در تعریف شرکت ها آمده است که اجتماع دو یا چند نفر شخص حقیقی و حقوقی که در راستای انجام فعالیت های مبتنی بر تجاری و تشکیل سود فعالیت می کنند مبتنی بر عنوانی تحت لغت شرکت خواهد بود. شماره شناسایی شرکت برای کمپانی ها و مجموعه های تجاری تعریف می شود تا بر مبنای آن احراز هویت شوند.

مطابق روند ثبت هویت اشخاص حقیقی که برای همه آن ها شماره ملی و شماره شناسنامه پس از تولد مشخص می شود. موسسات و شرکت ها نیز نیاز به همین سیستم احراز خواهند داشت. یک کد 11 رقمی که شناسه ملی شرکتی نام دارد و می توان با استفاده از آن اطلاعات و دایره فعالیت یک شرکت را از سازمان ثبت شرکت ها استعلام کرد.

حتی اگر خودتان یک شرکت تجاری ندارید لازم است که برای انجام فعالیت های تجاری و هم مسیر با یک مجموعه، شماره شناسایی شرکت را استعلام نموده و در مورد آن کسب اطلاع کنید. امروزه شرکت های زیادی در ایران تاسیس می شوند که برخی از آنها خط و مشی و مسیر مشخص و مجازی برای فعالیت ندارند و به طبع پس از مدتی پلمپ می شوند.

اگر می خواهید از هرگونه کلاهبرداری علیه شما جلوگیری شود. پیشنهاد می کنیم که اطلاعات جامعی در مورد شماره شناسایی شرکت، حتی اگر قصد راه اندازی شرکت را ندارید به دست آورید.

 

 

شماره شناسایی شرکت در تعاریف رسمی

تمامی اشخاص حقوقی که می توانند شامل شرکت ها، مجموعه های تجاری، مؤسسه ها، بانک ها و ادارات دولتی، مدارس و سازمان های مرتبط با حوزه های فعالیت حقوق شهروندی مانند شهرداری، فرمانداری و... باید این شناسه را دریافت کنند. البته نوع آن برای شرکت های تجاری و غیر دولتی مطمئناً متفاوت است. برای این کار شما می توانید از طریق مراجع حقوقی اقدام کنید یا آن را به واسط بسپارید.

برای خواندن این شماره هم از سمت چپ، چهار رقم کد مربوط به شهرستان، شش رقم منحصر به شرکت مشخص می شود. رقم آخر نیز کنترلی است که بر مبنای آن می توان اطلاعات مربوط به شرکت را از ده رقم قبل به دست آورد. برای دریافت این شناسه لازم است که شما شخصیت حقوقی باشید. یعنی شرکتی تجاری یا مؤسسه ثبت کرده باشید که این کار نیز به اشکال مختلفی قابل انجام است.

به جهت ثبت یک مجموعه تجاری و شرکتی با حوزه های فعالیتی محدود، سهامی، تجاری و بین المللی و غیرتجاری،  شما نیاز به نام شرکت، شناسنامه ملی و شماره ثبت شرکت خواهید داشت.

در صورتی که قصد عقد قرارداد با شرکت دیگری را داشته باشید، باید از اعتبار شرکت، مجوزهای دریافتی، حیطه های مجاز فعالیت، فعال بودن یا نبودن، تاریخ ثبت شرکت اطلاعات کاملی را دریافت کنید. دقت داشته باشید که شماره های ثبت شرکتی 11 رقمی هستند و فرمت آن ها به گونه ای است که می توان شهرستان محل احداث و اطلاعات دیگری را نیز از آن در پورتال مربوط به دست آورد.

 

 

چه زمانی به شناسه ملی شرکت نیاز خواهد بود؟

شناسه ملی در واقع کدی است که هر شخص حقوقی آن را دریافت نموده و از سایر اشخاص متمایز می شود. به این ترتیب تشخیص اصالت آن نیز ممکن خواهد بود. در چنین شرایطی برای بهتر شدن وضعیت نظارت بر شرکت ها، سازمان ثبت این کدها را بر اساس تعداد ارقام 11 کاراکتری، از یکدیگر بر مبنای شهرستان محل احداث و... تخصیص می دهد. شناسه ملی شرکت برای هر شخص حقوقی و شرکت، همان طور که عنوان شد منحصربه فرد است.

مطابق آیین نامه ای که در این مورد در قانون درج شده است، کلیه اشخاص حقوقی باید آن را دریافت کنند. برای این کار لازم است که درخواست خود را برای مرجع ثبت شرکت ها احراز کنند. این درخواست ثبت به صورت اینترنتی و از طریق سایت اداره کل ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری صورت می پذیرد.

پس از ثبت نام اشخاص حقوقی در این مرجع، هنگامی که تمام مراحل به درستی انجام گردیده و فرم درخواست شماره ملی اشخاص حقوقی و شرکت ها تکمیل شود. نوبت به انتشار آگهی تأسیس شخص حقوقی و یا شرکت فرا خواهد رسید.

در این مرحله باید مرجع ثبت شرکت ها یک شماره اختصاصی به شخص حقوقی بدهد که بر مبنای آن امکان درج آگهی و انجام هرگونه فعالیت تجاری برای شخص حقیقی میسر خواهد بود.

 

چه سازمان ها و شرکت هایی به این کد نیاز دارند؟

به جهت دریافت شماره شناسایی شرکت لازم است که جز بدنه اصلی دولت محسوب شوید که در این صورت می توانید از طریق ثبت شرکت یا مؤسسه این مرحله را طی کنید. (اگر به صورت مستقیم این کار برای شما ممکن نیست) پس از آن، مؤسسه های فرهنگی و هنری، ورزشی، آموزشی، حقوقی، انواع شرکت های صنفی و تعاونی، حمایت، کانون بازنشستگی و... نیز می توانند مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این کد را دریافت کنند.

معمولاً پیشنهاد می شود که به جهت دریافت شماره شناسایی شرکت نام شخصیت حقوقی را به صورت کامل بدانید. همین طور شماره ثبت شخصیت حقیقی هم لازم است.

 

 

تفاوت کد اقتصادی و شناسه ملی شرکت

از سال 1399 شمسی بود که یک شناسه دیگر نیز در دنیای تجارت و تأسیس شرکت ها، پای خود را باز کرد که با نام کد اقتصادی شناخته می شد و این کد از سوی سازمان امور مالیاتی به شرکت ها داده می شد. بر مبنای آن در حال حاضر کد اقتصادی شرکت ها همان شناسه ملی است. البته این کد پس از تشکیل پرونده مالیاتی تخصیص داده می شود. اما باز هم یک سری تفاوت ها میان این دو کد وجود دارد که ما ترجیح دادیم به آن اشاره داشته باشیم.

اول این که کد اقتصادی را سازمان امور مالیاتی درج و مشخص می کند. یعنی لازم است که به جهت دریافت آن پرونده مالیاتی تشکیل شده و در مقابل شناسه ملی شرکت، توسط اداره ثبت شرکت ها صادر می شود. شناسه ملی شرکت فقط مخصوص افراد حقوقی است. اما کد اقتصادی به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که باید مالیات پرداخت کنند اختصاص می یابد.

در نتیجه این کد به صورت جداگانه برای افراد عادی جامعه نیز در صورت نیاز ارائه می گردد. همین طور اشخاص دارای پروانه کسب مانند وکلا، کسبه و پزشکان نیز می توانند کد مالیاتی دریافت کنند. چون به هر حال آنها نیز ملزم به پرداخت مالیات خواهند بود.

 

مراحل ثبت شرکت

پیش از این که اشاره مستقیم به مبحث دریافت شناسه ملی شرکت داشته باشیم. لازم است که در مورد مراحل اساسی ثبت یک شرکت نیز صحبت کنیم. برای این کار شما می توانید آن را خودتان انجام دهید یا به مؤسسه های حقوقی برون سپاری کنید.

برای انجام این کار شما نیاز به تنظیم اوراق مربوط به شرکت و انتخاب نام پیشنهادی خواهید داشت. پس از آن پرونده را به صورت الکترونیک به مرجع دولتی ارسال نموده و نام شما در این مرحله تایید یا رد خواهد شد. در صورتی که نام شما تایید شود، پیگیری اداری و صدور آگهی تاسیس به صورت پشت سرهم انجام می شود.

سپس صدور آگهی تأسیس موجب می شود که شما بتوانید آگهی اولیه را در روزنامه های رسمی و سپس روزنامه های کثیرالانتشار در دسترس عموم قرار دهید. این آگهی به تایید سازمان ثبت می رسد و سپس دفاتر قانونی شما باید انتخاب و توسط ناظر مورد تایید قرار بگیرد.

شما در مرحله آگهی تاسیس باید کد را دریافت کنید. همان طور که عنوان کردیم هر شرکت یک شناسه ملی مخصوص دارد که متعلق به همان مجموعه است.

 

 

دریافت شناسه ملی شرکت چقدر طول می کشد؟

سوال مهم بعدی که معمولاً برای مدیران و صاحبان کسب و کارها اهمیت دارد این است که این کد چه زمانی ثبت و در نهایت در دسترس قرار می گیرد؟ معمولاً دوالی سه روز طول خواهد کشید که مدارک شما تکمیل و در نهایت اوراق تنظیم گردد. این کار توسط یک سری مجموعه های حقوقی همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم قابل انجام است.

سپس بعد از دو روز کاری نام های پیشنهادی شما تایید یا رد شده و در نهایت حدود ده الی دوازده روز کاری نیز زمان لازم خواهد بود که اداره ثبت شرکت ها آگهی تاسیس را صادر کند. در این مرحله و در بخش آگهی تأسیس، کد یا شناسه ملی شرکت درج شده است که می توانید بعد از این مرحله در مراجع عمومی و خصوصی از آن استفاده کنید.

مجوز استفاده از شناسه ملی شرکت در همان مرحله درج آگهی و تخصیص آن به سازمان شما فعال خواهد شد.

 

 

چرا نیاز به شماره شناسایی شرکت خواهیم داشت؟

منطقاً وقتی به شما اعلام می شود که باید این شناسه را دریافت کنید، این سوال برای شما مطرح می شود که واقعاً چه کاربردی خواهد داشت؟ آیا همه شرکت ها حتماً آن را دریافت می کنند و این کد می تواند در شرایط خاص، کمکی برای یک شرکت باشد؟

در پاسخ به این سوال باید متذکر شویم که اساسی ترین و مهم ترین روش احراز هویت و اعتبارسنجی شرکت شما، همین شماره شناسایی شرکت خواهد بود. در صورتی که شرکت شما قصد پیوستن به نظام مالیاتی، درج شناسه ملی در آگهی ها و روزنامه های کثیرالانتشار، خرید سهم و اهداف تجاری بین المللی و... را داشته باشد به این کد نیاز پیدا خواهد کرد.

از طرفی تحصیل اعتبار و شرکت در مناقصات و مزایده های دولتی و غیر خصوصی نیز از جمله کلیدی ترین و اساسی ترین مواردی است که مبتنی بر قانون نیاز به شناسه ملی شرکت خواهد داشت.

 

 

چرا شماره شناسایی اهمیت دارد؟

حتی پیوستن به نظام ملی شناسه کالا و خدمات ایران کد، دریافت آگهی برای تغییرات یا تأسیس بدون پرداخت هزینه نیز با استفاده از این کد ممکن خواهد بود. حتی شما به عنوان یک شرکت اینترنتی و فروشگاه مبتنی بر عرضه مستقیم کالاها و یا فراوری، نیاز به دریافت مجوز خواهید داشت. در غیر این صورت در مجامع قانونی دچار مشکل خواهید شد و پیگیری هایی که علیه شما انجام می شود، با توجه به عدم روشن شدن حیطه مسئولیت شما، معمولاً به ضررتان خواهد بود.

 

⇐ حتما بخوانید: راهنمای جامع ثبت شرکت اینترنتی

 

مثلاً اگر به عنوان یک شرکت توسعه تجارت الکترونیک فعالیت می کنید، لازم است که بتوانید مجوزهای مربوطه در این حوزه را دریافت کنید. به هیچ عنوان یک شرکت نمی تواند چند شناسه داشته باشد. این شناسه حتی نباید برای یک مجموعه با مجموعه دیگر که ارتباط کاری دارند مشابه باشد. به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم پیش از هر کاری، حتماً در مورد صحت فعالیت شرکت با استفاده از این کد، استعلام های لازم را دریافت کنید.

 


← قوانین درج دفترخانه های رسمی

در صورتی که هر کدام از مجموعه های حقوقی اقدام به نقل و انتقال در دفترخانه های اسناد رسمی کنند، لازم است که بنگاه های معاملاتی و واحدهای مرتبط، در هنگام تنظیم سند، اگر یکی از طرفین شخصیت حقوقی دارد، شناسه ملی شرکت را درج نموده و کد پستی را نیز مشخص نمایند.


 

نکات مهم پیش از دریافت شناسه ملی شرکت

قبل این که بخواهید شناسه مخصوص را دریافت کنید. لازم است که هویت خود را به عنوان یک شخص حقوقی به ثبت برسانید. برای این کار باید وارد وب سایت رسمی اداره ثبت اسناد و املاک کشور شده و برای ثبت شرکت اقدام کنید. در این پورتال سازمانی شما باید شناسه ملی شخصیت حقوقی، شماره ثبت، نام شخصیت، سازمان ثبت کننده، واحد ثبتی و... را مشخص کنید.

ضمن این که شناسه ملی شرکت فقط متعلق به همان مجموعه خواهد بود و هیچ وقت به سازمان دیگری منتقل نمی شود. تبصره ای در آیین نامه قانون مدنی وجود دارد که بر مبنای آن:

شناسه ملی حقوقی مختص یک شرکت و مجموعه ثبت شده خواهد بود. همان طور که هیچ گاه یک شناسنامه برای دو فرد استفاده نمی شود.

 

این کد تا زمان انحلال شرکت به همین شکل معتبر باقی می ماند و پس از آن ابطال می گردد. امروزه یکی از مهم ترین نکات در مورد فعالیت های سازمانی و شرکتی این است که بتوانند مجوزهای لازم در زمینه و راستای حرکت خود به سمت تجاری سازی را دریافت کنند. این کار برای تمامی شرکت ها بر مبنای همین کد انجام می گردد.

 

 

قوانین مبتنی بر دریافت شماره های ملی شرکتی

برای این کار شما باید در درجه اول یک شخص حقیقی باشید که به طور مستقیم تابع یک نهاد دولتی بوده و سپس با مراجعه به وب سایت اداره ثبت شرکت ها، برای ثبت شرکت تجاری یا مؤسسه غیر تجاری اقدام کنید.

پس از ثبت شرکت در اداره ثبت به عنوان یک شخصیت حقوقی معرفی شده و این امکان را خواهید داشت تا به صورت مستقل معامله انجام دهید. با استفاده از شناسه ملی شرکت می توان اطلاعات جامع و تکمیلی را در مورد شرکت ها به دست آورد. پس از مراجعه به پورتال رسمی irsherkat.ir و در نهایت واردکردن شناسنامه ملی شرکت موردنظر، اطلاعات منتشر شده و عمومی در خصوص شخص حقیقی در دسترس شما است.

 

 

اطلاعات مهم که از شناسه شرکت به دست می آیند

اگر شناسه یک شرکت را داشته باشید، می توانید اطلاعات زیر را از طریق آن به دست آورید. در واقع این راهکار مناسب کسانی است که می خواهند با یک مجموعه تجاری، شرکت سهامی عام و خاص و ... معامله کنند و در این مورد شک و شبهه هایی قانونی و حقوقی دارند.

اولین روشی که با استفاده از آن می توانید نام شخصیت حقوقی صاحب یک مجموعه تجاری را بررسی کنید همین کد است. اگر تغییری نیز در شرکت انجام شده باشد تمامی آن ها در این وب سایت (irsherkat.ir) در دسترس خواهد بود.

شماره ثبت شرکت نیز یکی از مهم ترین لازمه های یک کسب و کار است که باز هم می توان از این طریق آن را به دست آورد. مرکز اصلی و کد پستی شرکت برای کسانی که می خواهند آدرس یک شرکت را از روی شماره شناسایی شرکت دریافت کنند راه بعدی است. واحد ثبتی یا مؤسسه، نوع شخصیت حقوقی که می تواند در قالب شرکت های تجاری یا موسسات حقوقی باشد نیز با استفاده از همین کد قابل استعلام و پیگیری است.

 

 

شماره شناسایی شرکت پیش نیاز فعالیت های تجاری است

اگر می خواهید به عنوان مالک اصلی و واقعی یک برند کار کنید. در صورتی که قصد پیوستن به ایران کد یا نظام ملی شناسه کالا، حضور در آگهی های قانونی شرکت ها را داشته و بتوانید تمامی اطلاعات مبتنی بر مجموعه تجاری خود را استعلام کنید.

 

⇐ بیشتر بدانید: مراحل ثبت برند

 

در واقع لازم است که یک پروفایل به همین صورت ایجاد کنید. اعتبار شخصیت حقوقی شما در سراسر کشور، از این طریق شناخته می شود و فعالیت شما حتی برای کسب وکارهای مجازی نیز به رسمیت شناخته می شود.

با استفاده از شماره ثبت شرکت امکان بررسی صحت وجود شرکت، فعال بودن یا نبودن شرکت، اطلاع از تاریخ ثبت، تصمیم به خرید و اطلاع از نوع شرکت به راحتی کسب می گردد. همین طور این شماره همواره ثابت است و تغییری در آن به وجود نمی آید. شرکت هایی که با عنوان های تجاری فعالیت می کنند اگر شماره ثبت دریافت نکنند غیرمجاز هستند. می توان تمامی اطلاعات شرکت را مبتنی بر شماره شناسایی دریافت نمود.

 

 

سؤالات متداول

در صورتی که قصد تاسیس شرکت و دریافت شناسه ملی شرکت را داشته باشید ممکن است سوالاتی برای شما مطرح گردد که در ادامه سعی کردیم به مهم ترین و کلیدی ترین آن ها پاسخ دهیم. به هرحال کسب اطلاع در مورد حوزه فعالیت  صحت مسیر حرکتی یک مجموعه تجاری برای شرکای تجاری و یا کسانی که قصد سرمایه گذاری را دارند اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

 

آیا امکان تشخیص نوع شرکت با این شماره وجود دارد؟

در صورتی که شناسه ملی شرکت را داشته باشید می توانید از طریق آن سهامی عام و خاص، مسئولیت محدود، تعاونی و غیر تجاری بودن یک مجموعه را بررسی کنید. این کار از طریق پورتال رسمی سازمان ثبت و برخی وب سایت های واسط قابل انجام است.


چگونه می توانیم اصالت  شخصیت حقوقی را احراز کنیم؟

برای انجام این کار می توانید وارد وب سایت ilenc.ssaa.ir شده و سپس با وارد کردن اطلاعات لازم که معمولاً سه مورد خواهد بود، هویت یک مجموعه و شخص حقوقی را استعلام کنید. در این شرایط معمولاً با داشتن شناسه ملی شخصیت حقوقی، سازمان ثبت کننده، نوع شخصیت، شماره ثبت، اداره کل، واحد ثبتی می توانید این کار را انجام دهید.


تفاوت کد ملی و شناسه ملی چیست؟

بر مبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شناسه ملی صرفاً برای شرکت ها و اشخاص حقوقی درج می گردد در صورتی که کد ملی مبتنی بر اشخاص حقیقی و پس از تولد آن ها توسط سازمان ثبت احوال کشور درجه و مشخص می گردد.


شناسه ملی کجا درج می شود؟

وقتی یک شرکت تاسیس شده و شناسه ملی دریافت می کند، باید آن را در تمامی کارت ها، سربرگ های اوراق تبلیغاتی، پروانه ها، گواهی های صادر شده، انواع اوراق مالی و حسابداری و موارد این چنینی که ماهیت حقوقی دارند درج نماید.


کارایی شناسه ملی شرکت چیست؟

با استفاده از این کد می توان از شرکت، میزان سرمایه و دیگ جزئیات اطلاعات دریافت کرد، امکان شناسایی بهتر مالک اصلی و واقعی یک برند نیز بر همین اساس ممکن خواهد بود.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران