تأثیر و اهمیت ثبت شرکت در توسعه اقتصادی و اشتغال

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

قبل از بررسی تاثیر ثبت شرکت در اشتغال باید نقش شرکت های بزرگ را در خلق اقتصاد پویا و راه اندازی چرخ های مولد در عرصه تولید، خدمات و نظایر آن را مورد بررسی قرار دهیم. به طور حتم شرکت های بزرگ به دلیل حجم سرمایه در گردش خود فرصت ها و قابلیت های زیادی برای توسعه اقتصادی و در نهایت تولید دارند. سرمایه گذاری و تولید نیز رابطه مستقیم و جدانشدنی با بحث اشتغال دارد.

البته،  شرکت های کوچک نیز با وجود نرخ پایین و کند خود در توسعه اقتصادی نقشی در اشتغال زایی ایفا می کنند که نباید از آن غافل شد. در این مقاله قصد داریم درباره اقدامات لازم در ثبت شرکت به منظور برخورداری از توسعه اقتصادی و اشتغال مطالبی ارائه‌ کنیم. 

چالش های پیش روی شرکت ها در به کارگیری نیروی انسانی و راهکارهای آن

به هنگام ثبت شرکت مهمترین موضوعی که مطرح می شود، به کارگیری نیروی انسانی توانمند، متخصص و شایسته است. امروزه، با وجود بازار کار بالایی که در کشور وجود دارد، شرکت های بزرگ با مساله تخصص و توانمندی نیروی کار بعد از طی دوره تحصیل و ورود آنها به چرخه کار روبرو هستند.

یکی دیگر از مسائل پیش رو نیز نحوه دسترسی و شناسایی نیروی انسانی توسط شرکت های بزرگ است. بنابراین، مساله عرضه و تقاضای نیروی انسانی در وضعیت کنونی بازار کار قابل تامل است و نیاز به برنامه ریزی اساسی دارد. هرچند بنگاه های اقتصادی مدیریت شده برای توسعه زیرساخت های خود برنامه مدونی برای به کارگیری نیروی انسانی دارند، اما این موضوع در سطح کلان باید بهبود یابد.

باید توجه داشت که موضوع نیروی انسانی در عصر کنونی به واسطه تغییرات اساسی و بنیادی در نوع نگرش به این موضوع قابل حل است. به عبارت دیگر، شرکت های مختلف باید رویکردهای سنتی تامین نیروی انسانی را کنار گذاشته و ترجیحات نسل آینده را درباره شغل مدنظر قرار دهند. در واقع، به دلیل تعاریف جدیدی که توسط نسل جدید از شغل ارائه شده است، باید ساختارهای منابع انسانی با این تعاریف انطباق داده شوند تا منجر به موفقیت و پیشرفت شرکت ها شود.

موضوع بعدی مربوط به بازتعریف نقش مدیریت منابع انسانی در سازمان ها و به خصوص در شرکت های بزرگ است که در اصلاح ساختارهای انسانی باید مدنظر قرار داد. در واقع تخصص نیروی انسانی باید با استراتژی کسب و کار شرکت ها هماهنگی داشته باشد. این موضوع امروزه در کل دنیا و کشورهای توسعه یافته اهمیت زیادی پیدا کرده است. 

رابطه فضای کسب و کار با توسعه اقتصادی

فضای کسب و کار از جمله عواملی است که جدا از اثرگذاری یا عدم اثرگذاری بر توسعه اقتصادی، تصمیم سرمایه دارن را به سرمایه گذاری در کشور تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس تعریف بانک جهانی محیط کسب و کار قابل پیش بینی را یکی از دلایل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در یک کشور عنوان می کند. سرمایه گذاران و کارآفرینان معمولا از محیط کسب و کار مناسب استقبال می کنند. بنابراین، انتظار می رود که با شناسایی عوامل موثر بر تصمیم سرمایه دارن با ایجاد مشوق های مناسب نظیر مشوق های مالیاتی در مسیر جذب سرمایه و رونق اقتصادی با ثبت شرکت قدم گذاشت. یکی از این مشوق ها ثبت شرکت برای گرفتن وام است که تمایل کارآفرینان و سرمایه داران را به تاسیس شرکت افزایش می دهد.

هرناندو دسوتو اقتصاددانی از کشور پرو در آمریکای جنوبی فضای کسب و کار را از مهمترین راه های ایجاد توسعه می داند. او معتقد است که بدون این فاکتور این امکان وجود دارد که بخش خصوصی به اقتصاد زیر زمینی و غیر مولد کشیده شود. دسوتو همچنین موانع سخت نظام اداری در کشورهای در حال توسعه را زمینه تمایل بخش خصوصی به اقتصاد زیرزمینی، غیر رسمی و غیر مولد می پندارد. در این فضای کسب و کار مسائل مختلفی از قبیل از کار افتادن سیاست های اقتصادی مرسوم نظیر خصوصی سازی، غرق شدن سرمایه های خارجی در باتلاق نظام اداری و فرار کردن سرمایه های مالی و انسانی به کشورهای پیشرفته اتفاق می افتد.

امروزه، تبیین عوامل موثر بر محیط و فضاهای اقتصادی کشورهای جهان توسط بانک مرکزی در ۱۰ شاخص سهولت شروع کسب و کار به شرح زیر خلاصه شده است:

  • ثبت شرکت یا شروع کسب و کار
  • اخذ مجوزهای لازم
  • استخدام و اخراج کارکنان
  • ثبت دارایی ها
  • اخذ تسهیلات و اعتبارات
  • حمایت از سرمایه گذاران
  • پرداخت مالیات
  • تجارت خارجی
  • کارایی نظام قضایی در الزام آور بودن قراردادها
  • اعلام ورشکستگی و خاتمه بخشیدن به کسب و کار 

ثبت شرکت دانش بنیان و نقش آن در توسعه اقتصادی و اشتغال

با توجه به ویژگی های دنیای امروز از قبیل تغییرات گسترده، افزایش پیچیدگی و رقابت بالا مهمترین دغدغه مدیران و مسئولین پیرامون ثبت شرکت های جدید با محصولات جدید و فناوری بالاست. اینجاست که اهمیت شرکت های دانش بنیان مشخص می شود که محصولات نوین خود را به واسطه دانش تولید و به بازار عرضه می کنند. باید توجه داشت که ثبت شرکت در دوران دیجیتال امروزی به صورت سیستمی و بدون کاغذبازی های اداری صورت می گیرد.

شرکت های دانش بنیان معمولا متناسب با ظرفیت نوآوری خود باعث رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال می شوند. به عبارت دیگر دستاوردهای تحقیق و توسعه از طریق سرمایه گذاری مبدل به محصول، فرایند یا سیستم های نوین می شود. در این راستا کارآفرینان و پژوهشگران از ظرفیت های سرمایه گذاری در زمینه ایجاد نوآوری و بهره برداری از توان فناوری در اقتصاد ملی کمک می گیرند.

شرکت های دانش بنیان در هر کشوری به عنوان موثرترین عوامل ایجاد اشتغال، نوآوری، توسعه سیستم های اجتماعی و شکل گیری و رشد اقتصاد تلقی می شوند. وظیفه این شرکت ها معمولا پاسخ گویی به نیازهای مشخص در بازار است و به عنوان محلی برای تبدیل ایده های جدید به محصولات و خدمات مشتری پسند استفاده می شوند. عامل موفقیت این شرکت ها به خلاقیت، نوآوری، انعطاف پذیری و انگیزه بالای موسسان مربوط می شود و این موارد همان مواردی هستند که شرکت های بزرگ به دلیل ساختار کند، دیوان سالاری و سلسله مراتب بلند در آن ضعف دارند.

دولت ها نیز شرکت های دانش بنیان را منابع مهم درآمد و اشتغال و از جمله نیروهای مهم تاثیرگذار بر توسعه اقتصادی می دانند. چنانچه ما به اهمیت روزافزون علم و فناوری در توسعه اقتصادی پی ببریم، از پیامدهای منطقی آن نظیر ایجاد ظرفیت تولید مبتنی بر علم نیز بهره خواهیم برد. در جوامع امروزی به واسطه نقش مهمی که شرکت های دانش بنیان در زمینه اقتصاد و اشاعه فناوری دارند می توانند به اهمیت آن ها پی برد. در این زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان موارد زیر را تقویت می کند: افزایش نرخ اشتغال زایی، فروش، صادرات و افزایش سرمایه.

بنابراین، بهتر است با شناسایی ارزان ترین کشورها برای ثبت شرکت به تاسیس شرکت دانش بنیان در آن ها پرداخت. البته، در کشورمان نیز با تاسیس این شرکت ها می توان برای دانش آموختگان رشته های مختلف اشتغال زایی کرد. با این وجود، قبل از اقدام به اینکار بهتر است با مزایا و معایب ثبت شرکت در ایران آشنایی کامل پیدا کرد.

اقدامات لازم برای ثبت شرکت ها

با توجه به اهمیتی که شرکت های مختلف در توسعه اقتصادی و اشتغال دارد، بهتر است که از مزایای ثبت شرکت برای کسب و کارها استفاده کنیم. بدین منظور ضمن آماده کردن مدارک باید با مراحل ثبت و دریافت کد فراگیر در ثبت شرکت آگاهی داشته باشیم. در ادامه مدارک عمومی و اختصاصی مورد نیاز برای اینکار ذکر شده است:

مدارک عمومی

این مدارک شامل کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضا و شرکا، اسکن این مدارک در سامانه است که در نهایت به اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود.

علاوه بر آن، سایر مدارک عمومی شامل اساسنامه و شرکت نامه است که ثبت شرکت فکر برتر متناسب با نیاز شما می تواند آن ها را تهیه و تنظیم کند.

مدارک اختصاصی

این مدارک مختص برخی شرکت های خاص نظیر ثبت شرکت فنی مهندسی، شرکت های سهامی عام، تعاونی ها، ثبت شرکت های فریلنسری و... است. برای اطلاع از این مدارک بهتر است از راهنمایی کارشناسان ثبت شرکت فکر برتر بهره ببرید.

بعد از تهیه مدارک فوق چنانچه به منظور شرکت در مناقصات، پیمانکاری ها و... نیاز به استفاده از سریعترین روش ثبت شرکت دارید، بهتر است ضمن مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها از خدمات مشاوره ثبت شرکت به صورت آنلاین بهره ببرید. 

معرفی شرکت های تضامنی

برای شرکت های تضامنی معمولا از تعریف کلی زیر استفاده می‌شود: «شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود.»

گفتنی است که برای انتخاب نام این شرکت ها استفاده از واژه تضامنی الزامی است. همچنین، در انتخاب نام حتما باید نام یکی از شرکا را قید کنیم. توجه داشته باشید که به کار بردن واژه تضامنی در شرکت های مزبور به این معناست که هرکدام از اعضا می تواند پرداخت بدهی های شرکت را در صورت عدم توانایی شرکت برای پرداخت بدهی بر عهده بگیرد.

علاوه بر آن برای برخورداری از مزایای ثبت شرکت تضامنی باید ثبت این شرکت‌ ها را مطابق با ساختارهای تعیین شده در حقوق تجارت انجام داد. یکی از این ساختارها وجود حداقل دو شریک برای تاسیس این شرکت هاست.

معرفی شرکت های خلاق و شروط ثبت آن ها

شرکت های خلاق شرکت هایی هستند که به منظور حمایت از خلاقیت، شکوفایی، نوآوری و کارآفرینی جوانان تاسیس می شوند تا کشور به واسطه آن ها به رشد اقتصادی دست یابد. به طور معمول، این شرکت ها از روش های نوین کسب و کار در ارائه محصولات و خدمات خود استفاده می کنند. برای تاسیس چنین شرکت هایی مراجعه به شرکتها و موسسات ثبت شرکت الزامی است.

توجه داشته باشید که برای اینکه شرکت شما در گروه شرکت های خلاق قرار بگیرد، باید پنج شرط مهم زیر رعایت شوند:

  • ثبت شرکت به صورت حقوقی و در قالب رسمی صورت بگیرد.
  • اداره شرکت به صورت خصوصی باشد. در این زمینه شرکت ها و موسسات دولتی را نمی توان نوعی شرکت خلاق تلقی کرد.
  • محصولات و خدمات تولیدی شرکت نوآورانه باشند و فعالیت شرکت بر اساس اصول آیین نامه انجام شود.
  • محصولات و خدمات دانش بنیان در این شرکت ها ارائه نشود.
  • فعالیت شرکت تنها در حد طرح نباشد و محصولات و خدمات آن قابلیت اجرا داشته باشند.
  • فعالیت شرکت دارای اثربخشی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد. شرکت های خلاق باید بتوانند اثرگذاری مثبتی در زمینه بهینه سازی آب، انرژی، محیط زیست و مواردی از این دست داشته باشند. 

تفاوت شرکت های خلاق و دانش بنیان

شرکت های خلاق و دانش بنیان علی رغم تفاوت هایی که باهم دارند، دارای مرز مشترکی نیز هستند. چرا که شرکت های خلاق زیر مجموعه شرکت های دانش بنیان قرار می گیرند.

در مورد زمینه فعالیت شرکت های خلاق بهتر است بدانید که این شرکت ها فعالیت خود را در زمینه های اجتماعی و فرهنگی متمرکز می کنند. برای مثال، ارائه و تولید بازی برای نوجوانان می تواند یکی از فعالیت های شرکت خلاق باشد. البته، این بازی ها باید خلاقانه باشند و پیشتر توسط شخص دیگری تولید نشوند. در برخی موارد شرکت های خلاق می توانند بدون ارائه محصول مشخص فعالیت داشته باشند.

با توجه به توضیحات بالا می توان به این نتیجه رسید که عمده تفاوت شرکت های خلاق و دانش بنیان تمرکز شرکت های خلاق روی الگوهای نوین کسب و کار و تمرکز شرکت های دانش بنیان بر روی دانش فنی است. جالب توجه است که شرکت های خلاق با عنوان شرکت دانش بنیان نوع ۳ نیز شناخته می شوند. برای ثبت این شرکت‌ ها می توان به واسطه سامانه استعلام شماره ثبت شرکتها از عدم وجود شرکت ثبتی خود در جایی دیگر اطمینان پیدا کرد.

دلایل ثبت شرکت های خلاق

این شرکت ها به دلایل مختلفی از قبیل دلایل زیر تاسیس می شوند:

  • تاسیس در راستای قانون حمایت از موسسات دانش بنیان، اختراعات و خلاقیت ها
  • استفاده از از ظرفیت های خلاقانه و نوآورانه مناطقی با امکانات نه چندان زیاد به بهترین شکل ممکن
  • حل مسائل راهبردی و اساسی جامعه به واسطه تاسیس این شرکت ها توسط دولت
  • حمایت از صنایع مختلف فرهنگی، خلاق، علوم انسانی و اجتماعی به واسطه حمایت از شرکت های خلاق.

ثبت شرکت تعاونی و تاثیر آن در رونق کسب و کار

شرکت های تعاونی شرکت های هستند که با رونق گرفتن آن ها سطح اشتغال پایدار در کشور افزایش و نرخ بیکاری کاهش پیدا می کند. این شرکت ها می توانند منجر به توزیع عادلانه ثروت و کاهش فاصله طبقاتی، افزایش سطح درآمد ملی و رشد اقتصاد شوند. به واسطه شرکت های تعاونی می توان در صورت عدم امکان انجام پروژه یا شروع کسب و کار به صورت فردی یا در صورت نیاز به هزینه های زیاد و تحمل فشار به اهداف خود دسترسی پیدا کرد. بنابراین، هرگز نمی توان نقش شرکت های تعاونی را در تقویت و رشد اقتصاد و ایجاد پایداری در کشور نادیده گرفت.

امروزه بخش تعاون قسمت عمده ای از اشتغال و تولید ناخالص ملی را در کشورهای مختلف بر عهده دارد. این شرکت ها قابلیت بازگرداندن رونق و روح اقتصاد را از طریق راه حل های خلاقانه در زمان بروز بحران در اقتصاد کشور را دارد.

در عصر حاضر برای ثبت شرکت های تعاونی باید ابتدا مجوز آن را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت کرد. این شرکت ها معمولا با هدف ارائه خدمات و تولید امکانات رفاهی تاسیس می شوند که خدمات کشاورزی و ساخت و ساز در شهرها و روستاها، تولید، توزیع، مصرف و کمک به قشر کم درآمد جامعه نمونه هایی از آن هستند. بنابراین این شرکت ها برخلاف شرکت های دیگر کسب سود و منفعت مالی را به عنوان هدف فرعی دنبال می کنند.

عمده هدف شرکت های تعاونی به حمایت اقتصادی از اقشار کم درآمد جامعه مربوط می شود. از سایر هدف های این شرکت ها نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع نیازهای مشترک، بهبود شرایط، فراهم کردن مایحتاج و تامین کالاها و خدمات یک گروه.

شرایط ثبت شرکت های تعاونی

برای ثبت این شرکت‌ ها داشتن شرایط زیر الزامی است:

  • وجود حداقل ۷ عضو که سه نفر برای اقدام به فرایند ثبت شرکت باید جزو هیئت موسس باشند و دو سوم از آنها در زمینه کسب و کار مرتبط با موضوع شرکت فعالیت کنند.
  • تمامی اعضا باید تابع جمهوری اسلامی ایران باشند.
  • اعضا ممنوعیت قانونی و حجر نداشته باشند.
  • حداقل سهام اساسنامه توسط شرکت خریداری شده باشد.
  • درخواست کتبی برای عضویت در تعاونی ابلاغ شود.
  • درباره رعایت مقررات تعاونی تعهدنامه ارائه گردد.
  • اعضای شرکت در تعاونی مشابه عضویت نداشته باشند.
  • حداق سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت های تعاونی تامین شود.

چگونگی ثبت انواع شرکت ها

چنانچه با آگاهی از تاثیر ثبت شرکت در توسعه اقتصادی و اشتغال قصد تاسیس شرکت را دارید، بهترین راهکار این است که از اطلاعات تخصصی مشاوران ثبت شرکت استفاده کنید. بدین منظور به واسطه تماس با شماره های درج شده در مجموعه ثبت شرکت فکر برتر می توانید از مشاوره های تخصصی کارشناسان ما در زمینه انتخاب نوع شرکت و مواردی از این قبیل استفاده کنید. شما همچنین می توانید تمامی مراحل ثبت شرکت خود را به کارشناسان ما بسپارید و خود با خیالی آسوده از انجام صحیح مراحل ثبت شرکت به سایر فعالیت های خود مشغول شوید.

این کارشناسان از شرایط ثبت شرکت در کشورهای دیگر نیز آگاهی دارند و می توانند ارزان ترین کشورها برای ثبت شر‌کت را به شما معرفی کنند. علاوه بر آن، می توانند در زمینه مسائل حقوقی ثبت شرکت شما را راهنمایی کنند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران