هزینه ثبت شرکت، شاید اولین دغدغه ای باشد که هر شخص، بنا به نوع فعالیتی که می کند، ترجیح می دهد در مورد آن کسب اطلاع کند تا بتواند کسب وکار خودش را راه اندازی نماید. شرکت ها البته در دسته بندی های مختلف بر اساس مسئولیت شناخته می شوند. هر شرکت یک سری اهداف خواهد داشت و به طبع بخش مهمی از این اهداف تجاری است.
از طرفی سرمایه گذاری روی یک شرکت نیز موضوع مهمی خواهد بود. پیش از اینکه به فکر سرمایه گذاری روی یک شرکت باشیم، لازم است که آن را ثبت کنیم. هر نام تجاری برای ثبت باید یک سری مراحل قانونی را طی نماید. در مراحل ثبت شرکت همینطور هزینه های ریز و درشتی نیز به وجود می آید که لازم است توسط شرکای تجاری یا صاحب امتیاز شرکت پرداخت شود. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت به طور کلی بر اساس یک واحد مشخص سنجیده نمی شود.
گاهی مجموعه سهامی عام، خاص، مسئولیت محدود و ... خواهد بود. در هر کدام از حوزه ها به هر دلیل اساس ثبت اطلاعات و رسیدگی به پرونده حقوقی باید توسط سازمان ثبت انجام گردد. به همین ترتیب و به جهت جبران هرگونه کم وکاست، نهادهای دولتی هزینه ای دریافت می کنند تا در آینده، پاسخگوی نیاز ثبت کنندگان باشند.
هزینه ثبت شرکت معمولاً هر سال بروز می شود و یکسان نیست. البته این که شما بتوانید هزینه ثبت و تایید شرکت را پیش از اینکه کار را شروع کنید، تخمین بزنید به نفعتان خواهد بود. عده زیادی هر ساله بدون کسب اطلاعات کافی در این مورد یا مشورت با اشخاص و مجموعه های آگاه، اقدام به ثبت مجموعه و شرکت می کنند که متاسفانه پس از مدتی با مشکلاتی نظیر قوانین مالیاتی، قوانین سهامداری، مدیریت مالی و... مواجه می شوند.
به هرحال قانون نیز شرایط خاصی را برای شرکت ها در نظر می گیرد و در کنار امتیازاتی که برای آن ها در حوزه های مختلف کسب و کار قائل است. محدودیت هایی را نیز وضع می کند که این موضوع می تواند موجب بروز مشکلات حقوقی شود.
همه کسانی که قصد دارند شرکت خود را در زمینه های مختلف تجاری و اقتصادی تاسیس کنند، باید برای شروع این کار یک برآورد هزینه کلی از راه اندازی شرکت داشته باشند.
البته پیش از تمامی این موارد، لازم است که دقیقاً بدانند که یک شرکت در تعاریف قانونی، چه حیطه اختیارات و سطح مسئولیتی خواهد داشت. آیا یک شرکت صرفاً به یک شکل قابل ثبت خواهد بود یا خیر؟ در این شرایط، بر اساس قوانین مدنی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت ها یک سری حوزه های مسئولیتی تعریف شده است که احتمالاً در مورد آن ها شنیده اید.
به طور کلی انواع ثبت شرکت به شرح ذیل می باشد:
1. ثبت شرکت با مسئولیت محدود
2. شرکت سهامی خاص
3. شرکت سهامی عام
4. مجموعه تعاونی
5. شرکت های غیرتجاری
6. دریافت نمایندگی های خارجی
7. شرکت های دانش بنیان
8. مجموعه های تضامنی یا شرکت هایی با ضمانت بیشتر
چه اساس کار و چه هزینه ثبت و مراحل راه اندازی هر کدام از شرکت های بالا، می تواند با هم متفاوت باشد. البته که اساس کلی اقدام برای راه اندازی و ثبت یک شرکت در داخل ایران، عموماً مشابه هم است.
چرا ثبت شرکت یک مزیت به حساب می آید؟
ممکن است پیش از شرح بحث هایی مانند، هزینه ثبت شرکت در طول سال 1401 و... برای شما این سوال مطرح شود که مگر راه اندازی یک شرکت در دسته های و مسئولیت های مختلف چه امتیاز و مزیتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد داشت. البته که ثبت برند برای محصولات و خدمات می تواند برای مجموعه های تجاری و توزیعی سود فوق العاده ای داشته باشد. هزینه ثبت شرکت در مقابل بازدهی که یک برند می تواند برای شما داشته باشد غیرقابل درک است.
ارزش دهی و اعتباربخشی به شرکت ها نیز توسط دولت انجام می شود. امکان دریافت وام با مجوز و پروانه فعالیت شرکت ها، از جمله اصلی ترین دلایلی است که موجب می شود افراد نسبت به توسعه یک برند و نام تجاری برای خود اقدام کنند. اخذ یک سری مجوزها و رده های امتیازی خاص از نهادهای دولتی، امکان عقد قرارداد با مسئولیت های بیشتر و سرمایه گذاری های بزرگ جهت کسب سود مناسب، همکاری با نهادها، ارگان ها و سازمان های خصوصی و دولتی به منظور پیشرفت تجاری، امتیازهای فوق العاده دیگری است که یک شرکت می تواند داشته باشد.
فراتر از این مسئله، مزمنی که یک شرکت تاسیس می شود. برای شرکای تجاری آن سابقه فعالیت تجاری نیز محسوب می شود. به هر حال در برخی شرایط به جهت دریافت وام، امتیازاتی نظیر حضور یک شخص در هیئت مدیره یک شرکت معتبر می تواند یکی از بهترین راهکارهای صحت سنجی باشد که امروزه بانک ها و ادارات دولتی از آن استفاده می کنند. این استعلام ها تماماً توسط سازمان ثبت شرکت ها انجام شده و به هرحال موضوع بسیار مهمی است.
شرکت های با مسئولیت محدود در واقع به مجموعه هایی اطلاق می شود که دو یا چند نفر به منظور انجام یک فعالیت تجاری و صنعتی، اقدام به راه اندازی یک شرکت می کنند. انتظار می رود که این شرکت مسئولیت زیادی در حیطه فعالیت یا خدماتی که ارائه می دهد نداشته باشد. تمامی تعاریف مسئولیت پذیری این شرکت ها در قانون مدنی شرح داده شده است.
در شرکتهایی با مسئولیت محدود لازم است که سرمایه اولیه به سهام تقسیم نگردد. هرکدام از شرکای تجاری در مجموعه های مسئولیت محدود، با توجه به میزان سرمایه خود، در بدهی ها، نقصان، تعهدات و امتیازاتی که شرکت دریافت می کند شریک خواهند بود. همینطور برای ثبت این شرکت حوزه فعالیتی در ایران محدودیت خاصی نخواهد داشت. بلکه می تواند در زمینه های تجاری، حقوقی، مسکونی، نظارتی و... باشد.
اما در مقابل سهم الشرکه این شرکت ها قابل انتقال به شخص دیگر نخواهد بود. در نام گذاری و تأسیس این شرکت ها و در تمامی آگهی ها، لازم است که عنوان مسئولیت محدود نیز درج شود. در غیر این صورت و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت قانونی و یا شکایات مبتنی بر عدم توضیح در این مورد، شرکت باید پاسخگوی این موضوع باشد. تمامی شکایات در این حوزه قابلیت رسیدگی در دادگاه های سراسر کشور را دارند.
هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در حال حاضر یک میلیون ریال اعلام شده است. البته که هر کدام از ارقام ذکر شده در این مقاله، ممکن است در اثر گذر زمان و یا تغییراتی که در سازمان های ثبت به وجود می آید دستخوش تغییر شود. اما به هرحال نرخ رسمی اعلام شده همین است. به این هزینه ها، کارمزد موسسات ثبت، هزینه حق الثبت، حق الوکاله و ... را نیز اضافه کنید.
اصلی ترین و مهم ترین تفاوت های شرکت های مسئولیت محدود با سهامی خاص در میزان تعهداتی است که آن ها نسبت به شرکای تجاری و یا مشتریان خود دارند. سرمایه نقدی در شرکت ها مهم است، اما پیش از هر چیزی نوع سرمایه گذاری روی آن ها، حوزه فعالیتشان و راستای کاری که دارند را مشخص می کند.
شرکت های سهامی خاص به مجموعه هایی اطلاق می شود که در آن اشخاص به میزان سرمایه خود مسئولیت خواهند داشت. پس این شرکت ها به صورت سهامی خاص ثبت گردید و سرمایه به سهام تبدیل می گردد. هر شخص نیز بر اساس نرخی که در قانون برای او بر حسب رقمی که به شرکت آورده دارد، در قبال مسئولیت های مدنی و حقوقی پاسخگو خواهد بود. در هنگام ثبت شرکت های سهامی خاص، نباید سهامداران و هیچ کدام از بازرسان نسبت فامیلی داشته باشند. تعداد افراد تشکیل دهنده این گونه شرکت ها نیز حداقل 3 سهامدار و 2 تن بازرس است.
یکی از قوانین دیگری که در حوزه ثبت اینگونه شرکت ها حتماً باید به درستی اجرا و رعایت شود، مبتنی بر میزان سرمایه خواهد بود. باید 35 درصد از میزان سرمایه ای که به شرکت سپرده شده است در یکی از بانک های کشور که به نام همین شرکت و کسب و کار است بلوکه و غیرقابل برداشت شود. البته جای نگرانی نیست، بلکه این وجه پس از این که شرکت به صورت رسمی ثبت شد قابل برداشت می باشد و طرفین ثبت شرکت می توانند در صورت نیاز حتی از طریق قانونی بر اساس برداشت آن برای اعضای مختلف اقدام کنند.
"هزینه ثبت شرکت در سال 1401 برای مجموعه های سهامی خاص یک میلیون ریال می باشد"
شرکت های سهامی عام همان طور که از عنوانشان مشخص است، یک پلتفرم تقریباً نزدیک به مجموعه های تجاری سهامی خاص هستند. البته که مقداری از سرمایه مالی این شرکت ها از طریق فروش در سازمان بورس به افراد معمول و عام تامین و سهام اینگونه کسب و کارها در سازمان بورس به صورت رسمی معامله می شود. تعداد شرکای تجاری و مؤسسین در موضوع ثبت شرکت سهامی عام بیشتر از دیگر شرکت های سهامی خواهد بد. این موضوع سبب می شود که سرمایه های جمع شده در راستای فعالیت های اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته و از طرفی در شرکت های سهامی عام، مبادله کالا بر مبنای رضایت همه سهامداران نمی باشد و صاحبان اصلی شرکت ها در این مورد تصمیم گیری نهایی را انجام می دهند.
البته در حال حاضر و مطابق با قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران و بر اساس قوانین حاکم بر سیستم های تجارت داخلی شرکت های سهامی عام نیز باید در تمامی آگهی های خود، عنوان سهامی عام را ثبت کنند. سرمایه اولیه راه اندازی یک شرکت به صورت سهامی عام باید پانصد هزار تومان معادل پنج میلیون ریال باشد. البته شرکت ها باید در حداکثر زمان یک سال سرمایه خود را افزایش دهند تا با مقدار سرمایه اولیه مقرر برسد. اگر در مدت زمان یک ساله فعالیت این شرکت به گونه ای بود که سهام آن تغییر نکرده و افزایش نداشت، باید این شرکت سهامی عام به حوزه فعالیت دیگری تغییر کند که در این صورت قرارهای مالیاتی نیز برای آن مجموعه وضع خواهد شد.
سوال دیگری که در حوزه حداقل سرمایه برای ثبت شرکت پرسیده می شود این است که آیا شرکت های تعاونی نیز باید هزینه ای پرداخت کنند. در این مورد پیش از هر چیزی لازم است اشاره ای داشته باشیم به نحوه فعالیت این شرکت ها. مجموعه هایی که تعدادی از افراد یک صنف برای یک هدف مشترک مانند کسب اعتبار، دریافت وام و یا تهیه مسکن قصد تاسیس یک شرکت را داشته باشد، برای تشکیل یک مجموعه تعاونی، باید قادر به جمع آوری حداقل 7 نفر واجد شرایط برای این کار باشند.
⇐ حتما بخوانید: راهنمای گام به گام تشکیل و ثبت شرکت تعاونی
پس از آن نیاز است که این افراد توسط بخش تعاونی تا شوند. در نهایت و پس از تا شرکت می بایست سه نفر از اعضا به عنوان هیئت مدیره انتخاب شوند. مطابق شرکت های دیگری که به آنها اشاره شد. انتظار می رود که در تمامی آگهی ها و حتی سر درب این شرکت ها عنوان تعاونی حتماً آورده شود. در غیر این صورت دارای بار مسئولیتی و قانونی خواهد بود.
شرکت های تعاونی در دو دسته بندی کلی مشخص می شوند:
1. شرکت های تعاونی توزیعی
شرکت های تعاونی توزیعی همان طور که از عنوانشان مشخص است یک واحد تولیدی نبوده و در زمینه تهیه انواع کالاها، مسکن، خدمات و عرضه فعالیت می کنند. در واقع این شرکت ها و یا کارخانه ها، هیچ گونه فرآوری نخواهند داشت.
2. شرکت های تعاونی تولیدی
در مقابل شرکت های تولیدی در زمینه های صنعت، معدن، کشاورزی، شیلات، دامپروری و دامداری کار می کنند. این شرکت ها نیز همان طور که عنوان شده، تولید خواهند داشت و معمولاً نمی توانند به صورت تجمیعی، اقدام به عرضه محصولات توزیعی کنند که خارج از این شرکت فرآوری شده است.
شرکت های تضامنی مجموعه هایی هستند که در آن، دو یا چند شخص قصد ایجاد یک فعالیت تجاری با ضمانت بیشتر را خواهند داشت. در این شرکت ها باید یک یا چند نفر از شرکای تجاری بتواند تمامی مسئولیت ها و تعهدات شرکت را بر عهده گرفته و آن ها را تضمین نماید. سرمایه گذاران معمولاً به دلیل مسئولیت های فوق العاده سنگینی که دارند چندان به انتخاب این حوزه فعالیتی علاقه ای نخواهند داشت. به هرحال بار حقوقی این شرکت ها بسیار بالا است و معمولاً هم دردسرساز خواهد بود.
حداقل سرمایه برای ثبت شرکت های تضامنی هم حداقل یک میلیون ریال معادل صد هزار تومان خواهد بود که شرکت نامه آن نیز باید پس از مراحل تنظیم در اداره ثبت شرکت ها، مورد تا واقع شود. در مرحله انتخاب نام شرکت نیز مطابق انتظار باید حتماً عنوان تضامنی درج گردد. نام یکی از شرکای تجاری نیز در این گونه مجموعه ها حتماً قید می شود. به همین دلیل است که نام گذاری برخی از شرکت ها با فامیلی یکی از افراد حاضر در آن مشخص خواهد شد. اگر با این شرکت ها برخورد داشتید، باید بدانید که نوع فعالیت آن ها به صورت تضامنی است.
یکی از مثال های کلیدی برای شرکت های تضامنی، صرافی ها هستند که به جهت فعالیت در حوزه مرتبط باید بتوانند از بانک مرکزی مجوز دریافت کنند. ثبت اینگونه شرکت ها نسبت به موارد دیگر همان طور که اشاره شد محبوبیت کمتری دارد و باتوجه به همین زمینه موضوعی، ثبت این نوع مجموعه زمانی اتفاق می افتد که شرکای تجاری مجبور به انجام این کار شوند که این بستگی به حیطه فعالیتی آن ها خواهد داشت.
در ادامه مباحث مربوط به قوانین و هزینه ثبت شرکت، در خصوص دانش بنیان صحبت خواهیم کرد. شرکت های دانش بنیان به مجموعه های اطلاق می گردد که فعالیت های آن ها در راستای تولید و اجرای اختراعات خواهد بود. مثلاً در زمینه رباتیک، این شرکت ها حیطه فعالیت بسیار وسیعی دارند.
شرکت های دانش بنیان از یک درصد تا صددرصد سهم برای یک مؤسسه علمی مثل دانشگاه یا صنف پژوهشی را دریافت می کنند. اگر سهم مراکز یا موسسات کمتر از 50 درصد باشد. این شرکت ها تبدیل به یک مبدل مجموعه خصوصی می شوند. ولی در غیر این صورت شرکت های دانش بنیان نیز در حیطه فعالیت های دولتی حرکت می نمایند. این نوع شرکت ها البته دامنه مشخص هزینه ای برای ثبت ندارند و تعیین نرخ دقیق باید به طول کامل و با بررسی های دقیق صورت گیرد.
⇐ همچنین بخوانید: راهنمای جامع ثبت شرکت های دانش بنیان
مالکان آنها از دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی بوده، دانشگاه ها تنها به میزان سهم خود در مدیریت شرکت و سود و زیان آن شریک هستند. رئیس و معاون دانشگاه در زمان مسئولیت خود قادر هستند که سهام دار اینگونه شرکت ها باشند. اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت نباید مسئولیتی در دانشگاه های کشور داشته باشند.
پس از تاسیس یک شرکت یا مجموعه ممکن است برخی از موسسان و سهامداران، مایل به ایجاد تغییرات در اساسنامه و روند کار شرکت یا برند خود باشند. در این صورت این تغییرات باید به صورت رسمی و قانونی توسط سازمان ثبت شرکت ها مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که مورد تا بود اجرا شود. پس از آن این تغییرات در روزنامه های رسمی کشور نیز ثبت می گردد.
انحلال شرکت، کاهش و یا افزایش سرمایه، تغیر یا اضافه موضوع شرکت، تغییر در محل و آدرس، ایجاد شعبه و یا کم کردن شعبه، تغییر دارندگان حق امضا و امتیاز حقوقی شرکت، امکان نقل وانتقال، اصلاح مفاد اساسنامه های شرکت ها، تعیین یا تمدید و یا تغییر بازرسان یک کسب و کار نیز از جمله مهم ترین و بزرگ ترین زمینه های فعالیتی است که باید در پس انجام آن، هزینه پرداخت شود.
این هزینه نیز متغیر و با توجه به نوع آن مشخص می شود و باز هم نمی توان رقم دقیقی برای آن در نظر گرفت. ضمن این که در برخی موارد هزینه ثبت شرکت و یا تغییر آن وابسته به حیطه فعالیت و یا نوع سرمایه گذاری متغیر است.
سرمایه غیرنقدی چیست؟
شرکت ها می توانند علاوه بر سرمایه نقدی، سرمایه های غیرنقدی هم داشته باشند. بر مبنای این موضوع، میزان این سرمایه توسط کارشناس رسمی دادگستری مشخص می گردد. معادل آن به صورت سهام و یا سهم الشرکه تقسیم بندی می گردد. به عبارت معمول می توان گفت که یک شرکت می تواند مالک اموال منقول و غیرمنقول هم باشد. البته برای توضیح در این خصوص و عدم بروز سوء تفاهم، لازم است به این موضوع اشاره داشته باشیم که سرمایه مورد نیاز برای شرکت های سهامی خاص که امکان استفاده از سرمایه غیرنقدی را دارند همان یک میلیون ریال معادل صد هزار تومانی است.
به جهت شروع فعالیت و ارائه نرخ سرمایه لازم است که یک نسخه اساسنامه شرکت، شرکت نامه، آگهی تاسیس و آخرین تغییرات، مدارک هویتی مدیران، لیست سیاه، استعلام نام شرکت و ... و تکمیل فرم مخصوص به افتتاح حساب جاری تقدیم بانک شده و سپس مراحل بعدی اجرایی شدن پروژه ثبت شرکت برقرار گردد.
به هر حال یک سری هزینه های دیگر نیز پس از بودجه اولیه و سرمایه اولیه در نظر گرفته می شوند که البته خارج از بحث اصلی ما خواهند بود. اما شما برای ثبت شرکت در کشور ایران در همه موارد نیاز به پرداخت:
حق الوکاله
حق ثبت
ابطال تمبر سرمایه ای شرکت
پست کردن مدارک برای شرکت
هزینه درج در روزنامه های رسمی
و هزینه ثبت آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار
خواهید داشت. البته که هزینه آگهی روزنامه ها معمولاً متغیر است. به هرحال تعداد کادر، بزرگی آگهی، طول محتوا و یا نوع فعالیت شرکت شما ممکن است روی این موضوع تأثیر مستقیم بگذارد و هیچ گاه نمی توان دقیقاً رقم مشخصی را برای آن تعریف کرد.
وقتی در مورد کارمزد صحبت می شود، یعنی مبحث هیچ ارتباطی با بودجه اولیه و حداقل سرمایه برای ثبت شرکت نخواهد داشت. شرکت های زیادی هستند که در زمینه ثبت شرکت سهامی خاص، مسئولیت محدود، ثبت تغییرات، ثبت برند و لوگو، خدمات کد اقتصادی و مالیاتی و اخذ انواع کارت ها و مجوزهای بازرگانی فعالیت می کنند.
این شرکت ها ممکن است در زمینه راه اندازی هرگونه نام تجاری از شما کارمزدهایی را بسته به فعالیتی که در این حوزه انجام می دهند دریافت کنند. هزینه های شرکت های تعاونی نیز بسته به تعداد اعضایی که دارد متغیر خواهد بد. مشاوره و ثبت نام برای دریافت کارت های بازرگانی و.. هزینه ثبت موسسات حقوقی و داوری نیز از جمله متداول ترین خدماتی است که توسط این شرکت ها ارائه می شود.
در امر هزینه ثبت شرکت، ممکن است سؤالات برای افراد ایجاد شود که در پس دریافت پاسخ برای آن ها باشند. این سوالات در بیشتر مواقع، مربوط به هزینه های عقد قرارداد، ورود به حوزه ثبت شرکت توسط سازمان ثبت و همین طور هزینه هایی مانند درج آگهی، قیمت اعلامی موسسات حقوقی و... خواهد بود.
1. هزینه مشخص کردن نام شرکت چقدر است؟
در صورتی که قصد ثبت شرکت را داشته باید، 5 نام به سازمان ثبت ارائه می دهید و از بین موارد یکی انتخاب می شود. هزینه ای نیز برای تعیین نام شرکت در نظر گرفته شده است که در آخرین به روزرسانی اعلام شده، پنجاه هزار ریال خواهد بود.
2. هزینه ثبت برای شرکت های سهامی خاص چقدر است؟
به جهت ثبت شرکت به صورت سهامی خاص، هزینه اولیه با سرمایه اولیه، صد هزار تومان خواهد بود. پس از آن تا نام انجام می گیرد و باید مبلغ 50 هزار تومان مجدداً پرداخت شود. مواردی نظیر تهیه پاکت پستی، تحویل مدارک به باجه های پست و ... نیز خواهد بود که عموما جزئی و کم تر از 50 هزار تومان می باشد.
3. مدت زمان ثبت یک شرکت چقدر است؟
این در درجه اول بستگی به حیطه فعالیت و نوع مسئولیت و سهامی شرکت دارد. از طرفی شما امروزه می توانید از طریق مؤسسه های حقوقی اقدام به ثبت شرکت کنید که این کار توسط آن ها حتی در کم تر از دوهفته کاری نیز قابل انجام و پیگیری خواهد بود.
4. منظور از هزینه وکیل مؤسسه چیست؟
برخی شرکت ها برای سهولت عقد قرارداد و ثبت شرکت شما، صفر تا صد پیگیری ها را خودشان انجام می دهند که در این صورت شما باید به آن ها هزینه و حق الزحمه پرداخت کنید. این در مورد شرکت های مختلف و مؤسسات حقوقی متفاوت است و هیچ گاه نمی توان رقم دقیقی تعیین کرد. اما می توان انتظار حق وکالت حدوداً 250 هزار تومان تا چند میلیون تومان را داشت.
5. اصلی ترین هزینه های ثبت یک شرکت کدام اند؟
برای ثبت یک شرکت شما نیاز به پرداخت هزینه کارمزد، حق ثبت، ابطال تمبر، پست مدارک، ثبت در روزنامه و پرداخت به اداره ثبت کشور خواهید داشت که در طول زمان این ارقام می تواند متغیر باشد.
در تعریف شرکت ها آمده است که اجتماع دو یا چند نفر شخص حقیقی و حقوقی که در راستای انجام فعالیت های مبتنی بر تجاری و تشکیل سود فعالیت می کنند مبتنی بر عنوانی تحت لغت شرکت خواهد بود. شماره شناسایی شرکت برای کمپانی ها و مجموعه های تجاری تعریف می شود تا بر مبنای آن احراز هویت شوند.
مطابق روند ثبت هویت اشخاص حقیقی که برای همه آن ها شماره ملی و شماره شناسنامه پس از تولد مشخص می شود. موسسات و شرکت ها نیز نیاز به همین سیستم احراز خواهند داشت. یک کد 11 رقمی که شناسه ملی شرکتی نام دارد و می توان با استفاده از آن اطلاعات و دایره فعالیت یک شرکت را از سازمان ثبت شرکت ها استعلام کرد.
حتی اگر خودتان یک شرکت تجاری ندارید لازم است که برای انجام فعالیت های تجاری و هم مسیر با یک مجموعه، شماره شناسایی شرکت را استعلام نموده و در مورد آن کسب اطلاع کنید. امروزه شرکت های زیادی در ایران تاسیس می شوند که برخی از آنها خط و مشی و مسیر مشخص و مجازی برای فعالیت ندارند و به طبع پس از مدتی پلمپ می شوند.
اگر می خواهید از هرگونه کلاهبرداری علیه شما جلوگیری شود. پیشنهاد می کنیم که اطلاعات جامعی در مورد شماره شناسایی شرکت، حتی اگر قصد راه اندازی شرکت را ندارید به دست آورید.
تمامی اشخاص حقوقی که می توانند شامل شرکت ها، مجموعه های تجاری، مؤسسه ها، بانک ها و ادارات دولتی، مدارس و سازمان های مرتبط با حوزه های فعالیت حقوق شهروندی مانند شهرداری، فرمانداری و... باید این شناسه را دریافت کنند. البته نوع آن برای شرکت های تجاری و غیر دولتی مطمئناً متفاوت است. برای این کار شما می توانید از طریق مراجع حقوقی اقدام کنید یا آن را به واسط بسپارید.
برای خواندن این شماره هم از سمت چپ، چهار رقم کد مربوط به شهرستان، شش رقم منحصر به شرکت مشخص می شود. رقم آخر نیز کنترلی است که بر مبنای آن می توان اطلاعات مربوط به شرکت را از ده رقم قبل به دست آورد. برای دریافت این شناسه لازم است که شما شخصیت حقوقی باشید. یعنی شرکتی تجاری یا مؤسسه ثبت کرده باشید که این کار نیز به اشکال مختلفی قابل انجام است.
به جهت ثبت یک مجموعه تجاری و شرکتی با حوزه های فعالیتی محدود، سهامی، تجاری و بین المللی و غیرتجاری، شما نیاز به نام شرکت، شناسنامه ملی و شماره ثبت شرکت خواهید داشت.
در صورتی که قصد عقد قرارداد با شرکت دیگری را داشته باشید، باید از اعتبار شرکت، مجوزهای دریافتی، حیطه های مجاز فعالیت، فعال بودن یا نبودن، تاریخ ثبت شرکت اطلاعات کاملی را دریافت کنید. دقت داشته باشید که شماره های ثبت شرکتی 11 رقمی هستند و فرمت آن ها به گونه ای است که می توان شهرستان محل احداث و اطلاعات دیگری را نیز از آن در پورتال مربوط به دست آورد.
شناسه ملی در واقع کدی است که هر شخص حقوقی آن را دریافت نموده و از سایر اشخاص متمایز می شود. به این ترتیب تشخیص اصالت آن نیز ممکن خواهد بود. در چنین شرایطی برای بهتر شدن وضعیت نظارت بر شرکت ها، سازمان ثبت این کدها را بر اساس تعداد ارقام 11 کاراکتری، از یکدیگر بر مبنای شهرستان محل احداث و... تخصیص می دهد. شناسه ملی شرکت برای هر شخص حقوقی و شرکت، همان طور که عنوان شد منحصربه فرد است.
مطابق آیین نامه ای که در این مورد در قانون درج شده است، کلیه اشخاص حقوقی باید آن را دریافت کنند. برای این کار لازم است که درخواست خود را برای مرجع ثبت شرکت ها احراز کنند. این درخواست ثبت به صورت اینترنتی و از طریق سایت اداره کل ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری صورت می پذیرد.
پس از ثبت نام اشخاص حقوقی در این مرجع، هنگامی که تمام مراحل به درستی انجام گردیده و فرم درخواست شماره ملی اشخاص حقوقی و شرکت ها تکمیل شود. نوبت به انتشار آگهی تأسیس شخص حقوقی و یا شرکت فرا خواهد رسید.
در این مرحله باید مرجع ثبت شرکت ها یک شماره اختصاصی به شخص حقوقی بدهد که بر مبنای آن امکان درج آگهی و انجام هرگونه فعالیت تجاری برای شخص حقیقی میسر خواهد بود.
به جهت دریافت شماره شناسایی شرکت لازم است که جز بدنه اصلی دولت محسوب شوید که در این صورت می توانید از طریق ثبت شرکت یا مؤسسه این مرحله را طی کنید. (اگر به صورت مستقیم این کار برای شما ممکن نیست) پس از آن، مؤسسه های فرهنگی و هنری، ورزشی، آموزشی، حقوقی، انواع شرکت های صنفی و تعاونی، حمایت، کانون بازنشستگی و... نیز می توانند مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این کد را دریافت کنند.
معمولاً پیشنهاد می شود که به جهت دریافت شماره شناسایی شرکت نام شخصیت حقوقی را به صورت کامل بدانید. همین طور شماره ثبت شخصیت حقیقی هم لازم است.
از سال 1399 شمسی بود که یک شناسه دیگر نیز در دنیای تجارت و تأسیس شرکت ها، پای خود را باز کرد که با نام کد اقتصادی شناخته می شد و این کد از سوی سازمان امور مالیاتی به شرکت ها داده می شد. بر مبنای آن در حال حاضر کد اقتصادی شرکت ها همان شناسه ملی است. البته این کد پس از تشکیل پرونده مالیاتی تخصیص داده می شود. اما باز هم یک سری تفاوت ها میان این دو کد وجود دارد که ما ترجیح دادیم به آن اشاره داشته باشیم.
اول این که کد اقتصادی را سازمان امور مالیاتی درج و مشخص می کند. یعنی لازم است که به جهت دریافت آن پرونده مالیاتی تشکیل شده و در مقابل شناسه ملی شرکت، توسط اداره ثبت شرکت ها صادر می شود. شناسه ملی شرکت فقط مخصوص افراد حقوقی است. اما کد اقتصادی به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که باید مالیات پرداخت کنند اختصاص می یابد.
در نتیجه این کد به صورت جداگانه برای افراد عادی جامعه نیز در صورت نیاز ارائه می گردد. همین طور اشخاص دارای پروانه کسب مانند وکلا، کسبه و پزشکان نیز می توانند کد مالیاتی دریافت کنند. چون به هر حال آنها نیز ملزم به پرداخت مالیات خواهند بود.
پیش از این که اشاره مستقیم به مبحث دریافت شناسه ملی شرکت داشته باشیم. لازم است که در مورد مراحل اساسی ثبت یک شرکت نیز صحبت کنیم. برای این کار شما می توانید آن را خودتان انجام دهید یا به مؤسسه های حقوقی برون سپاری کنید.
برای انجام این کار شما نیاز به تنظیم اوراق مربوط به شرکت و انتخاب نام پیشنهادی خواهید داشت. پس از آن پرونده را به صورت الکترونیک به مرجع دولتی ارسال نموده و نام شما در این مرحله تایید یا رد خواهد شد. در صورتی که نام شما تایید شود، پیگیری اداری و صدور آگهی تاسیس به صورت پشت سرهم انجام می شود.
سپس صدور آگهی تأسیس موجب می شود که شما بتوانید آگهی اولیه را در روزنامه های رسمی و سپس روزنامه های کثیرالانتشار در دسترس عموم قرار دهید. این آگهی به تایید سازمان ثبت می رسد و سپس دفاتر قانونی شما باید انتخاب و توسط ناظر مورد تایید قرار بگیرد.
شما در مرحله آگهی تاسیس باید کد را دریافت کنید. همان طور که عنوان کردیم هر شرکت یک شناسه ملی مخصوص دارد که متعلق به همان مجموعه است.
سوال مهم بعدی که معمولاً برای مدیران و صاحبان کسب و کارها اهمیت دارد این است که این کد چه زمانی ثبت و در نهایت در دسترس قرار می گیرد؟ معمولاً دوالی سه روز طول خواهد کشید که مدارک شما تکمیل و در نهایت اوراق تنظیم گردد. این کار توسط یک سری مجموعه های حقوقی همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم قابل انجام است.
سپس بعد از دو روز کاری نام های پیشنهادی شما تایید یا رد شده و در نهایت حدود ده الی دوازده روز کاری نیز زمان لازم خواهد بود که اداره ثبت شرکت ها آگهی تاسیس را صادر کند. در این مرحله و در بخش آگهی تأسیس، کد یا شناسه ملی شرکت درج شده است که می توانید بعد از این مرحله در مراجع عمومی و خصوصی از آن استفاده کنید.
مجوز استفاده از شناسه ملی شرکت در همان مرحله درج آگهی و تخصیص آن به سازمان شما فعال خواهد شد.
منطقاً وقتی به شما اعلام می شود که باید این شناسه را دریافت کنید، این سوال برای شما مطرح می شود که واقعاً چه کاربردی خواهد داشت؟ آیا همه شرکت ها حتماً آن را دریافت می کنند و این کد می تواند در شرایط خاص، کمکی برای یک شرکت باشد؟
در پاسخ به این سوال باید متذکر شویم که اساسی ترین و مهم ترین روش احراز هویت و اعتبارسنجی شرکت شما، همین شماره شناسایی شرکت خواهد بود. در صورتی که شرکت شما قصد پیوستن به نظام مالیاتی، درج شناسه ملی در آگهی ها و روزنامه های کثیرالانتشار، خرید سهم و اهداف تجاری بین المللی و... را داشته باشد به این کد نیاز پیدا خواهد کرد.
از طرفی تحصیل اعتبار و شرکت در مناقصات و مزایده های دولتی و غیر خصوصی نیز از جمله کلیدی ترین و اساسی ترین مواردی است که مبتنی بر قانون نیاز به شناسه ملی شرکت خواهد داشت.
حتی پیوستن به نظام ملی شناسه کالا و خدمات ایران کد، دریافت آگهی برای تغییرات یا تأسیس بدون پرداخت هزینه نیز با استفاده از این کد ممکن خواهد بود. حتی شما به عنوان یک شرکت اینترنتی و فروشگاه مبتنی بر عرضه مستقیم کالاها و یا فراوری، نیاز به دریافت مجوز خواهید داشت. در غیر این صورت در مجامع قانونی دچار مشکل خواهید شد و پیگیری هایی که علیه شما انجام می شود، با توجه به عدم روشن شدن حیطه مسئولیت شما، معمولاً به ضررتان خواهد بود.
⇐ حتما بخوانید: راهنمای جامع ثبت شرکت اینترنتی
مثلاً اگر به عنوان یک شرکت توسعه تجارت الکترونیک فعالیت می کنید، لازم است که بتوانید مجوزهای مربوطه در این حوزه را دریافت کنید. به هیچ عنوان یک شرکت نمی تواند چند شناسه داشته باشد. این شناسه حتی نباید برای یک مجموعه با مجموعه دیگر که ارتباط کاری دارند مشابه باشد. به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم پیش از هر کاری، حتماً در مورد صحت فعالیت شرکت با استفاده از این کد، استعلام های لازم را دریافت کنید.
← قوانین درج دفترخانه های رسمی
در صورتی که هر کدام از مجموعه های حقوقی اقدام به نقل و انتقال در دفترخانه های اسناد رسمی کنند، لازم است که بنگاه های معاملاتی و واحدهای مرتبط، در هنگام تنظیم سند، اگر یکی از طرفین شخصیت حقوقی دارد، شناسه ملی شرکت را درج نموده و کد پستی را نیز مشخص نمایند.
قبل این که بخواهید شناسه مخصوص را دریافت کنید. لازم است که هویت خود را به عنوان یک شخص حقوقی به ثبت برسانید. برای این کار باید وارد وب سایت رسمی اداره ثبت اسناد و املاک کشور شده و برای ثبت شرکت اقدام کنید. در این پورتال سازمانی شما باید شناسه ملی شخصیت حقوقی، شماره ثبت، نام شخصیت، سازمان ثبت کننده، واحد ثبتی و... را مشخص کنید.
ضمن این که شناسه ملی شرکت فقط متعلق به همان مجموعه خواهد بود و هیچ وقت به سازمان دیگری منتقل نمی شود. تبصره ای در آیین نامه قانون مدنی وجود دارد که بر مبنای آن:
شناسه ملی حقوقی مختص یک شرکت و مجموعه ثبت شده خواهد بود. همان طور که هیچ گاه یک شناسنامه برای دو فرد استفاده نمی شود.
این کد تا زمان انحلال شرکت به همین شکل معتبر باقی می ماند و پس از آن ابطال می گردد. امروزه یکی از مهم ترین نکات در مورد فعالیت های سازمانی و شرکتی این است که بتوانند مجوزهای لازم در زمینه و راستای حرکت خود به سمت تجاری سازی را دریافت کنند. این کار برای تمامی شرکت ها بر مبنای همین کد انجام می گردد.
برای این کار شما باید در درجه اول یک شخص حقیقی باشید که به طور مستقیم تابع یک نهاد دولتی بوده و سپس با مراجعه به وب سایت اداره ثبت شرکت ها، برای ثبت شرکت تجاری یا مؤسسه غیر تجاری اقدام کنید.
پس از ثبت شرکت در اداره ثبت به عنوان یک شخصیت حقوقی معرفی شده و این امکان را خواهید داشت تا به صورت مستقل معامله انجام دهید. با استفاده از شناسه ملی شرکت می توان اطلاعات جامع و تکمیلی را در مورد شرکت ها به دست آورد. پس از مراجعه به پورتال رسمی irsherkat.ir و در نهایت واردکردن شناسنامه ملی شرکت موردنظر، اطلاعات منتشر شده و عمومی در خصوص شخص حقیقی در دسترس شما است.
اگر شناسه یک شرکت را داشته باشید، می توانید اطلاعات زیر را از طریق آن به دست آورید. در واقع این راهکار مناسب کسانی است که می خواهند با یک مجموعه تجاری، شرکت سهامی عام و خاص و ... معامله کنند و در این مورد شک و شبهه هایی قانونی و حقوقی دارند.
اولین روشی که با استفاده از آن می توانید نام شخصیت حقوقی صاحب یک مجموعه تجاری را بررسی کنید همین کد است. اگر تغییری نیز در شرکت انجام شده باشد تمامی آن ها در این وب سایت (irsherkat.ir) در دسترس خواهد بود.
شماره ثبت شرکت نیز یکی از مهم ترین لازمه های یک کسب و کار است که باز هم می توان از این طریق آن را به دست آورد. مرکز اصلی و کد پستی شرکت برای کسانی که می خواهند آدرس یک شرکت را از روی شماره شناسایی شرکت دریافت کنند راه بعدی است. واحد ثبتی یا مؤسسه، نوع شخصیت حقوقی که می تواند در قالب شرکت های تجاری یا موسسات حقوقی باشد نیز با استفاده از همین کد قابل استعلام و پیگیری است.
اگر می خواهید به عنوان مالک اصلی و واقعی یک برند کار کنید. در صورتی که قصد پیوستن به ایران کد یا نظام ملی شناسه کالا، حضور در آگهی های قانونی شرکت ها را داشته و بتوانید تمامی اطلاعات مبتنی بر مجموعه تجاری خود را استعلام کنید.
⇐ بیشتر بدانید: مراحل ثبت برند
در واقع لازم است که یک پروفایل به همین صورت ایجاد کنید. اعتبار شخصیت حقوقی شما در سراسر کشور، از این طریق شناخته می شود و فعالیت شما حتی برای کسب وکارهای مجازی نیز به رسمیت شناخته می شود.
با استفاده از شماره ثبت شرکت امکان بررسی صحت وجود شرکت، فعال بودن یا نبودن شرکت، اطلاع از تاریخ ثبت، تصمیم به خرید و اطلاع از نوع شرکت به راحتی کسب می گردد. همین طور این شماره همواره ثابت است و تغییری در آن به وجود نمی آید. شرکت هایی که با عنوان های تجاری فعالیت می کنند اگر شماره ثبت دریافت نکنند غیرمجاز هستند. می توان تمامی اطلاعات شرکت را مبتنی بر شماره شناسایی دریافت نمود.
در صورتی که قصد تاسیس شرکت و دریافت شناسه ملی شرکت را داشته باشید ممکن است سوالاتی برای شما مطرح گردد که در ادامه سعی کردیم به مهم ترین و کلیدی ترین آن ها پاسخ دهیم. به هرحال کسب اطلاع در مورد حوزه فعالیت صحت مسیر حرکتی یک مجموعه تجاری برای شرکای تجاری و یا کسانی که قصد سرمایه گذاری را دارند اهمیت ویژه ای خواهد داشت.
در صورتی که شناسه ملی شرکت را داشته باشید می توانید از طریق آن سهامی عام و خاص، مسئولیت محدود، تعاونی و غیر تجاری بودن یک مجموعه را بررسی کنید. این کار از طریق پورتال رسمی سازمان ثبت و برخی وب سایت های واسط قابل انجام است.
برای انجام این کار می توانید وارد وب سایت ilenc.ssaa.ir شده و سپس با وارد کردن اطلاعات لازم که معمولاً سه مورد خواهد بود، هویت یک مجموعه و شخص حقوقی را استعلام کنید. در این شرایط معمولاً با داشتن شناسه ملی شخصیت حقوقی، سازمان ثبت کننده، نوع شخصیت، شماره ثبت، اداره کل، واحد ثبتی می توانید این کار را انجام دهید.
بر مبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شناسه ملی صرفاً برای شرکت ها و اشخاص حقوقی درج می گردد در صورتی که کد ملی مبتنی بر اشخاص حقیقی و پس از تولد آن ها توسط سازمان ثبت احوال کشور درجه و مشخص می گردد.
وقتی یک شرکت تاسیس شده و شناسه ملی دریافت می کند، باید آن را در تمامی کارت ها، سربرگ های اوراق تبلیغاتی، پروانه ها، گواهی های صادر شده، انواع اوراق مالی و حسابداری و موارد این چنینی که ماهیت حقوقی دارند درج نماید.
با استفاده از این کد می توان از شرکت، میزان سرمایه و دیگ جزئیات اطلاعات دریافت کرد، امکان شناسایی بهتر مالک اصلی و واقعی یک برند نیز بر همین اساس ممکن خواهد بود.
شناسه ملی شرکت یک کد اختصاصی برای بررسی هویت آنها است. هر کدام از شرکت ها در کشور باید دارای شناسه ملی مخصوص به خود باشند. وجود شناسه ملی برای افراد حقیقی (شرکت ها و مراکز اداری) مانند شماره ملی برای افراد حقیقی است. برای آن که بتوان شرکت ها را شناسایی کرد، می توان از شناسه ملی آنها استفاده کرد. شرکت ها باید برای انجام فعالیت های قانونی خود نسبت به تهیه شناسه ملی اقدام کنند. نبود شناسه ملی برای شرکت ها باعث نقض اهمیت آن مجموعه می شود. در این مقاله از فکر برتر قصد داریم تا شما را با نحوه دریافت شناسه ملی شرکت آشنا کنیم.
تمام شرکت ها برای شروع فعالیت خود، بایستی اختیارات را به مدیر مجموعه بسپارند. مسئولیت ها و اختیارات شرکا در شرکت تضامنی به طور خاصی تقسیم می شود. آشنایی با خصوصیات و ویژگی های شرکت های تضامنی باعث می شود راحت تر بتوان با این مراکز همکاری کرد. شرکت های تضامنی از مهم ترین شرکت ها در سطح کشور محسوب می شوند. به دلیل گستردگی در این گونه شرکت ها، رشد زیادی در صنعت کسب و کار می توانند وارد کنند. در این مقاله از موسسه فکر برتر در مورد مسئولیت ها و اختیارات شرکا در شرکت تضامنی توضیح خواهیم داد.
آشنایی با کد فراگیر و مزیتهای آن می تواند به اتباع کمکهای زیادی کند. کاربرد کد فراگیر در ثبت شرکت نیز خیلی مهم است. اتباع خارجی برای آن که بتوانند راحتتر در ایران به انجام فعالیتهای کاری و اقتصادی بپردازند، باید حتما نسبت به دریافت کد فراگیر اقدام کنند. وجود این کد نشان دهندهی یک شناسه شخصی برای تمام اتباع خارجی است. البته شایان ذکر است که کد فراگیر اتباع، فقط در ایران می تواند کاربردی باشد. یعنی قوانین و ضوابط حاکم در کشور، تهیه کد فراگیر را برای همهی اتباع ضروری دانسته است. در این مقاله از سایت فکر برتر قصد داریم به طور کامل راجع به کد فراگیر و کاربرد آن در ثبت شرکت صحبت کنیم. اگر می خواهید اطلاعات خود را راجع به کدهای فراگیر، مراحل اخذ و کاربردهای آن افزایش دهید، حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
ارتباط با فکر برتر : 02142037000
آدرس:
جردن، بالاتر از اسفندیار پلاک۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
مدیریت و فروش: 02142143
ثبت شرکت در عمان: 09128330765
ثبت شرکت: 09128578441
تغییرات: 09129352517
ثبت برند و نام تجاری: 09129350317
اخذ و تمدید کارت بازرگانی: 09120907459
اخذ کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
ثبت طرح : 09128394102
ثبت اختراع دانش بنیان: 09128579331
آدرس:
جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
ارتباط با فکر برتر : 02142037000