامنی نیز علاوه بر هزینه هایی که برای ثبت قانونی شرکت در اداره ثبت شرکت ها در نظر گرفته می شود، باید هزینه های دیگری شامل آگهی روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار را نیز در نظر گرفت.

البته برای انتخاب نام شرکت تضامنی نیز نیازی به پرداخت هزینه ندارید. شرکت های تضامنی با توجه به اینکه در گام پایانی همه افراد تحت مسئولیت هستند، برای پرداخت هزینه ها نیز همه افراد را مسئول می دانند. هزینه ثبت شرکت های تضامنی نیز به صورتی است که می توانید به صورت آنلاین و با کمترین تعرفه آن را به ثبت برسانید.

  • هزینه مشاوره تخصصی
  • هزینه تعیین نام شرکت
  • هزینه تهیه پوشه، پاکت، گیره، پست و دیگر اقلام
  • تعرفه و هزینه حق الوکاله وکیل دادگستری
  • هزینه مربوط به واریزی های اداره
  • هزینه درج آگهی روزنامه رسمی شرکت تضامنی
  • هزینه روزنامه کثیرالانتشار

هزینه ثبت شرکت تعاونی

ریز هزینه های شرکت تعاونی به صورت زیر است:

  • هزینه انتخاب نام برای شرکت
  • هزینه تهیه لوازمی چون پوشه، گیره، پاکت، هزینه پستی و ...
  • هزینه مربوط به حق الثبت
  • هزینه مربوط به حق الوکاله وکیل
  • کارمزد موسسه ثبت

البته هزینه های مذکور مربوط به هزینه های از ابتدا تا مرحله دریافت آگهی تاسیس است و پس از ثبت نیز دو مورد هزینه دیگر شامل هزینه چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و هزینه چاپ آگهی تاسیس در روزنامه کثیرالانتشار لازم است که پرداخت شود. روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار هزینه چاپ آگهی تاسیس و در حالت کلی هزینه چاپ هر مطلبی را با توجه به تعداد کلمات و حروف آنها محاسبه می کنند. هزینه چاپ آگهی تاسیس در روزنامه کثیر الانتشار بسته نوع روزنامه دارد.

هزینه ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان را می توان به هر کدام از انواع شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص به ثبت رساند. این شرکت ها در زمینه های علمی و پژوهشی و تحقیقاتی فعالیت می کنند.

برای ثبت این نوع از شرکت ها می توانید با ارائه مدارک ثبت شرکت به صورت سهامی خاص یا مسئولیت محدود اقدام کنید و نیازی به ثبت دیگر نوع شرکت ها نیست. در نظر داشته باشید که هزینه ثبت شرکت دانش بنیان نیز هیچ تفاوتی با دیگر شرکت ها ندارد.

برای ثبت شرکت دانش بنیان نیز مدرک تحصیلی در نظر گرفته نشده است و از این نظر شرایط خاصی نیز لحاظ نشده است. پس به راحتی می توان با ارائه مدارک مربوط به ثبت شرکتها، تاسیس این شرکت ها را با ارزان ترین تعرفه در موسسه حقوقی فکر برتر انجام داد.

انواع هزینه های جاری ثبت شرکت

در ادامه انواع هزینه های مربوط به ثبت شرکت را برای شما ذکر می نماییم:

هزینه تعیین نام برای شرکت

هزینه تعیین نام برای شرکت های مختلف متفاوت است. این هزینه بعد از صدور آگهی و در زمان دریافت مدارک در اداره ثبت شرکت های پرداخت می شود و در دیگر واحد های ثبتی باید این مبلغ در بانک ملی و به حساب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور واریز شود و به همراه مدارک مورد نیاز به اداره ثبت شرکت ها فرستاده شود.

برای ارسال مدارک باید هزینه ای به اداره ثبت شرکت ها پرداخت نمایید. این هزینه به تعداد برگه ها بستگی دارد. هرچه تعداد برگه ها بیشتر باشد هزینه آن هم بیشتر می شود.

هزینه حق الوکاله

هزینه حق الوکاله مبلغی است که در جهت پیگیری امور تا تحویل آگهی تاسیس اداره ثبت شامل ورود اطلاعات در سامانه اداره ثبت، هزینه تعیین نام شرکت، تنظیم موضوع فعالیت شرکت، اساسنامه، صورتجلسات هیئت موسسین تا تحویل مدارک به پست و دریافت آگهی تاسیس شرکت پرداخت می شود.

هزینه حق الثبت 

به هزینه ای که برای ابطال فیش سرمایه پرداخت می نمایید هزینه حق الثبت می گویند و طبیعی است این هزینه برای سرمایه های مختلف متفاوت است؛ یعنی هرچه میزان سرمایه بیشتر باشد باید هزینه بیشتری برای حق الثبت پرداخت نمایید.

هزینه پست مدارک شرکت

بعد از ورود اطلاعات و تعیین نام شرکت و تنظیم مستندات، می بایست مدارک هویتی اعضا و مستندات تنظیم شده  شامل اساسنامه، تقاضانامه و شرکت نامه و …. در پاکت مخصوص تاسیس شرکت قرار داده شده و تحویل مراکز پستی تعیین شده توسط اداره ثبت اسناد شود.

هزینه انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه

کلیه اشخاص حقوقی موظفند برای ثبت شرکت خود دو نوبت آگهی در روزنامه منتشر نمایند. یک بار انتشار آگهی در روزنامه محلی که باید هزینه آن را به اداره ثبت شرکت ها پرداخت نمایید.هزینه چاپ آگهی به تعداد خطوط آگهی بستگی دارد. یک بار دیگر هم انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار کشور که باید هزینه آن را به صورت اینترنتی بپردازید.

 هزینه روزنامه رسمی و کثیرالانتشار کشور

ابتدا باید ذکر کنیم که هزینه آگهی روزنامه ها متغییری از تعداد کادر و بزرگی آگهی است. پس هرچقدر موضوع فعالیت طولانی تر و تعداد اعضا بیشتر باشد تعداد خطوط آگهی شما بیشتر شده و مبلغ بیشتری برای درج آگهی در روزنامه رسمی باید پرداخت نمایید. برای پرداخت هزینه ثبت آگهی در روزنامه کثیرالانتشار کشور باید به سایت روزنامه رسمی به آدرسwww.rrk.ir  مراجعه نمایید.

موسسه حقوقی فکر برتر

به طور کلی در این مقاله در مورد هزینه ثبت انواع شرکت ها صحبت شد. این موضوع را در نظر بگیرید که معمولاً میزان هزینه ها برای هر سال متفاوت است بنابراین قبل از انجام هرکاری لازم است از مشاورین مجموعه فکر برتر راهنمایی لازم را دریافت نمایید. شما می‌توانید برای انجام ثبت شرکت در مناطق آزاد، ثبت تغییرات شرکت و همچنین ثبت شرکت برای گرفتن وام از تجربه همکاران ما در این موسسه استفاده نمایید.

یکی از خدمات مجموعه فکر برتر معرفی ارزان ترین کشورها برای ثبت شرکت است. مهاجرت از طریق ثبت شرکت یکی از روش‌های ثبت شرکت بوده که پیشنهاد می ‌شود. با توجه به اهمیت ثبت شرکت در دوران دیجیتال بهتر است برای انجام امور ثبتی خود از مشاورین برتر این مجموعه استفاده نمایید.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران